Dyskusja wikiprojektu:Militaria

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

link do szablonu powyżej - Archiwum: część 1, część 2, część 3, część 4, część 5, część 6, część 7, część 8, część 9, część 10, część 11, część 12, część 13, część 14, część 15, część 16, część 17, część 18, część 19, część 20


Wikiprojekty dotyczące militariów i broni w innych językach 
Flag of the United States.svg Flag of the United Kingdom.svg Discussions:  Military history / Firearms
Flag of Canada.svg      Discussions:    Forces canadiennes / Canadian Armed Forces
Flag of Germany.svg      Diskussionen:  Militär / Waffen
Flag of France.svg      Discussions:    Histoire militaire / Armes
Japan - Rounded Rectangle.svg      Discussions:    Portal‐ノート:軍事 / 
Flag of Italy.svg      Discussioni:     Guerra / Armi da fuoco
Single Color Flag - 007500.svg      Discussions:     بوابة:الحرب  نقاش البوابة
Flag of Poland.svg      Dyskusje:         Militaria / Broń
∑ Interntl. 1 <--> ∑ Interntl. 2

Stefan Łaszkiewicz[edytuj kod]

Cześć, ktoś spod IP poprawił datę śmierci z 1988 na 2002. W poprzedniej wersji był 1 lub 12 kwietnia 1988 – nie ma żadnego przypisu w haśle odnośnie tych dat. Wprawdzie znalazłem źródło co do 12 kwietnia, ale nie wiem, czy na pewno dotyczy tej osoby. Źródło do daty z 2002 jest (tutaj), ale dziwi mnie ta różnica kilkunastu lat, więc wolę przekazać to do Was :) → Snoflaxe (dyskusja) 09:12, 28 cze 2020 (CEST)

Prośba - ppłk Władysław Mączewski[edytuj kod]

Witam. Zwracam się z niecodzienną prośbą. Opracowuję projekt o pułkowniku Wacławie Mączewskim, dowódcy 11 p. uł. z Ciechanowa. Barwna i niebywale ciekawa postać. Jestem na ukończeniu tegoż rzeczonego projektu. Aktualnie kwerenduję w temacie jego żony Janiny. Jak podaje historyk Ryszard Juszkiewicz zmarła w 1938. Natomiast ja dociekam, gdzie zmarła i jej nazwisko rodowe. Pułkownik Mączewski poślubił ją w 1920r. W czerwcu 1938 r. został dowódcą 11 p. uł. w Ciechanowie. I teraz dylemat. W Ciechanowie twierdzą, że raczej ona nie przybyła do Ciechanowa. Jeżeli to przyjąć to zmarła przed Ciechanowem. Pułkownik w latach 1935-1938 był inspektorem Północnej Grupy Szwadronów Korpusu Ochrony Pogranicza – Wilno. Pułkownikowi podlegało kika szwadronów stacjonujących w tym czasie na tych ziemiach. Bazuję na obszernej literaturze, zbiorach WBH, CAW oraz innych źródłach. Faktem jest tylko to, że Janina Mączewska zmarła w 1938 r.

Pytanie. Kto mógłby mi pomóc w temacie ustalenia: gdzie zmarła Janina Mączewska, gdzie jest pochowana, gdzie jest jej grób, bardzo duże jest prawdopodobieństwo, że jest to Wilno. Jak ustalić jej nazwisko rodowe, skąd pochodziła? Wiemy tylko, że zmarła w 1938 i miała na imię Janina, ślub pod koniec 1920 r. A w tym samym roku Mączewski ukończył Oficerska Szkoły Jazdy w Starej Wsi – (od września 1919 r. do maja 1920 r.). Mieli dwóch synów: Zbigniew (urodził się 24 października 1924 r. Walczył w Powstaniu Warszawskim), Wacław (urodził się 25 października 1925 r., może w Ciechanowie???). Pułkownik był w obozie w Murnau, potem Włochy i Wielka Brytania - 2 Korpus.

