Gazeta Polska Codziennie

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Gazeta Polska Codziennie
Gazetapolskacodziennielogo.png
Logo dziennika
Częstotliwość dziennik
Kraj Polska Polska
Wydawca Forum S.A.
Rodzaj czasopisma społeczno-polityczny
Pierwsze wydanie 9 września 2011[1]
Redaktor naczelny Tomasz Sakiewicz
Średni nakład 100 000[2] egz.
Średnia sprzedaż (styczeń 2014) 21 785[3] egz.
Format tabloid
ISSN 2083-7119
Strona internetowa czasopisma

Gazeta Polska Codziennieogólnopolski dziennik o profilu społeczno-politycznym wydawany od 9 września 2011 roku[1] przez Forum SA. Tytuł związany jest, m.in. poprzez wydawcę z innymi periodykami: „Gazetą Polską” i miesięcznikiem „Nowe Państwo”. Oficjalnym mottem gazety jest „Chcesz demokracji, patrz na ręce władzy”[4], a hasło na oficjalnej stronie głosi „Dziennik, który nie boi się władzy”. Dostępna jest prenumerata zarówno miesięczna, jak i kwartalna dziennika – obie obejmują także bezpłatny dostęp do wydań archiwalnych[5].

Historia[edytuj | edytuj kod]

W 2011 roku Tomasz Sakiewicz ogłosił plany wydawania dziennika o nazwie „Gazeta Polska Codziennie”, dla którego pracować miałaby połowa redakcji tygodnika „Gazety Polskiej” i który również byłby pismem o profilu prawicowo-konserwatywnym[6]. Koszt pierwszego roku funkcjonowania gazety oszacowano na 10-20 mln zł. Według planów gazeta miała być adresowana do „40 proc. Polaków, którzy obecnie nie identyfikują się z żadną gazetą oraz tych, którzy obecnie kupują gazety drugiego wyboru”. Pierwszy numer dziennika ukazał się 9 września tego samego roku.

Początkowo gazeta nie posiadała swojej strony internetowej i opierała się na współpracy z portalem Niezalezna.pl[6]. Aktualnie funkcjonuje już oficjalna strona, na której dostępne są materiały archiwalne.

Według analizy Instytutu Monitorowania Mediów za rok 2012 w kategorii „najbardziej opiniotwórcze portale internetowe” dziennik zajął 15. miejsce w kategorii „Najbardziej opiniotwórcze media” i 10. miejsce w kategorii „Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe”)[7].

6 lutego 2014 rozpoczęła działalność nowa odsłona oficjalnej strony dziennika[8].

Nakład i sprzedaż[edytuj | edytuj kod]

Średni jednorazowy nakład gazety wyniósł w październiku 2011 roku ok. 149 tys. egz., a sprzedaż ok. 34 tys. egz.[9]. Średnia sprzedaż w pierwszym półroczu 2012 wynosiła ok. 27 tys[10] przy nakładzie 100 tys. egzemplarzy.

W końcu 2012 r. GPC jako jedyny dziennik ogólnopolski odnotowała wzrost w porównaniu z końcem roku poprzedniego; jej średnia sprzedaż ogółem w grudniu 2012 roku wzrosła w stosunku do grudnia 2011 roku o 11,32 proc. i wyniosła 32 097 egz., o 3 264 egzemplarzy więcej niż w roku poprzednim, zajmując siódme miejsce w rankingu sprzedaży[11].


Średni nakład jednorazowy (niebieski), całkowite rozpowszechnianie płatne (zielony)[12][13][14][15][16][17]

Zespół redakcyjny[edytuj | edytuj kod]

Redaktorem naczelnym gazety jest Tomasz Sakiewicz, a jego zastępcą Katarzyna Hejke. Sekretarzem redakcji jest Katarzyna Rzuczkowska. Wśród autorów dziennika są m.in. Dorota Kania, Igor Szczęsnowicz, Anita Gargas, Ewa Stankiewicz, europoseł PiS Ryszard Czarnecki (przewodniczący Rady Nadzorczej spółki Forum S.A. wydającej GPC[18]) oraz Joanna Lichocka, Jan Pospieszalski, Robert Tekieli, Piotr Lisiewicz, Dawid Wildstein[19][20]. Dziennik publikuje artykuły na temat polityki, polskiego społeczeństwa oraz katastrofy smoleńskiej[4][21][22]. Sam redaktor naczelny określa dziennik jako „polityczno-plotkarski z dużym naciskiem na sport”[6].

