Rupert Murdoch

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Rupert Murdoch
Rupert Murdoch
Data i miejsce urodzenia 11 marca 1931
Melbourne
Imię i nazwisko przy narodzeniu Keith Rupert Murdoch
Zawód przedsiębiorca
Odznaczenia
Rycerz Orderu Australii Krzyż Wielki Pierwszej Klasy Orderu Świętego Grzegorza Wielkiego
Commons Multimedia w Wikimedia Commons
Wikicytaty Rupert Murdoch w Wikicytatach

Keith Rupert Murdoch (ur. 11 marca 1931 w Melbourne) – australijski wydawca, właściciel jednej z największych na świecie korporacji prasowej, telewizyjnej i wydawniczej – News Corporation, do której należą m.in. pisma The Sun, New York Post, The Times, Daily News, stacje telewizyjne British Sky, wytwórnie filmowe Metromedia, Sky Channel i wytwórnia 20th Century Fox. Od 2005 roku Murdoch był właścicielem serwisu MySpace.com (kupił go za 580 milionów dolarów). W czerwcu 2011 roku doszło do sprzedaży portalu firmie Specific Media za 35 milionów dolarów.

Jego korporacja wykupiła udział mniejszościowy (35% akcji) w TV Puls, który w listopadzie 2008 roku został sprzedany pozostałym wspólnikom – Prowincji Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych (OO. Franciszkanie) i Dariuszowi Dąbskiemu. Obecnie News Corporation nie posiada udziałów w TV Puls.

Pochodzenie[edytuj | edytuj kod]

Od 1985 jest obywatelem USA. Jego ojciec, Keith Murdoch, także był dziennikarzem i doradcą premiera Australii w okresie drugiej wojny światowej.

Kariera[edytuj | edytuj kod]

Początek kariery biznesmena[edytuj | edytuj kod]

Początkiem działalności Murdocha było przejęcie po ojcu udziałów w "News Limited", firmie związanej z mediami. Pierwsze kroki w biznesie pomagał mu stawiać dziennikarz Rohan Rivett, przyjaciel ojca. Po śmierci ojca rodzina Murdocha musiała sprzedać udziały w niektórych spółkach, pozostawiając pakiety w „News Limited”, a także w firmie z Melbourne „Southdown Press” oraz gazecie „Barier Miner”.

Rozwój mediów Ruperta[edytuj | edytuj kod]

Australia[edytuj | edytuj kod]

Rupert w 1953 roku powrócił z Oxfordu aby podjąć pracę dyrektora zarządzającego „News Limited”. Od razu był widoczny jego entuzjazm związany z pracą w mediach. Szybko nabył upadający „Sunday Newspaper” w Perth w zachodniej Australii. Technikami należącymi dopiero dziś do arsenału współczesnych tabloidów i bulwarówek, wypracowanymi przez Lorda Northcliffe`a osiągnął głośny sukces stawiając gazetę „na nogi”. W 1956 roku Murdoch rozpoczął wydawanie tygodniowego magazynu telewizyjnego „TV Week” w „Southdown Press” w Melbourne, a także gazety dla starszych kobiet „New Idea”. Rozwijające się interesy i poprawiająca się stabilność finansowa spowodowała, że Rupert otrzymał pomoc finansową na dalszy rozwój od Commonwealth Bank of Australia – banku rządowego wspierającego młodych przedsiębiorców.