Kto zajmuje się na Wikipedii tymi kwestiami, kto ma narzędzia, możliwości i mógłby poszperać w zbiorach Polski Zbrojnej oraz w innych gazetach w 1938 roku w temacie nekrologów? Bardzo proszę o pomoc w tej niecodziennej prośbie. Byłbym dozgonnie wdzięczny każdemu adminowi, userowi - za pomoc w tym ustaleniu co do Janiny Mączewskiej, dla dobra Wikipedii:))) Pozdrawiam --Keres 40 (dyskusja) 13:22, 05 lip 2020 (CEST)

  • Janina z Orszaghów Mączewska - zm. 25 lutego 1939 (po długiej i ciężkiej chorobie). Miała 38 lat. Nabożeństwo żałobne odbyło się w kościele św. Józefata przy Powązkach Wojskowych. Została pochowana na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach 28 lutego 1939. Gruzin (dyskusja) 22:29, 5 lip 2020 (CEST)
Data śmierci wg nekrologów to 1939. Więc ten rok 1938 to.... Z domu Orszagh lub inna pisownia Országh. Cmentarz to Powązki. Jeszcze jedna uwaga. Pod nekrologiem jest podpisany mąż, syn, rodzice i rodzina. Tak zwróciłem uwagę tylko na to syn a nie synowie. Gruzin (dyskusja) 22:39, 5 lip 2020 (CEST)

Wikipedysta:Juchcik/Faun L900 D567[edytuj kod]

Początkujący Wikipedysta:Juchcik stworzył hasło, które przeniosłem do brudnopisu. Czy możecie mu pomóc w dopracowaniu tego artykułu, a następnie przenieść go z historią edycji do przestrzeni głównej? Z góry dziękuję,Gdarin dyskusja 09:57, 1 sie 2020 (CEST)

Władysław Kowalski[edytuj kod]

Wątek założony przed: 11:55, 12 wrz 2020 (CET)

Cześć! Czy ktoś może pomóc rozstrzygnąć spór dot. Władysława Kowalskiego? Władysław Kowalski (Sprawiedliwy wśród Narodów Świata) Przy zgłaszaniu do czywiesza (zgłoszone 25 lipca) zostało zauważone, że nie ma pewności co do jego rangi wojskowej. Podawał się za pułkownika, jednak nie ma źródeł to potwierdzających.-- niepodpisany komentarz użytkownika Foks17 (dyskusja)

Szablon:Broń strzelecka II RP vs. Szablon:Polska broń strzelecka do 1945[edytuj kod]

Czy ta zmiana nazwy szablonu ma uzasadnienie w jego zawartości? ~malarz pl PISZ 11:55, 12 wrz 2020 (CEST)

  • pierwsze zdanie TEGO [1] artykułu informuje że II RP trwała do 1945. Co zmienia zmiana nazwy? Też nie wiem--Kerim44 (dyskusja) 12:27, 12 wrz 2020 (CEST)
  • Istotna różnica jest w początku. II RP niesie ograniczenie początkowe od 1918, a Polska nawet od X wieku. ~malarz pl PISZ 13:53, 12 wrz 2020 (CEST)
    • Też prawda... zatem warto wrócić do punktu wyjścia --Kerim44 (dyskusja) 14:02, 12 wrz 2020 (CEST)

To ja dokonałem zmiany tej nazwy z dwóch powodów: 1) Szablon dublował się z innym istniejącym: Szablon:Broń piechoty WP II RP 2) Szablon zawierał między innymi sztucer kozienicki który raczej nie powstał w okresie IIRP... W związku z powyższym sensowniej zawrzeć w nim po prostu konstrukcje polskie do 1945, jako uzupełnienie szablonu Szablon:Polska broń strzelecka po 2WŚ (po 1945) r. Sumek101 (dyskusja) 22:02, 12 wrz 2020 (CEST)

