Dzienniki w Chinach

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Dzienniki w Chinach stanowią największy rynek prasy codziennej na świecie. Liczba gazet w ChRL wzrosła od 42 w 1968 roku (wszystkie będące organami Partii Komunistycznej) i 382 w 1980 roku do ponad 2200 w ostatnich latach. Wliczając magazyny i czasopisma, ich liczbę szacuje się na około 7000. Daje to Chinom wiodącą rolę na rynku dzienników na świecie, według danych z 2006 roku - 96,6 milionów egzemplarzy sprzedawanych dziennie, przed Indiami (78,7 milionów) i Japonią (69,7 milionami). Nakład prasy tylko do końca lat 80. powiększył się czterokrotnie w porównaniu z połową lat 60.[1].

Obecnie nie istnieją w Chinach gazety formalnie prywatne. Wszystkie muszą być afiliowane przy instytucji publicznej, przy czym zwykle jest to Komunistyczna Partia Chin. O ile gazety przy Komitecie Centralnym i Komitetach Prowincjonalnych są uznawane za tubę propagandową i koncentrują się na opisywaniu wydarzeń w kraju i za granicą według oficjalnej linii partii, o tyle gazety powstałe przy Komitetach Miejskich cieszą się stosunkowo dużą swobodą. Związane jest to z faktem, że od tych gazet oczekuje się przynoszenia dochodów właścicielom, na czym korzystają również komitety miejskie Partii i lokalne organizacje z nią powiązane. Silnie skomercjalizowane gazety poruszają tematy typowe dla tabloidów, takie jak plotki, odrażające przestępstwa, skandale oraz porady, zwykle unikając jednak tematów o silnych konotacjach politycznych.

Główne tytuły prasowe[edytuj | edytuj kod]

Organy prasowe Komunistycznej Partii Chin (prasa ogólnokrajowa)
Pinyin chiń. ang. pol. Typ gazety Pozycja rynkowa
Rénmín Rìbào 人民日报 People's Daily Dziennik Ludowy Założona w 1948, pod bezpośrednią kontrolą KC Partii. W okresie rządów Mao Zedonga, pod kontolą Hu Qiaomu, osobistego sekretarza Mao. Gazeta współcześnie jest czytana ze względu na widoczność trendów popularności wewnątrz partii - artykuły poświęcone jednej osobie są oznaką wzrastającej pozycji. Nakład 2.5 mln[2]-4 mln[3]
110 mln RMB z reklam[1]
Cānkǎo Xiāoxī 参考消息 Reference News Przegląd wiadomości[4] Publikuje przedruki zagranicznych artykułów prasowych po chińsku. Założona w 1931, początkowo dostępna wyłącznie dla dygnitarzy. Dziś wydawana przez państwową Agencję Prasową Xinhua (mającą status instytutu rządowego). Nakład 3 mln[5]
Guāngmíng Rìbào 光明日报 Guangming Daily Dziennik Oświecenia Założony w 1949, od 1953 redagowana przez Departament Propagandy i Departamentu Zjednoczonego Frontu Pracy Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Chin[6] Jedna z 3 największych gazet w Chinach[5]
90 mln RMB dochodu z reklam[1]
Jiěfàngjūn Bào 解放军报 Liberation Army Daily Dziennik Armii Ludowo Wyzwoleńczej Organ prasowy Chińskiej Armii[7] Jedna z 3 największych gazet w Chinach[5]
Xīnhuá Rìbào 新华日报 Xinhua Daily Dziennik Nowych Chin (Xinhua) Wydawany i redagowany przez Komitet Prowinjonalny Jiangsu KPCh Nakład 470 tys.
385 mln RMB z reklam[1]


Prasa wolnorynkowa (tytuły lokalne)
Pinyin chiń. ang. pol. Typ gazety Szacowany nakład/Przychód z reklam/Udział w lokalnym rynku
Pekin (Beijing)
Běijīng Wǎnbào 北京晚报 Beijing Evening News Pekińskie wiadomości wieczorne Nakład 1 mln[8]
401.23 mln RMB z reklam[1]
56% rynku lokalnej prasy codziennej[9]
Jīnghuá Shíbào 京华时报 Beijing Times 191.25 mln RMB z reklam[1]
61% w rynku gazet porannych w Pekinie[9]
Fǎzhì Wǎnbào 法制晚报 Legal Mirror Trzecie miejsce w lokalnym rynku dzienników[9]
Szanghaj
Shēnjiāng Fúwù Dáobào 申江服务导报 Shanghai Times 23.62% lokalnego rynku[9]
Xīnwén Chénbào 新闻晨报 Shanghai Morning Post Poranny Dziennik Informacyjny 23.36% lokalnego rynku[9]
Xīnmín Wǎnbào 新民晚报 Xinmin Evening News Nowy Obywatel - Dziennik Wieczorny 21.91% lokalnego rynku[9]
Kanton (Guangzhou)
Guǎngzhōu Rìbào 广州日报 Guangzhou Daily Dziennik Kantoński Oficjalna gazeta Komitetu Miejskiego w Kantonie, wydawana przez Grupę Medialną Dziennika Guangzhou 290.27-500 mln RMB[1]
40% lokalnego rynku[9]
Yángchéng Wǎnbào 羊城晚报 Yangcheng Evening News Wieczorny Dziennik Kantoński Nakład 1.3[10]-1.5 mln [11]
460 mln RMB dochodu z reklam[1]
24% lokalnego rynku[9]
Nánfāng Dūshìbào 南方都市报 Southern Metropolitan Daily Dziennik Południowej Metropolii 16% lokalnego rynku[9]

Przypisy