Jednym z ważniejszych punktów w życiu Murdocha była tzw. Sprawa Stuarta. „The News” zaczął swoją kampanię na rzecz wyzwolenia młodego aborygena Maxa Stuarta. Chłopak ten był oskarżony o zabójstwo małej dziewczynki a sędzia skazał go na karę śmierci przez powieszenie. Sprawę rozpatrywała nawet powołana Komisja Królewska. Ostatecznie karę śmierci złagodzono na dożywotnie więzienie. Żeby zneutralizować emocje opinii publicznej wyrok był potwierdzeniem winy Stuarta a także rekomendacji aby „The News”, jego wydawcę a także dyrektora zarządzającego postawić również przed sądem w akcji wywrotnej, na podstawie zaprzedania, prawa obowiązującego w angielskim prawie średniowiecznym. Gazeta, wydawca, a także Murdoch zostali oskarżeni w trzech sprawach każdy co w sumie dawało dziewięć procesów. Murdoch wiedział, że walka w takiej liczbie procesów spowodowałaby bankructwo News Limited. Jedyną szansą Ruperta Murdocha było wstawiennictwo zaaranżowane przez Kena Maya, reportera politycznego w „The News”. Premier Australii – Thomas Playford zgodził się na spotkanie w „cztery oczy”. Murdoch podawał jako usprawiedliwienie swój młody wiek i brak doświadczenia oraz to, że Rohan Rivett wywierał na nim nacisk. Playford zgodził się na zamianę oskarżeń pod dwoma warunkami: wyrzucenie z gazety Rivetta, a także pokrycie kosztów Komisji Królewskiej przez „The News”. Murdoch przystał na warunki. To poniżające doświadczenie wywarło duży wpływ na przyszłym magnacie. Rupert właśnie wtedy zdał sobie sprawę z mocy wybieranych polityków i w późniejszym okresie jego pracy właśnie to wydarzenie kształtowało przyszłą politykę jego gazet[potrzebne źródło].

Przez kilka następnych lat Rupert ugruntował swoją pozycję w Australii jako dynamiczny businessman, rozszerzając swoje udziały w nabyciu podmiejskich gazet w Nowej Południowej Walii, Queensland, Victorii i północnego terytorium, w tym tabloid z SydneyThe Daily Mirror”. Nabycie udziałów w „Daily Mirror” pozwoliło mu na rywalizację z dwoma największymi oponentami, a w efekcie przechytrzenie ich w długiej „wojnie”. W 1964 roku Murdoch uruchomił „The Australian”, który był pierwszym narodowym dziennikiem. Murdoch dzięki dziennikowi zdobył szacunek jako wydawca dobrej jakościowo gazety z dużym politycznym autorytetem. W 1972 roku Rupert nabył tabloid z Sydney „The Daily Telegraph”. W tym samym roku odbywały się wybory. Murdoch swoją wzrastającą potęgą medialną wsparł Gougha Whitlama, jednak obrócił się przeciwko niemu podczas reelekcji 2 lata później ze względu na spadek poparcia ze strony opinii publicznej dla Whitlama. Murdoch przykuł wtedy swoją uwagę również ludzi z innych kontynentów.

Wielka Brytania[edytuj | edytuj kod]

Spłata dotychczasowych pożyczek spowodowała, że Commonwealth Bank of Australia wyłożył finanse na jego najnowszy projekt – rodzinną firmę, która miała w posiadaniu „News of the World” – niedzielną gazetę z największą liczbą czytelników w Wielkiej Brytanii. Rupert Murdoch wkroczył na rynek brytyjski w wielkim stylu. W 1950 roku „The News of the World” było najpoczytniejszą gazetą na świecie. Nabycie gazety to również jedno z najbardziej ryzykownych posunięć Ruperta, gdyż postawił w hipotekę cały swój australijski majątek w celu zakupu medium. Zakupiony przez Murdocha w 1969 roku „The Sun” sprzedaje się obecnie w 3 mln egzemplarzy dziennie. W 1981 roku baron stał się właścicielem wydawanej od końca XVII wieku „The Times” – gazety, która kiedyś należała do mentora jego ojca – Viscounta Northcliffe’a. W 1989 powstało założone przez magnata urodzonego w Australii, „Sky Television”, które początkowo nie miało ogromnej rzeszy fanów wśród brytyjskiej populacji. W 1990 roku z połączenia „Sky TV” i „British Satellite Broadcasting” powstało „British Sky Broadcasting”. „BSkyB”, na czele którego stoi Murdoch jest obecnie najbardziej popularną płatną siecią telewizyjną na Wyspach Brytyjskich.

