Channel 1 (Izrael)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Channel 1
Data startu 2 maja 1968
Właściciel Israel Broadcasting Authority
Kraj nadawania Izrael Izrael
Strona internetowa
Główna siedziba Channel 1 w osiedlu Romema, Jerozolima.

Channel 1 (hebr.: הערוץ הראשון‎, HaArutz HaRishon, lit. The First Channel) jest najstarszym kanałem telewizyjnym w Izraelu i jednym z dwóch dostępnych w kraju (drugim jest Channel 2). Rozpoczął nadawanie 2 maja 1968. Jest zarządzany przez rządową instytucję Israel Broadcasting Authority i finansowany z abonamentu telewizyjnego oraz wpływów z reklam.

Historia[edytuj | edytuj kod]

Kneset uchwalił prawo o telewizji 6 czerwca 1965. Na tej podstawie utworzono Zarząd Radia i Telewizji (Israel Broadcasting Authority; Rashùt Ha-Shidúr), a emisję pierwszego kanału telewizyjnego uruchomiono 2 maja 1968. Początkowo była to telewizja czarno-biała, a od 13 stycznia 1981 telewizja kolorowa. Wcześniej przeprowadzano sporadyczne transmisje kolorowe, np. wizytę egipskiego prezydenta w Izraelu w 1977 i konkurs piosenki Eurowizji.

Do 1994 kanał nazywano HaTelevizia HaKlalit (hebr.: הטלוויזיה הכללית‎) albo HaTelevizia HaYisraelit (hebr.: הטלוויזיה הישראלית‎).

Reklamy[edytuj | edytuj kod]

Pomimo że kanał nie nadaje typowych bloków reklamowych, to jednak podczas programów o wysokiej oglądalności (np. transmisje meczów piłki nożnej) spiker odczytuje tekst reklam. Dodatkowo są prezentowane publiczne filmy informacyjne zamówione przez rząd oraz wyborcze programy przygotowane przez partie polityczne.

Dane techniczne[edytuj | edytuj kod]

Sygnał telewizyjny jest nadawany według standardów: PAL i DVB. Programy są przygotowywane w językach: hebrajskim i arabskim. Zasięg nadajników obejmuje cały Bliski Wschód.