  • @Malarz pl Prosiłbym żebyś zmienił nazwę szablonu Szablon:Broń piechoty WP II RP z powrotem na "Szablon:Broń Wojska Polskiego II RP". Zawarta w szablonie broń nie stanowiła wyłącznie wyposażenia piechoty, więc jest to błędne zawężenie. Broń wykorzystywana była również przez kawalerię, marynarkę wojenną itd. Sumek101 (dyskusja) 22:08, 12 wrz 2020 (CEST)
    PS. Nie wiem też czemu zmieniłeś nazwę Szablon:Broń Armii Austro-Węgier 1WŚ z powrotem na Szablon:Broń armii Austro-Węgier z okresu I wojny światowej (poprzednia nazwa była ujednolicona ze wszystkimi innymi szablonami broni strzeleckiej, obecnie jest jedynym "rodzynkiem" z tak rozbudowanym tytułem). Sumek101 (dyskusja) 22:15, 12 wrz 2020 (CEST)
    • do Broni WP II RP zalicza się tez 7TP i cała masa innego sprzętu, więc ten szablon nie jest odpowiedni do tej nazwy. Co do określenia "z okresu I wojny światowej" jest ono istotnie lepsze od "1WŚ", więc nie będę zmieniał na gorsze. To, że jest rodzynkiem mi nie przeszkadza. ~malarz pl PISZ 22:32, 12 wrz 2020 (CEST)
  • W takim razie prosiłbym abyś zedytował nazwy wszystkich szablonów na określenia "z okresu I wojny światowej", "z okresu II wojny światowej", "z okresu po II wojnie światowej" tak aby było to ujednolicone (mogę to również zrobić sam w wolnej chwili). Co do szablonu Szablon:Broń piechoty WP II RP proponuję zmianę nazwy na "Broń strzelecka Wojska Polskiego IIRP" i wywalenie z niego hełmów, bagnetów i szabel; ewentualnie zmianę nazwy na "Broń strzelecka i broń biała Wojska Polskiego IIRP" i wywalenie tylko hełmów. Zawężenie "piechota" jest w tym wypadku nielogiczne. Sumek101 (dyskusja) 22:40, 12 wrz 2020 (CEST)
    • Co prawda to nie moja dziedzina zainteresowań, ale widze tu kilka niekonsekwencji - nagłówek szablonu: "Broń strzelecka polskiej konstrukcji do 1945", a nazwa szablonu "Polska broń strzelecka do 1945". Co znaczy "polska" w tym przypadku? Polskiej kontrukcji, jak w nagłówku, czy polska bo uzywana przez wojsko polskie? Granaty? Prosze mnie poprawić jesli sie mylę - granaty to chyba nie broń strzelecka? --Matrek (dyskusja) 23:43, 12 wrz 2020 (CEST)
  • Granaty zaliczają się do broni strzeleckiej. Określenie "polska", "niemiecka", "rosyjska" używane w szablonach rzeczywiście można interpretować w dwójnasób, co może stwarzać problemy. Może warto byłoby się nad tym głębiej zastanowić. Sumek101 (dyskusja) 23:49, 12 wrz 2020 (CEST)
  • Innym wyjściem jest zintegrowanie obu szablonów w jeden jako "Polska broń strzelecka IIRP" w którym zawartość tworzyłaby treść szablonu "Broń piechoty WP II RP" (i usunięciem broni białej, hełmów, i broni z okresu IRP - sztucer kozienicki) przy jednoczesnym usunięciu szablonu "Broń piechoty WP II RP". Jeśli chcemy mieć szablon "Broń piechoty WP II RP" to trzeba tam wrzucić oprócz bardzo rozbudowanej sekcji o broni strzeleckiej również: czołgów, tankietek, wozów opancerzonych, artylerii, szabel, bagnetów, hełmów itd. co doprowadzi do powstania gigantycznego i nieczytelnego molocha. Sumek101 (dyskusja) 00:07, 13 wrz 2020 (CEST)

Broń indywidualna i broń ręczna[edytuj kod]

