Andrew Wakefield

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacja, szukaj

Andrew Wakefield (ur. ok. 1957) – brytyjski chirurg i naukowiec.

W 1998 opublikował w czasopiśmie naukowym „The Lancet” artykuł, w którym zamieścił wyniki badania, które miały wskazywać na rzekomy związek między stosowaniem u dzieci szczepionki MMR a wystąpieniem u nich autyzmu i zapalenia jelit[1].

W wyniku dziennikarskiego śledztwa przeprowadzonego przez Briana Deera z The Sunday Times okazało się, że wyniki badania zostały sfałszowane[2][3]. Publikacja została wycofana przez czasopismo Lancet w 2010[4], a sam Wakefield za swoje nieetyczne działania otrzymał naganę od brytyjskiego General Medical Council oraz zakaz wykonywania zawodu lekarza w Wielkiej Brytanii[5].

Przypisy[edytuj]

  1. A. J. Wakefield i inni, Ileal-lymphoid-nodular hyperplasia, non-specific colitis, and pervasive developmental disorder in children, „The Lancet”, 351 (9103), 1998, s. 637–641, DOI10.1016/S0140-6736(97)11096-0, PMID9500320.
  2. Scott Hensley: Study Linking Childhood Vaccine And Autism Was Fraudulent. www.npr.org, 2011. [zarchiwizowane z tego adresu (2011-01-07)].
  3. Brian Deer, How the case against the MMR vaccine was fixed, „British Medical Journal”, 342, 2011, art. nr c5347, DOI10.1136/bmj.c5347, PMID21209059.
  4. Retraction – Ileal-lymphoid-nodular hyperplasia, non-specific colitis, and pervasive developmental disorder in children, „The Lancet”, 375 (9713), 2010, s. 445, DOI10.1016/S0140-6736(10)60175-4, PMID20137807.
  5. James Meikle and Sarah Boseley: MMR row doctor Andrew Wakefield struck off register. guardian.co.uk. [zarchiwizowane z tego adresu (2010-05-27)].

Linki zewnętrzne[edytuj]