Redakcja gazety mieści się w Warszawie przy ulicy Filtrowej.

Inne informacje[edytuj | edytuj kod]

Fragment telewizyjnego spotu

We wrześniu 2011 stacje telewizyjne TVP, TVN i Polsat odmówiły emisji jednego ze spotów reklamowych gazety[23][24]. Przedstawiono w nim listę osób publicznych, które według jego autorów „zginęły w dziwnych okolicznościach” podsumowując ją słowami: „ani jednego śledztwa dziennikarskiego”. W spocie zawarto również stwierdzenie, że przedstawiciele władzy nawoływali do mordu z użyciem słów „dorżnąć” i „wypatroszyć” nawiązując do wypowiedzi ministra Radosława Sikorskiego i posła Janusza Palikota. Według TVP spot zawierał elementy agitacji wyborczej (drugi ze spotów GPC zaakceptowała do emisji warunkowo)[25]. Nie zgodziła się z tym Helsińska Fundacja Praw Człowieka, która stwierdziła, że „odmowa TVP S.A. budzi również poważne zastrzeżenia w kontekście standardów wynikających z Europejskiej Konwencji Praw Człowieka[26]. Twórcy gazety oskarżyli TVP o cenzurę i zapowiedzieli zgłoszenie sprawy do prokuratury.

Ryszard Czarnecki stwierdził, iż gazeta w pierwszy dzień osiągnęła wielki sukces powołując się na wstępne, nieoficjalne wyniki sprzedaży w wielkości 120–150 tys. egzemplarzy opublikowanych przez wydawcę[27]. Z kolei prof. Wiesław Godzic stwierdził, iż „nie wie, po co ta gazeta debiutuje”, że „jest to tytuł związany wyłącznie z wyborami”[28], a także, że „absolutnie nie wierzy w sprzedaż na poziomie 60 tys. egzemplarzy”[29]. Sławomir Nowak skrytykował gazetę twierdząc, iż dziennik „jest dzisiaj słupem ogłoszeniowym jednej formacji politycznej”[30].

W październiku 2011 redaktor naczelny GPC Tomasz Sakiewicz stwierdził, że „grupa Rzeczpospolitej zajmuje się obecnie z niezwykłą zaciętością zwalczaniem Gazety Polskiej” oraz, że „w mediach jest całkowity zakaz cytowania Codziennej”[31]. Zasugerował również, że „pierwsze transporty [gazety] do wielu miejsc albo nie dotarły, albo je specjalnie opóźniono”.

