Lietuvos aidas

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Lietuvos aidas
Lietuvos aidas independence.jpg
Strona główna dziennika z tekstem aktu niepodległości Litwy z 16 lutego 1918 roku.
Częstotliwość Dziennik
Państwo  Litwa
Adres Gedimino pr. 2, LT-2000 Vilnius
Pierwsze wydanie 1917
Redaktor naczelny Algirdas Pilvelis
Strona internetowa

Lietuvos aidas (pol. Echo Litwy) – litewski dziennik założony w 1917 roku przez Antanasa Smetonę, nieoficjalny organ rządu Litwy w latach 1928-40, ukazujący się ponownie od 1990 roku.

Pierwszy numer pisma ujrzał światło dzienne 6 września 1917 roku pod okupacją niemiecką. Inicjatorem powstania i pierwszym redaktorem dziennika był Antanas Smetona. W związku ze sprawowaniem przez niego funkcji przewodniczącego Taryby gazeta stała się jej półoficjalnym organem, który informował Litwinów o kolejnych posunięciach politycznych rządu. W warunkach niemieckich rządów na Litwie pismo było cenzurowane przez władze wojskowe, ukazywał się również jego niemiecki odpowiednik pod nazwą "Litauische Echo". Początkowo gazeta była wydawana trzy razy w tygodniu, dopiero 1 października 1918 roku rozpoczęto regularne wydawanie dziennika (z wyjątkiem niedziel). Oblicza się, że w 1918 roku nakład pisma wynosił ok. 20 tys. egzemplarzy.

19 lutego 1918 roku w gazecie opublikowano akt niepodległości Litwy – wydarzeniu temu poświęcono cały numer pisma.

Oprócz polityki gazeta zajmowała się popularyzacją litewskiej kultury i życia społecznego, publikowała dodatek kulturalny "Liuosoji valanda" ("Godzina trzecia"), rolniczy "Mūsų ūkis" ("Nasze gospodarstwo").

Na czele pisma formalnie stał Antanas Smetona, jednak bieżącą działalnością redaktorską zajmowali się Petras Klimas i Liudas Noreika. Po przeniesieniu rządu z Wilna do Kowna w wyniku okupacji bolszewickiej zaprzestano wydawania pisma, zastępując je "Lietuvą" ("Litwą").

Ponowne wydawanie dziennika[edytuj | edytuj kod]

1 lutego 1928 roku po ośmioletniej przerwie ukazał się kolejny numer "Lietuvos Aidas", który zastąpił "Lietuvę" i "Lietuvisa". Na czele redakcji stali: Valentinas Gustainis (1928-1932), Ignas Šeinius (1932-1934) i Vytautas Alantas (1934-1939). Od października 1935 roku pismo ukazywało się dwa razy w ciągu dnia: rano i po południu, a od maja 1939 roku trzykrotnie pod nazwami "Rytinis Lietuvos aidas" ("Poranne Echo Litwy"), "Lietuvos aidas" ("Echo Litwy") i "Vakarinis Lietuvos aidas" ("Wieczorne Echo Litwy"). Gazeta składała się przeciętnie z 14-16 stron, w 1939 roku była największą i najpopularniejszą gazetą na Litwie, jej nakład osiągnął 90 tys. egzemplarzy. Ostatni numer (5544) został opublikowany 16 czerwca 1940 roku, dzień po wkroczeniu Armii Czerwonej na Litwę. W wyniku okupacji radzieckiej nazwę pisma zmieniono na "Darbo Lietuva" ("Litwa pracująca").

Gazeta po 1990 roku[edytuj | edytuj kod]

8 maja 1990 ukazał się pierwszy po 49 latach numer pisma. Był wydawany jako gazeta Rady Najwyższej Litewskiej SRR/Republiki Litewskiej oraz rządu litewskiego. Pierwszym redaktorem pisma został Saulius Stoma. W 2000 większość akcji pisma została zakupiona przez Algirdasa Pilvelisa.

Zobacz też[edytuj | edytuj kod]