Andrzej Godlewski

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacja, szukaj
Andrzej Godlewski
Data i miejsce urodzenia 12 lutego 1970
Reszel
Zawód dziennikarz

Andrzej Godlewski (ur. 1970 w Reszlu) – polski dziennikarz prasowy, menadżer telewizyjny, publicysta radiowy. Od lipca 2011 zastępca redaktora naczelnego TVP1 odpowiedzialny za audycje publicystyczne i społeczne.

Wykształcenie[edytuj | edytuj kod]

Studiował germanistykę na Uniwersytecie w Lipsku (1988-1993) i na Uniwersytecie Wiedeńskim (1991), a także nauki polityczne w Lipsku (1990-1993), Wiedniu (1991) i na Uniwersytecie Warszawskim (1993-1995), gdzie ostatecznie uzyskał tytuł magistra politologii.

Działalność zawodowa[edytuj | edytuj kod]

Współpracownik „Gościa Niedzielnego[1], „Wprost”, „Newsweek” (tematyka międzynarodowa, teksty głównie na temat Wielkiej Brytanii i Niemiec) „Rzeczpospolitej”, „Obserwatora Finansowego” (projekt NBP). Częsty komentator w mediach, m.in. w programie „Goście Poranka” w TOK FM Gość głównie Janiny Paradowskiej i Jacka Żakowskiego. Regularnie występuje także w Poranku RDC prowadzonym przez Grzegorza Chlastę[2] oraz audycji Puls Trójki prowadzonej przez Damiana Kwieka w Programie 3 Polskiego Radia[3] Sprawy polskie komentuje w niemieckojęzycznym serwisie Polskiego Radia dla Zagranicy[4]. Współautor poradników: „Miliony dla Polski. Czyli jak zdobyć unijne dotacje” oraz „Pieniądze za darmo” (wspólnie z Andrzejem Szoszkiewiczem)[5].

W latach 2004–2006, w czasach prezesury Jana Dworaka, szef działu publicystyki Telewizji Polskiej. Pracował w „Dzienniku”. Od 2007 był szefem działu „Opinie” w dzienniku „Polska The Times”. W 2009 ówczesny redaktor naczelny „Polski” Paweł Fąfara powierzył mu zwierzchnictwo nad połączonymi działami gazety: „Opinie”, „Kraj” i „Magazyn” Jednak trzy miesiące po tym Godlewski odszedł z „Polski”.

W 2010 r. prowadził autorską audycję w radiowej Trójce pt. „Trójka po Trzeciej”[6] i pisywał jako współpracownik do prowadzonego wtedy przez Tomasza Lisa, tygodnika „Wprost” oraz do „Gościa Niedzielnego”. Po kilku miesiącach zajął stanowisko wicedyrektora TVP1.

Wiele mediów (m.in. tygodnik „Newsweek Polska”, „Nasz Dziennik”, ówczesny dziennik „Polska The Times”, portal Wirtualna Polska, portal wPolityce.pl), opublikowało informacje, że Godlewski otrzymał to stanowisko w związku ze znajomością z urzędnikiem Kancelarii Prezydenta Komorowskiego - Jaromirem Sokołowskim[7][8][9][10]

Reprezentuje TVP w jury Europejskiej Nagrody dla Dziennikarzy Śledczych (CEI SEEMO Award for Outstanding Merits in nvestigative Journalism), we włoskim Trieście[11].

Kontrowersje[edytuj | edytuj kod]

19 lipca 2011 na ręce prezesa TVP Juliusza Brauna złożyła dymisję szefowa Jedynki Iwona Schymalla [12] W wielu mediach (m.in. w Rzeczpospolitej[13], Gazecie Wyborczej[14], Newsweek Polska[7],TokFM.pl, Dziennik.pl,), pojawiły się spekulacje, że ta decyzja była konsekwencją konfliktu z jej zastępcą Andrzejem Godlewskim[15] Według Schymalli, Godlewski miał naciskać na redaktor naczelną Wiadomości Małgorzatę Wyszyńską w sprawie zamieszczenia w głównym wydaniu Wiadomości relacji o wizycie prezydenta Bronisława Komorowskiego w Austrii [16] Po wyjaśnieniach Schymalli i Godlewskiego złożonych prezesowi TVP, Juliusz Braun zdecydował się pozostawić ich na dotychczasowych stanowiskach.