Biorąc pod uwagę treść obu haseł, są one synonimami w związku z czym proponowałbym ich integracje w jeden artykuł. Przy czym za bardziej prawidłowe uważałbym określenie "broń indywidualna" (jako przeciwieństwo broni zespołowej), broń ręczna wydaje się bardziej określeniem potocznym. Sumek101 (dyskusja) 12:36, 15 wrz 2020 (CEST)
PS. Oprócz tego "broń ręczna" linkuje na en wiki do hasła "service pistol" co jest najwidoczniej nieporozumieniem Sumek101 (dyskusja) 12:39, 15 wrz 2020 (CEST)

  • zeby jednak zakomplikować - broń ręczna (jak sama nazwa wskazuje) to ręczny karabin maszynowy. Jest on jednak bronią zespołową...--Kerim44 (dyskusja) 13:55, 15 wrz 2020 (CEST)
    • jeżeli przyjmiemy, że autor hasła poprawnie podał definicję za źródłem umieszczonym w bibliografii - "obsługiwana i noszona przez jedną osobę" to wyklucza to broń zespołową. Słownik języka polskiego [2] również definiuje broń ręczną jako: "broń noszona i obsługiwana przez jedną osobę" - także nie-zespołową. Sumek101 (dyskusja) 14:23, 15 wrz 2020 (CEST)
      • No nie wyklucza - jedna osoba nosi km, a druga skrzynki z amunicją. Obsługa km działa razem - jeden strzela np drugi kieruje ogniem. Taka sama sytuacja ma miejsce w granatniku ppanc. Cholera wie dlaczego, ale język zawodowy ("wojskowy") nie zawsze idzie w parze z PWN (zresztą - dość amatorsko oporacowanym.... to oczywiście moja prywatna opinia)
@Jurek281 mam rację, czy konfabuluję?:) - uzbrojeniowcem nie jestem--Kerim44 (dyskusja) 20:33, 15 wrz 2020 (CEST)
  • Sądzę, że to już zbytnie dywagowanie. Podążając tym tropem możemy uznać, że również inne typy broni typowo zespołowej może przenieść i obsłużyć jeden człowiek, bo po prostu jest to teoretycznie możliwe. Terminologia wojskowa też jest często rozbieżna z jakąkolwiek logiką, także nie doszukiwałbym się związku definicyjnego "broni ręcznej" z "ręcznym karabinem maszynowym" (chyba, że istnieją typy rkm przeznaczone docelowo do obsługi przez pojedynczego żołnierza - specem od tego nie jestem), a postawiłbym raczej na przypadkową zbieżność nazw. Sugerowałbym skoncentrowanie się na na prostych faktach: oba hasła mają identyczną treść (tylko inaczej zredagowaną), zakładam więc że dotyczą tego samego. Mamy jeszcze termin "broń osobista", który przekierowuje nas do hasła "broń ręczna", więc najwidoczniej również uznano je za synonimy. Podsumowując mamy "broń indywidualną", "broń ręczną" oraz "broń osobistą"; z broni osobistej i ręcznej zrobiłbym przekierowanie do broni indywidualnej, której artykuł brzmiałby na wstępie: Broń indywidualna (osobista, ręczna) - broń, która stanowi etatowe wyposażenie pojedynczego żołnierza itd. [...] Sumek101 (dyskusja) 21:24, 15 wrz 2020 (CEST)
    • Przyczepię się: czemu żołnierza? Wostr (dyskusja) 21:33, 15 wrz 2020 (CEST)
      • Naturalnie nie tylko żołnierza, po prostu na szybko przekopiowałem tekst aktualnej wersji hasła Sumek101 (dyskusja) 21:35, 15 wrz 2020 (CEST)
