BBC World Service

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
BBC World Service
BBC World Service
BBC World Service
Broadcasting House w Londynie, obecna siedziba World Service
Data założenia 19 grudnia 1932
Ważni pracownicy Dyrektor BBC World Service: Peter Horrocks
Akcjonariusze / udziałowcy BBC
Branża media
Produkty stacje radiowe, serwisy internetowe
brak współrzędnych
Strona internetowa
Dawne logo BBC World Service. Obecne różni się głównie tłem - niebieski został zastąpiony czerwonym, będącym kolorem firmowym całego pionu informacyjnego BBC

BBC World Service – część BBC, brytyjskiego publicznego nadawcy radiowotelewizyjnego, zajmująca się produkcją wszystkich programów radiowych oraz niektórych telewizyjnych dla zagranicy. Jest jedyną częścią BBC finansowaną bezpośrednio ze środków brytyjskiego budżetu państwa, a konkretnie resortu spraw zagranicznych. W 2011 roku ogłoszono, iż World Service będzie także współfinansowany przez Departament Stanu USA, choć wkład amerykański będzie znacznie mniejszy od brytyjskiego[1].

Charakterystyka[edytuj | edytuj kod]

Radio i internet[edytuj | edytuj kod]

Nadaje całodobowy program radiowy w języku angielskim (emitowany naziemnie w Czechach, Niemczech, Bułgarii i na Islandii[2], a na całym świecie dostępny w przekazie satelitarnym i internetowym), ponadto przygotowuje programy w różnym wymiarze czasowym - od 24 godzin do kilkunastu minut na dobę - w wielu innych językach. Odpowiada także za internetowe portale informacyjne BBC we wszystkich językach z wyjątkiem angielskiego i innych języków Wysp Brytyjskich (np. walijski), a także za działalność BBC związaną z upowszechnianiem języka angielskiego (przede wszystkim udostępnia w Internecie bezpłatne materiały dla uczniów i nauczycieli). W latach 1939-2005 częścią World Service była sekcja polska BBC.

World Service działa od 1932, początkowo jako BBC Empire Service, następnie Overseas Service i wreszcie po obecną nazwą. Pierwsze audycje obcojęzyczne nadano 3 stycznia 1938 po arabsku.

Telewizja[edytuj | edytuj kod]

Od 11 marca 2008 działa również zarządzany przez World Service telewizyjny kanał informacyjny w języku arabskim, BBC Arabic. 14 stycznia 2009 dołączył do niego nadawany w języku perskim kanał BBC Persian.

Sekcje językowe[edytuj | edytuj kod]

Obecne[edytuj | edytuj kod]

Dawne[edytuj | edytuj kod]

Najważniejszym powodem zamykania przez BBC sekcji językowych World Service są względy finansowe - ta część BBC ma charakter niekomercyjny i żadna z sekcji językowych nie osiągnęła nigdy rentowności (bowiem z zasady nie nadają one reklam), a zatem ich funkcjonowanie zależy wyłącznie od dotacji rządowych. Dodatkowo często podnoszony jest argument, iż zadaniem BBC World Service jest dostarczanie niezależnych i rzetelnych informacji w tych państwach i strefach językowych, gdzie z różnych powodów (głównie politycznych, rzadziej gospodarczych) rynek wolnych mediów nie istnieje lub jest bardzo słabo rozwinięty. Jeśli w danym państwie dochodzi do zmiany sytuacji i pojawiają się krajowe media na odpowiednim poziomie, po pewnym czasie BBC zamyka zwykle daną sekcję World Service. Właśnie z tego powodu w latach 50. XX wieku zamknięto sekcje w większości języków zachodnioeuropejskich, utworzone w czasie okupacji niemieckiej (z wyjątkiem wersji dla postkolonialnych państw pozaeuropejskich), zaś w pierwszej dekadzie XXI wieku zlikwidowano sekcje w językach większości państw postkomunistycznych w Europie Środkowej, w tym sekcję polską[3].

W przeszłości BBC World Service utrzymywał następujące, dziś już nieistniejące, sekcje:

Siedziby[edytuj | edytuj kod]

W latach 1941-2012 siedzibą BBC World Service był zabytkowy gmach Bush House w centrum Londynu. W lecie 2012 wszystkie redakcje zostały przeniesione do nowej części Broadcasting House, historycznej siedziby całej BBC, gdzie w oparciu o centralny newsroom działać będą wspólnie wszystkie redakcje informacyjne tego nadawcy.

Przypisy

  1. Ben Dowell: BBC World Service to sign funding deal with US state department (ang.). guardian.co.uk, 2011-03-20. [dostęp 2011-09-18].
  2. na podstawie danych serwisu fmscan.org
  3. BBC East Europe voices silenced (ang.). BBC News. [dostęp 2011-09-18].