Ostatecznie Schymallę zwolniono 18 listopada 2011 r. po wygranych ponownie przez Platformę Obywatelską wyborach parlamentarnych, które odbyły się w październiku 2011[8][14][16][15][17] Godlewski został wtedy p.o. dyrektora Jedynki, a 21 grudnia nowym szefem TVP1 został mianowany Piotr Radziszewski[17]. Iwona Schymalla po dwudziestu latach pracy, ostatecznie musiała odejść z telewizji publicznej[14]

W oficjalnym oświadczeniu TVP, uzasadniła zwolnienie Schymalli "większymi oczekiwaniami w stosunku do anteny" prowadzonej przez zwolnioną[18]

Sprawa nacisków Godlewskiego, wyszła jednak poza TVP i trafiła do sądu[19]. Niespełna pół roku po skandalu z Schymallą i solidaryzującą się z nią Wyszyńską, która również musiała odejść z TVP[20][21], cywilny pozew przeciwko Godlewskiemu złożył inny dziennikarz - Artur Michniewicz[22]. Michniewicz był przez kilka lat zastępcą kierownika redakcji publicystyki Jedynki. Został zwolniony na początku stycznia 2012[23] . Oskarżył on Godlewskiego już nie tylko o naciski w sprawie tematów prezentowanych w najpopularniejszym polskim serwisie informacyjnym[24], ale również

- wprost - o mobbing[25] Michniewicz wyliczał, że był szykanowany, odsuwany od pracy i kolegiów redakcyjnych, w których udział był dotychczas jego podstawowym obowiązkiem[26][23]

Michniewicz odwołał się też do sądu pracy od wypowiedzenia, jakie otrzymał na początku stycznia 2012. O sprawie poinformował również radę nadzorczą TVP oraz Krajową Radę Radiofonii i Telewizji[27]

Po trwającym dwa lata procesie latem 2014 Sąd Rejonowy w Warszawie uznał, że zarzutów stosowania mobbingu przez Godlewskiego nie udało się udowodnić, w związku z tym żądania zadośćuczynienia, jakiego domagał się Michniewicz nie miały w świetle przedstawionych przed sądem argumentów, uzasadnienia. Dodatkowo zasądził od Michniewicza 2,7 tys. zł na rzecz Telewizji Polskiej tytułem zwrotu kosztów procesowych[26][28][29][30][31]

Artur Michniewicz nie zdecydował się na złożenie odwołania. 

Niestety wygrać proces o mobbing można tylko wtedy, gdy udowodni się, że nastąpił w jego wyniku uszczerbek na zdrowiu. Ja nie korzystałem z usług psychologa czy psychiatry, nie leczyłem się z depresji

powiedział dziennikarzom branżowego tygodnika Press i portalu Wirtualne Media - Artur Michniewicz[28][29]

Jednocześnie zapewnił, że podtrzymuje swoje zarzuty wobec Godlewskiego[26][30][31]

Życie prywatne[edytuj | edytuj kod]

Żonaty, ma jedną córkę. Mieszka na warszawskim Ursynowie.