We wrześniu 2013 Sąd Apelacyjny w Rzeszowie wydał prawomocny wyrok w trybie wyborczym, w którym uznał, że publikacja GPC o tym, jakoby poseł Kazimierz Ziobro należał do komunistycznej Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej jest informacją nieprawdziwą, stanowiła naruszenie jego dóbr osobistych oraz nakazał jej sprostowanie i przeproszenie powoda[32][33]. W październiku 2013 spółka Forum S.A. złożyła w Sądzie Apelacyjnym w Rzeszowie skargę o wznowienie postępowania, z uwagi na nowe okoliczności w postaci dokumentów będących w zasobie IPN, rzekomo potwierdzające przynależność posła do PZPR[34].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Zapraszamy do czytania „Codziennej”!. Niezalezna.pl, 2011-09-11. [dostęp 2011-09-10].
  2. Gazeta Polska Codziennie, Numer 143, 21 czerwca 2012 - Okładka. gpcodziennie.pl, 2012-06-21. [dostęp 2011-06-21].
  3. „Fakt” liderem sprzedaży kioskowej. „Super Express” ucieka „Gazecie Wyborczej” (pol.). wirtualnemedia.pl, 7 marca 2014. [dostęp 2014-03-12].
  4. 4,0 4,1 psm: Molestowanie mapetów, Rymkiewicz i armia Belzebuba – „Gazeta Polska Codziennie” już w kioskach. Gazeta.pl, 2011-09-11. [dostęp 2011-09-10].
  5. Cennik. gpcodziennie.pl. [dostęp 2012-06-21].
  6. 6,0 6,1 6,2 Rusza dziennik "Gazeta Polska Codziennie (pol.). wirtualnemedia.pl. [dostęp 2013-06-07].
  7. Najbardziej opiniotwórcze polskie media w 2012 roku (pol.). instytut.com.pl. [dostęp 2013-06-09].
  8. Od dziś rusza nowy, ulepszony portal „Gazety Polskiej Codziennie”. niezalezna.pl, 6 lutego 2014. [dostęp 6 lutego 2014].
  9. „Gazeta Polska Codziennie” sprzedaje 34 tys. egz.. Wirtualne Media, 2011-12-06.
  10. Wszystkie dzienniki straciły w I półroczu, „Rzeczpospolita” najbardziej na minusie. Wirtualne Media, 2012-08-08.
  11. Grudzień 2012: zyskała tylko „Gazeta Polska Codziennie”, „Rzeczpospolita” w dół o 20 proc.. Wirtualne Media, 2013-02-06.
  12. Wirtualnemedia.pl: Rekordowa sprzedaż „Gazety Polskiej Codziennie”, 2011-09-12.
  13. Wirtualnemedia.pl: „Gazeta Polska Codziennie” sprzedaje 34 tys. egz., 2011-12-06.
  14. Wirtualnemedia.pl: [http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wszystkie-dzienniki-stracily-w-i-polroczu-rzeczpospolita-najbardziej-na-minusie Wszystkie dzienniki straciły w I półroczu, „Rzeczpospolita” najbardziej na minusie, 2012-08-08.
  15. Wirtualnemedia.pl:Coraz mniejsza sprzedaż „Faktu” i „Gazety Wyborczej” - traci też „Gazeta Polska Codziennie” 2013-10-04.
  16. Wirtualnemedia.pl: Grudzień 2012: zyskała tylko „Gazeta Polska Codziennie”, „Rzeczpospolita” w dół o 20 proc. 2013-02-06.
  17. Wirtualnemedia.pl: Sprzedaż „Faktu” i „Gazety Wyborczej” spadła o 40 tys. egz. 2013-11-07.
  18. FORUM S A (KRS: 0000393721, NIP: 7010307666, REGON: 143185129). krs-online.com.pl. [dostęp 20 stycznia 2014].
  19. Redakcja gazety (pol.). gpcodziennie.pl. [dostęp 2013-04-14].
  20. Gazeta Polska Codziennie, nr 48 4.11.2011, Stopka redakcyjna
  21. Dorota Kania: Katastrofa Smoleńska: 10 dowodów na zamach. Niezalezna.pl, 2011-09-30. [dostęp 2011-09-30].
  22. oa: Czytaj 03.10.2011 w „Codziennej”. Niezalezna.pl, 2011-10-03. [dostęp 2011-10-03].
  23. Informacja prasowa o odmowie emisji jednego spotu reklamowego dziennika „Gazeta Polska Codziennie”. tvp.pl, 4 września 2011. [dostęp 20 stycznia 2014].
  24. mig: Spot „Gazety Polskiej Codziennie”. Graś: "Plugawe" (WIDEO). Gazeta.pl, 2011-09-7. [dostęp 2011-09-11].
  25. TVP i TVN odmówiły emisji reklam „Gazety Polskiej Codziennie”. wirtualnemedia.pl, 5 września 2011. [dostęp 20 stycznia 2014].
  26. dr Ireneusz Kamiński, dr Adam Bodnar: Komentarz do odmowy emisji spotów reklamowych Gazety Polskiej Codziennie. 2011-09-07. [dostęp 2011-09-10].
  27. wg: Sprzedaż "Codziennej": 120-150 tys.!. Niezalezna.pl, 2011-09-10. [dostęp 2011-09-11].
  28. Aleksandra Głąb: Wiesław Godzic o Gazecie Polskiej Codziennie. salon24.pl, 2011-09-09. [dostęp 2011-09-10].
  29. Eksperci nie wróżą powodzenia dziennikowi „Gazeta Polska Codziennie”
  30. pł: Nowak atakuje „Codzienną”. Niezalezna.pl, 2011-09-11. [dostęp 2011-09-10].
  31. Tomasz Sakiewicz: Apel Tomasza Sakiewicza do czytelników GPC. "Redagujemy w warunkach skrajnych, czasami bez snu, dyżurując po kilkadziesiąt godzin". 2011-10-02. [dostęp 2011-10-06].
  32. Solidarna Polska wygrywa proces z Gazetą Polską Codziennie. gazetaparlamentarna.pl, 7 września 2013. [dostęp 20 stycznia 2014].
  33. „Gazeta Polska Codziennie” przeprosiła kandydata Solidarnej Polski. wirtualnemedia.pl, 8 września 2013. [dostęp 20 stycznia 2014].
  34. Żądamy wznowienia procesu. gpcodziennie.pl, 15 października 2013. [dostęp 20 stycznia 2014].

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]