İctimai Televiziya və Radio Yayımları Şirkəti

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacja, szukaj
İctimai Televiziya və Radio Yayımları Şirkəti
Forma prawna nadawca publiczny
Założyciel(e) Zgromadzenie Narodowe Azerbejdżanu
Data założenia 29 sierpnia 2005
Lokalizacja  Azerbejdżan
Siedziba Baku
Branża media
Produkty kanał radiowy i telewizyjny
brak współrzędnych
Strona internetowa

İctimai Televiziya və Radio Yayımları Şirkəti (pol. Publiczne Radio i Telewizja Azerbejdżanu, İTV) – azerski publiczny nadawca radiowo-telewizyjny, utworzony 29 sierpnia 2005 roku na mocy decyzji parlamentu tego kraju[1]. Zgodnie z azerskim prawem, stacja określana jest jako "publiczna, ale nie rządowa", co ma ją odróżnić od bezpośrednio kontrolowanej przez rząd AzTV. Jest azerskim odpowiednikiem TVP1. Firma nadaje po jednym kanale telewizyjnym i radiowym.

Funkcjonowanie[edytuj | edytuj kod]

Mimo swojego szczególnego statusu, podkreślającego niezależność i ponadpolityczny charakter, według zagranicznych ekspertów stacja zdecydowanie faworyzuje w swych audycjach rządzącą ekipę prezydenta İlhama Əliyeva, poświęcając jej trzykrotnie więcej czasu antenowego niż opozycji. Dla porównania, AzTV poświęca rządowi i prezydentowi 94% czasu zajmowanego na jej antenie przez tematykę polityczną[2]. Najwyższym ciałem zarządzającym İTV jest Rada Nadawcza, złożona z przedstawicieli różnych organizacji i środowisk społecznych, m.in. związków zawodowych, ludzi nauki, młodzieży, organizacji kobiecych, związków sportowych oraz wyznaniowych. Rada powołuje i nadzoruje dyrektora generalnego firmy, który kieruje jej bieżącym funkcjonowaniem[1].

Eurowizja[edytuj | edytuj kod]

Od 5 lipca 2007 stacja jest, jako jedyny nadawca z Azerbejdżanu, członkiem Europejskiej Unii Nadawców (EBU), co uprawnia ją do udziału w Konkursie Piosenki Eurowizji (w którym formalnie wykonawców wystawiają nadawcy, a nie państwa). W roku 2009 EBU wszczęła wewnętrzne postępowanie wyjaśniające przeciwko İTV, po tym jak osoby z Azerbejdżanu, głosujące podczas konkursu w Moskwie na Armenię, która od lat pozostaje w konflikcie z Azerbejdżanem i jest tam notorycznie ukazywana jako główny wróg, były wzywane na przesłuchania na policję jako "niepatriotyczne" i stanowiące "potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa"[3].

İTV miała być organizatorem trzeciej edycji Konkursu Tańca Eurowizji, pierwotnie planowanej na rok 2009[4], następnie przesuniętej na 2010, a ostatecznie całkowicie odwołanej z powodu braku zainteresowania udziałem wśród członków EBU (Telewizja Polska była jednym z zaledwie czterech nadawców, którzy zgłosili swój akces).

14 maja 2011 wystawiony przez İTV zespół Ell & Nikki (w Azerbejdżanie występujący jako Eldar & Nigar) zwyciężył w Konkursie Piosenki Eurowizji w Düsseldorfie. W związku z tym stacja była organizatorem konkursu w 2012 roku, który odbył się w Baku w dniach 22 i 24 (półfinały) oraz 26 maja 2012[5].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Our background, itv.az (ang.) [dostęp 2011-05-15]
  2. Freedom House: Freedom in the World 2009: Azerbaijan (ang.). www.freedomhouse.org. [dostęp 2011-05-21].
  3. BBC News: Azerbaijanis in Eurovision probe (ang.). news.bbc.co.uk. [dostęp 2011-05-21].
  4. eurovision.tv: Dance Contest 2009 to Baku, Azerbaijan (ang.). [dostęp 2011-05-21].
  5. eurovision.tv: Gordon Roxburgh: The organisers of the Eurovision Song Contest: what's up? (ang.). [dostęp 2011-05-21].