Przypisy

  1. Andrzej Godlewski: Przedmurze chrześcijaństwa. Gość Niedzielny. [dostęp 2014-11-20].
  2. http://www.rdc.pl/publikacja/andrzej-godlewski-mariusz-ziomecki-michal-szuldrzynski-co-powinno-sie-wydarzyc-po-protestach-zwiazkowcow/
  3. Damian Kwiek: Puls Trójki. http://mojevideo.polskieradio.pl. [dostęp 2014-11-03].
  4. http://www.auslandsdienst.pl/3/23/Artykul/149168,Themen-der-Woche-29-September-bis-05-Oktober-2013
  5. Andrzej Godlewski, Andrzej Szoszkiewicz: Miliony dla Polski, czyli jak zdobyć unijne dotacje. księgarnia internetowa Merlin.pl. [dostęp 2014-11-24].
  6. Andrzej Godlewski: [http://www.polskieradio.pl/9/303/Artykul/237306,Trojka-po-trzeciej http://www.polskieradio.pl/9/303/Artykul/237415,Trojka-po-trzeciej Trójka po trzeciej]. www.polskieradio.pl. [dostęp 2010-10-06].
  7. 7,0 7,1 Amelia Panuszko: Schymalla złożyła dymisję. Naciski z Pałacu Prezydenckiego?. tygodnik Newsweek Polska. [dostęp 2011-08-09].
  8. 8,0 8,1 Z mediów rządowych. Potwierdziły się informacje wPolityce.pl: Schymalla nie kieruje już TVP1, a Wyszyńska „Wiadomościami”. portal wPolityce.pl. [dostęp 2014-11-25].
  9. Tajemnicza decyzja szefowej TVP1 - dlaczego chce odejść?. portal Wirtualna Polska. [dostęp 2014-11-25].
  10. Zmiany w TVP: Andrzej Godlewski szefem Jedynki", Karol Małcużyński kierownikiem Wiadomości". dziennik Polska The Times. [dostęp 2014-11-25].
  11. [1].
  12. Iwona Schymalla złożyła dymisję. Przez Komorowskiego?. portal ekonomiczny Money.pl. [dostęp 2013-07-19].
  13. Schymalla odwołana, Wyszyńska rezygnuje. dziennik Rzeczpospolita. [dostęp 2011-11-18].
  14. 14,0 14,1 14,2 Schymalla o politrukach w TVP: "Brak kompetencji, nepotyzm i kumoterstwo". Gazeta Wyborcza. [dostęp 22.05.2013].
  15. 15,0 15,1 Presserwis, PAP: Szefowa TVP1 wyjaśnia powody swojej dymisji. Onet Biznes. [dostęp 2011-07-19].
  16. 16,0 16,1 http://polska.newsweek.pl/schymalla-i-wyszynska-zostaja--godlewski-rezygnuje-z-kierowania--wiadomosciami-,79744,1,1.html
  17. 17,0 17,1 Piotr Radziszewski dyrektorem telewizyjnej Jedynki.
  18. Polska Agencja Prasowa: Schymalla oskarża TVP, Braun odpiera zarzuty. Onet Biznes. [dostęp 2014-11-26].
  19. Kamila Baranowska: Mobbing za kulisami TVP?. dziennik Rzeczpospolita. [dostęp 2012-12-13].
  20. Wyszyńska nie poprowadzi już "Wiadomości". Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich. [dostęp 2014-11-26].
  21. Małgorzata Wyszyńska nie pracuje już w TVP. portal Onet.pl. [dostęp 2014-11-26].
  22. Błażej Torański: Mobbing w TVP?. portal Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. [dostęp 2012-12-01].
  23. 23,0 23,1 Mobbing w TVP? Ruszył kolejny proces wytoczony przez dziennikarza. dziennik Gazeta Wyborcza. [dostęp 2014-11-20].
  24. Nielsen Audience Measurement, Łukasz Szewczyk: "Wiadomości" na czele oglądalności, "Fakty" tracą widzów. Media2. [dostęp 2014-11-26].
  25. Skandal w TVP1 - wicedyrektor oskarżony o mobbing. portal Wirtualna Polska. [dostęp 2014-11-26].
  26. 26,0 26,1 26,2 Sąd: Artur Michniewicz nie został poddany mobbingowi w TVP. [dostęp 2014-11-25].
  27. Elżbieta Rutkowska: Wicedyrektor telewizyjnej Jedynki Andrzej Godlewski oskarżony o mobbing. miesięcznik Press. [dostęp 2014-11-26].
  28. 28,0 28,1 Wyrok w sprawie mobbingu Andrzeja Godlewskiego. portal dziennikarski Wirtualne Media. [dostęp 2014-11-26].
  29. 29,0 29,1 Wyrok ws mobbingu Godlewskiego. tygodnik Press. [dostęp 2014-11-26].
  30. 30,0 30,1 Elżbieta Rutkowska: Artur Michniewicz przegrał z TVP, sąd uznał, że mobbingu nie było (http://www.press.pl). miesięcznik Press. [dostęp 2014-11-25].
  31. 31,0 31,1 Artur Michniewicz przegrał z TVP, sąd uznał, że mobbingu nie było. portal Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczpospolitej Polskiej. [dostęp 2014-11-25].

Bibliografia[edytuj | edytuj kod]