Krytyka i kontrowersje wokół RT

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

RT (początkowo Russia Today) — ogólnoświatowa wielojęzyczna telewizja informacyjna z siedzibą w Moskwie, założona przez rosyjski rząd.

Poniżej przedstawiono krytykę oraz kontrowersje wokół działań RT.

Krytyka wokół treści informacji[edytuj | edytuj kod]

Zarzuty o proputinowskie i sowieckie nastawienie[edytuj | edytuj kod]

Według różnych źródeł (m.in. „Der Spiegel”, Reporterzy bez Granic) stacja prezentuje prokremlowską propagandę[1][2], niemniej pracownicy Russia Today zapewniają, że ich przekaz jest rzetelny i wyważony[3].

W 2005 r. Głos Ameryki zamieścił artykuł z wypowiedziami Antona Nosika, redaktora naczelnego anglojęzycznego serwisu informacyjnego w Rosji (MosNews.com), w którym fakt powstania Russia Today określa jako “pomysł na bombardowanie propagandą w stylu sowieckim, bynajmniej nie wynikający z jakiegokolwiek istniejącego zapotrzebowania”.

Digital Journal w swym artykule nazywa RT “ujściem dla proputinowskich informacji”[4], a jej kampanię reklamową – “jawną wojną propagandową”[4].

W 2009 r. dziennikarz Luke Harding w swoim artykule dla „The Guardian” pisze, że stacja “bezpruderyjnie przedstawia obraz świata oczami Władimira Putina[5], wpisując się w działania Kremla zmierzające do stworzenia “postsowieckiego imperium globalnej propagandy”[5].
W artykule widnieje również wypowiedź redaktor naczelnej RT, Margarity Simonian, mówiącej o “prorosyjskim punkcie widzenia” stacji[5] i niemającej sobie nic do zarzucenia w sprawie prorosyjskich relacji RT z wojny w Osetii Południowej[5].

W 2011 r. „The Guardian” w swym artykule donosi o wydaleniu Hardinga z Rosji z przyczyn nieokreślonych[6]. Był to pierwszy przypadek wydalenia brytyjskiego dziennikarza z Rosji od czasu zakończenia zimnej wojny[6].

W artykule opublikowanym na łamach „The New Republic”, James Kirchick charakteryzuje przekaz Russia Today jako “zajadły antyamerykanizm, przedstawianie rosyjskich przywódców w czcigodnym świetle oraz komiczne płodzenie wartości, wskrzeszające jedynie małostkowość charakterystyczną dla czasów sowieckiej propagandy”[7].

Artykuł w Accuracy in Media (organizacja non–profit nadzorująca media informacyjne) krytykuje RT jako “propagandową stację założoną przez moskiewski reżim Władimira Putina”[8], oskarżając ją o “regularne zapraszanie marksistowskich i ultralewicowych komentatorów”[8].
Artykuł przytacza słowa byłego oficera KGB, Konstantina Preobrażeńskiego, opisującego stację jako “część rosyjskiego przemysłu dezinformacji i manipulacji, przeznaczoną do wprowadzania zagranicznych widzów w błąd co do rosyjskich zamiarów”[8].
Ponadto Preobrażeński wykazuje, że Russia Today stosuje metody propagandy “zarządzane w Dyrektoriacie ‘A’ Służby Wywiadu Zagranicznego Rosji, który ogromną wprawę w oszukiwaniu i manipulowaniu światową opinią publiczną zdobywał przez dziesięciolecia zimnej wojny”[8].

W odpowiedzi redaktor RT zapewnia, że stacja dopuszcza kontrowersyjny przekaz w ramach “alternatywy wobec mediów głównego nurtu, a polepszanie reputacji Moskwy nie należy do jej zadań”[9].

Zarzuty o wspieranie teorii spiskowych[edytuj | edytuj kod]

Krytycy podważyli bezstronność RT, sugerując że stacja udostępnia czas antenowy zwolennikom teorii spiskowych[10]. We wrześniowo–październikowym wydaniu, dwumiesięcznik „Columbia Journalism Review” określił RT mianem “ujścia kremlowskiej propagandy”[11] wraz z “wystąpieniami drugorzędnych ekspertów”[11] oraz “dorabianiem Stanom Zjednoczonym »gęby« pod pozorem legalnego przekazu informacji”[11].

Z okazji 60–lecia Radia Wolna Europa, we wrześniu 2010 r. w Waszyngtonie, Walter Isaacson (mianowany przez Baracka Obamę na prezesa Broadcasting Board of Governors) odnośnie stacji RT, Press TV, CCTV stwierdził: “Nie możemy pozwolić sobie na dominację przekazu naszych wrogów”[12].