Stany Zjednoczone[edytuj | edytuj kod]

Pierwsze kroki w Stanach Zjednoczonych Rupert stawiał w 1973 roku, kiedy nabył „San Antonio Express- News”. W niedługim czasie stworzył „Star” – nowy tabloid. Rok 1976 przyniósł w jego życiu kupno kolejnego medium – „New York Post”. W 1985 roku Murdoch przyjął obywatelstwo amerykańskie, aby móc legalnie stać się właścicielem amerykańskiej stacji telewizyjnej (prawo ustala, że dozwolone to jest tylko obywatelom Stanów Zjednoczonych[potrzebne źródło]). W 1986 roku otworzył „Fox Broadcasting Company” sieć telewizyjną w USA, która urosła do rangi najwyżej ocenianej sieci przez dorosłych. W 1996 roku Rupert Murdoch wkroczył w świat telewizji całodobowej otwierając kanał „Fox News” – konkurenta „CNN”. Business Ruperta rósł w siłę. Jego sieć telewizji kablowej nadawała dziewięć z dziesięciu najbardziej popularnych programów telewizyjnych.

Nabytki ostatnich lat[edytuj | edytuj kod]

W 2003 roku nabył za 6 miliardów dolarów Hughes Electronics, operatora największego systemu satelitarnego telewizji w Stanach. W 2004 roku Murdoch obwieścił, iż przenosi siedzibę firmy „News Corporation” z Australii do USA, kupując ogromny biurowiec w samym centrum Nowego Jorku. Rok później Rupert stał się właścicielem znanego na całym świecie serwisu internetowego „MySpace.com” (kupiony za 580 milionów dolarów), który następnie został sprzedany w czerwcu 2011 firmie Specific Media Inc. za kwotę 35 milionów dolarów[1].

Afera podsłuchowa[edytuj | edytuj kod]

W związku z aferą podsłuchową został przesłuchany przez Izbę Gmin. Murdoch swoją niewiedzę o przestępczych praktykach w redakcji tabloidu News of the World tłumaczył w następujący sposób:

Quote-alpha.png
Zatrudniam ponad 50 tys. osób. Nie wiecie, z jaką ilością spraw muszę sobie radzić. "News of the World" stanowił tylko ok. 1 proc. moich biznesów[2].

Życie prywatne[edytuj | edytuj kod]

Rupert Murdoch z małżonką Wendi Deng w roku 2011

Rupert Murdoch był żonaty trzykrotnie. W 1956 roku poślubił Patrycję Booker, z którą miał pierwszą córkę, narodzoną w 1958 roku Prudence. W 1967 roku doszło jednak do rozwodu Ruperta, który jeszcze w tym samym roku poślubił urodzoną w Estonii, a pracującą dla jego gazety w Australii Anne Tõrv. Z tego związku pochodzi trójka dzieci barona medialnego – Elizabeth (1968), Lachlan (1971) oraz James (1972). Kolejne małżeństwo jednak nie przetrwało, pomimo długiego okresu wspólnego związku i w 1999 roku doszło do rozwodu, w wyniku czego Anne Murdoch uzyskała majątek 1,7 miliarda dolarów. Siedemnaście dni po rozwodzie Rupert poślubił urodzoną w Chinach Wendi Deng, wówczas trzydziestoletnią, niedawną absolwentkę Szkoły Menadżerów w Yale. Z tego związku pochodzi dwójka dzieci Murdocha: Grace (2001) i Chloe (2003). W 2013 roku 82-letni Rupert Murdoch wniósł pozew o rozwód z 44-letnią Wendi Deng, obwieszczając, że jest to „bezpowrotny rozpad związku”[3].

Bibliografia[edytuj | edytuj kod]

  • „Rupert Murdoch”, New York Times, [1] (01.06.2007)
  • James Fallows, „The Age of Murdoch”, The Atlantic Monthly, September 2003
  • Richard Stengel, „10 Questions for Rupert Murdoch”, TIME, 11th October 2006
  • Ken Auletta, „The Pirate”, The New Yorker, 13 th November 1995
  • Ronald Grover, „Business Week”, 19th January 2004
  • BBC News, [2], 19th July 2005, (1.06.2007)

Przypisy