Marek Gancarczyk (duchowny katolicki)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacja, szukaj
Ten artykuł dotyczy księdza. Zobacz też: inne osoby o tym imieniu i nazwisku.
Marek Gancarczyk
Data i miejsce urodzenia 1 stycznia 1966
Paniówki
redaktor naczelny „Gościa Niedzielnego”
Okres sprawowania od 2003
Wyznanie katolickie
Kościół rzymskokatolicki
Inkardynacja Archidiecezja katowicka
Prezbiterat 16 maja 1992

Marek Gancarczyk (ur. 1 stycznia 1966 w Paniówkach[1]) – ksiądz katolicki, prałat,kanonik, redaktor naczelny tygodnikaGość Niedzielny”.

Życiorys[edytuj]

Ukończył Wyższe Śląskie Seminarium Duchowne w Katowicach. Święcenia kapłańskie przyjął 16 maja 1992. Po święceniach był wikariuszem w parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Rybniku Niedobczycach. W 1996 został redaktorem naczelnym „Małego Gościa Niedzielnego”, który za jego kadencji wydostał się z poważnych problemów i groźby bankructwa ze względu na brak czytelników, stając się gazetą dziecięcą z ponad stutysięcznym nakładem. Po śmierci ks. infułata Stanisława Tkocza w 2003 został redaktorem naczelnym ogólnopolskiego tygodnika „Gość Niedzielny[2]. Obecnie jest także dyrektorem wydawnictwa Kurii Metropolitalnej „Gość Niedzielny” i asystentem kościelnym miesięcznika dla dzieci i młodzieży „Mały Gość Niedzielny”[3].

W latach 2007–2008 „Gość Niedzielny” wydrukował serię artykułów Marka Gancarczyka[4], według sądu naruszających dobre imię Alicji Tysiąc. We wrześniu 2009 Sąd Okręgowy w Katowicach nakazał gazecie przeproszenie Alicji Tysiąc i wypłacenie jej 30 tysięcy złotych tytułem zadośćuczynienia[5]. 2 listopada 2009 roku Gość Niedzielny złożył apelację[6]. 5 marca 2010 roku Sąd Apelacyjny w Katowicach podtrzymał wyrok sądu I instancji, nieznacznie tylko zmieniając treść przeprosin[7]. Gazeta wypłaciła odszkodowanie, ale jednocześnie złożyła skargę kasacyjną do Sądu Najwyższego, uznając rozstrzygnięcie za niesprawiedliwe i naruszające wolność słowa[8]. 21 grudnia media podały, że między Alicją Tysiąc a Archidiecezją Katowicką i ks. Markiem Gancarczykiem doszło do ugody. W myśl ugody Alicja Tysiąc nie oczekuje przeprosin od tygodnika, a „Gość Niedzielny” wycofał skargę kasacyjną[8][9].

Przypisy

Linki zewnętrzne[edytuj]