Krytyka wokół relacjonowania wydarzeń[edytuj | edytuj kod]

W 2008 r., w czasie wojny w Osetii Południowej, korespondent Russia Today, William Dunbar, zrezygnował ze stanowiska oświadczając: “Prawdziwe wydarzenia, faktyczny stan rzeczy nie pokrywał się z tym, co starali się przekazać, a więc – co za tym idzie – nie pozwalano mi relacjonować”[13]. Human Rights Watch określiła ilość ofiar w Osetii Południowej, podaną przez Russia Today w liczbie dwóch tysięcy[14], jako “wyolbrzymioną”[15]. Moskiewski korespondent dziennika „The Independent” określił relacje Russia Today z tejże wojny jako “plugawe”, a samą stację jako “niezwykle stronniczą, instruującą swoich reporterów, by nie relacjonowali wydarzeń z gruzińskich wiosek, w których dochodziło do czystek etnicznych[16].

Krytyka wokół przeprowadzonych wywiadów[edytuj | edytuj kod]

W czerwcu 2010 r. wywiad RT z Randem Paulem został skrytykowany na blogu Media Matters for America, nazywając stację “poplecznikiem Kremla, organizacją konspiracyjnego przekazu 11 września[17].

Na stronie internetowej dziennika „PoliticoBen Smith umieścił krytyczny wpis odnośnie wywiadu, który RT przeprowadziła z Alexem Jonesem na temat teorii spiskowych wokół śmierci Osamy bin Ladena, określając ją “stacją czysto propagandową”[18].

Kontrowersje wokół pracowników[edytuj | edytuj kod]

W marcu 2011 r. „The Daily Telegraph” poinformował, że podejrzana o szpiegostwo Katia Zatuliveter zaczęła pracę dla RT[19].

W 2014 roku dwie dziennikarki RT America na wizji potępiły działania Rosji w trakcie konfliktu z Ukrainą. 3 marca Abby Martin, podczas programu Breaking the Set, potępiła działania Kremla i określiła je jako "okupację Krymu". Dzień później Liz Wahl, podczas programu na żywo, oświadczyła że w ramach protestu odchodzi ze stacji[20].

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. Controversial Propaganda: Using Stalin To Boost Russia Abroad (ang.). SPIEGEL ONLINE, 2007-11-20.
  2. Nikita Prokunin, Andrey Kozenko: Reporters Without Borders Don’t Fancy Russia Today (ang.). Kommersant, 2005-10-21.
  3. Bob Bicknell: Russian News, English Accent (ang.). CBS News, 2009-02-11.
  4. a b R. C. Camphausen: Russia Today in propaganda war of words and images (ang.). Digital Journal, 2010-01-20.
  5. a b c d Luke Harding: Russia Today launches first UK ad blitz (ang.). guardian.co.uk, 2009-12-18.
  6. a b Dan Sabbagh: Guardian's Moscow correspondent expelled from Russia (ang.). guardian.co.uk, 2011-02-07.
  7. James Kirchick: http://www.tnr.com/article/pravda-the-potomac (ang.). The New Republic, 2009-02-18.
  8. a b c d Cliff Kincaid: KGB TV to Air Show Hosted by Anti-war Marine Vet (ang.). Accuracy in Media, 2011-04-05.
  9. Nikolaus von Twickel: Russia Today Courts Viewers With Controversy (ang.). The Moscow Times, 2010-03-17.
  10. E.L.: Airwaves wobbly: Russia Today goes mad (ang.). The Economist, 2010-07-06.
  11. a b c Julia Ioffe: What Is Russia Today? (ang.). Columbia Journalism Review, 2010-09-28.
  12. Walter Isaacson: America's Voice Must Be Credible And Must Be Heard (ang.). Radio Free Europe / Radio Liberty, 2010-09-29.
  13. Roy Greenslade: Russian TV reporter resigns after station cancels his Georgian broadcasts (ang.). guardian.co.uk, 2008-08-12.
  14. Death toll in South Ossetia reaches 2,000 (ang.). RT, 2008-08-10.
  15. Tom Parfitt: Russia exaggerating South Ossetian death toll, says human rights group (ang.). guardian.co.uk, 2008-08-13.
  16. From Russia with news (ang.). The Independent, 2010-01-15.
  17. Will Bunch: So Rand Paul shunned "Meet the Press" for a Kremlin-backed, 9-11 conspiracy news org? (ang.). Media Matters for America, 2010-06-01.
  18. Ben Smith: Alex Jones on Russia Today (ang.). POLITICO, 2011-05-03.
  19. Russian spy suspect to work for Russian TV (ang.). The Telegraph, 2011-03-19.
  20. Małgorzata Dwornik, Russia Today. Historia kontrowersyjnej telewizji informacyjnej z Rosji, „Reporterzy.info”, 6 listopada 2017.