        • Co jest dywagowaniem??? Dość wyraźnie, acz delikatnie powiedziałem co jest bronią indywidualną, ręczną a co zespołową. Niewiele obchodzi NAS rozbieżność pomiędzy logiką: "cywila" a "żołnierza". Zazwyczaj podaję przykład marszu. Wojsko maszeruje siedząc. Wniosek w tej konkretnej sprawie - niech te dwa hasła, być może stuby, pozostaną. Nie po to autor źródła wymienił je dwukrotnie, by nie było czegoś na rzeczy. Wikipedia jest od weryfikowalności (źródła), a nie od "logiki" wikipedysty--Kerim44 (dyskusja) 22:06, 15 wrz 2020 (CEST)
          • Po tonie Twojej wypowiedzi sądzę, że czymś Cie uraziłem - chociaż nie mam pojęcia czym, jeśli możesz prosiłbym abyśmy prowadzili dyskusję bez zbędnych emocji. Źródła w obu hasłach są inne, więc nie zostało ono wymienione dwukrotnie przez tego samego autora, stąd podejrzenie że chodzi o synonimy, inaczej nazwane w dwóch różnych publikacjach. Poza tym w obu hasłach nie wspomniano o jakiejkolwiek innej różnicy - także jeśli taka istnieje to należy ją wskazać na podstawie źródła, w przeciwnym razie mamy 2 dublujące się artykuły i właśnie to zdublowanie wskazuję jako problem. Logika to logika, nie rozdzielałbym jej na "cywilną", "wojskową" czy też "wikipedysty". Sumek101 (dyskusja) 22:38, 15 wrz 2020 (CEST)
            • nie uraziłeś, ale ile można dyskutowac o dupereli...wezwałem do dyskusji Jurka - wydaje się, ze on ma odpowiednią literaturę... nie musimy decydować tu i teraz. Jednak chciałbym trzymać się podstawowej zasady wikipedii - zasady weryfikowalności (wygodna zasada), a nie prawdy absolutnej uznanej przez wikipedystę. Nie chcę też odwoływać się do swojej prywatnej wiedzy i doświadczeń --Kerim44 (dyskusja) 22:43, 15 wrz 2020 (CEST)
              • Dlatego właśnie nie dokonałem zmian, aby wcześniej to przedyskutować. Nie upieram się przy swoim zdaniu, a tym bardziej nie wypluwam z siebie "prawd absolutnych" :) a jedynie wskazuję problem i możliwe rozwiązanie. Skoro wspomniany wikipedysta ma na ten temat odpowiednią wiedzę i źródła, będziemy mogli poprawić jedno z haseł, bądź pomyśleć o ich integracji. Sumek101 (dyskusja) 23:03, 15 wrz 2020 (CEST)
  • Zostałem wywołany do odpowiedzi przez @Kerim44, więc odpowiadam: książkę napisało dwóch oficerów specjalizujących się w dziedzinie lufowej broni palnej. Przez ileś tam lat miałem do czynienia z lufową bronią palną i w zupełności zgadzam się z tym co obaj panowie napisali w podanej bibliografii. Jest również osobny artykuł Broń zespołowa do którego dodam trochę treści z wymienionej bibliografii. Jurek281 (dyskusja) 10:59, 16 wrz 2020 (CEST)
    • @Jurek281 Rozumiem, że chodzi Ci o pozycję załączoną do hasła broń indywidualna (Encyklopedia współczesnej broni palnej (od połowy XIX wieku)), natomiast przy broń ręczna podano już inną publikację (Encyklopedia techniki wojskowej). Czy jesteś w stanie stwierdzić czy pomiędzy "bronią indywidualną" oraz "bronią ręczną" zachodzą jakieś istotne różnice, czy też oba wyrażenia są synonimami? Sumek101 (dyskusja) 11:19, 16 wrz 2020 (CEST)
  • @Sumek101 Można uważać, że wymieniane wyrażenia są synonimami. Hasła można pozostawić, ponieważ pochodzą z dwóch niezależnych źródeł lub je scalić w jedno. Trzeba podjąć krótką decyzję i zakończyć dyskusję. Jurek281 (dyskusja) 16:55, 16 wrz 2020 (CEST)
  • Dziękuję za odpowiedź, w związku z powyższym scalam hasła jako "broń indywidualna" Pozdrawiam Sumek101 (dyskusja) 17:26, 16 wrz 2020 (CEST)