Meduza (rosyjski niezależny portal informacyjny)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Logo Meduzy

Meduza (ros. Медуза) – rosyjski niezależny portal informacyjny, założony w Rydze w 2014 r.l publikuje materiały po rosyjsku i angielsku na licencji Creative Commons[1][2]. Od 2017 r. portal współpracuje z amerykańskim portalem BuzzFeed[2][3]. Portal jest zaliczany do jednych z najpopularniejszych mediów opozycyjnych w Rosji, z ponad milionem czytelników (w 2017 r. szacowano liczbę czytelników na ponad 7 milionów)[4][5].

Założyciele portalu byli wcześniej powiązani z portalem Lenta.ru, początkowo niezależnym, od 2014 coraz mocniej prokremlowskich. W tym roku, niektórzy dziennikarze lenty.ru, w tym była redaktor naczelna lenty.ru Galina Timczenko, postanowili otworzyć nową, niezależną od władz organizację. Portal Meduza jest często krytyczny wobec rosyjskich władz (motto portalu to "Make the Kremlin sad" - Spraw by Kreml był smutny), i dlatego został otworzony poza granicami Rosji[1][2]. W 2021 r. portal został uznany w rosji za "agentów zagranicy"[6], co skrytykowała m.in. UE[7]. W 2022 r. Meduza skrytykowała inwazję Rosji na Ukrainę, co zaskutkowało blokadą witryny portalu w Rosji, a dziennikarze związani z Meduzą zostali w Rosji oskarżeni o rozpowszechniania "fake news"[8][9]. Działania władz rosyjskich od 2021 r. znaczenie utrudniły sytuację Meduzy, która utraciła wielu reklamodawców z Rosji, stanowiących dawniej główne źródło dochodów portalu, co spowodowalo m.im. utworzenie międzynarodwego ruchu zbierającego datki na działaność Meduzy; w Polsce akcję wspierają m.in. Gazeta Wyborcza, OKO.press i Polityka.[4][10][11][12]. W marcu 2022 r. organizacja Reporterzy bez Granic utworzyła mirror Meduzy, pomagając portalowi częsciowo ominąć blokadę dla czytelników w Rosji[13].

Ludzie związani z portalem Meduza[edytuj | edytuj kod]

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. a b Ivan Nechepurenko, Russian Journalists Move to Riga to Escape Kremlin Control, The Moscow Times, 22 października 2014 [dostęp 2022-11-24] (ang.).
  2. a b c Bartłomiej Dwornik, Historia portalu MEDUZA. Rosyjski, niezależny, medialny okręt piracki, reporterzy.info [dostęp 2022-11-24] (pol.).
  3. Stories about Russia “are so hot right now” — so BuzzFeed is partnering with Meduza for more substantive Russia reporting, Nieman Lab [dostęp 2022-11-24].
  4. a b Pomóżmy rosyjskiemu niezależnemu portalowi Meduza! „Rosjanie zostali sami wobec propagandy”, oko.press [dostęp 2022-11-24] (pol.).
  5. Meduza: Doing New Media in a Perfect Storm, international.ucla.edu [dostęp 2022-11-24] (ang.).
  6. Russia Labels Meduza Media Outlet As 'Foreign Agent', RadioFreeEurope/RadioLiberty [dostęp 2022-11-24] (ang.).
  7. Foo Yun Chee, EU rejects Russian decision to label media outlet Meduza as 'foreign agent', „Reuters”, 24 kwietnia 2021 [dostęp 2022-11-24] (ang.).
  8. Р.И.А. Новости, Сайты "Голоса Америки"*, BBC, DW, Meduza* и "Радио Свободы"* заблокировали, РИА Новости, 2022 [dostęp 2022-11-24] (ros.).
  9. Brad Dress, Here’s who Russia has punished for speaking out against the war in Ukraine, The Hill, 11 maja 2022 [dostęp 2022-11-24] (ang.).
  10. Wiktoria Bieliaszyn, Naczelny rosyjskiego niezależnego portalu Meduza: Moi rodacy są w fazie wyparcia. Ale my to zmienimy, wyborcza.pl, 14 marca 2022 [dostęp 2022-11-24].
  11. Wiktoria Bieliaszyn, Gazeta Wyborcza, Pomóż Meduzie. Rosji potrzebna jest choć jedna niezależna redakcja, www.polityka.pl, 2022 [dostęp 2022-11-24] (pol.).
  12. ‘Is this the end of Meduza?’ Hobbled by sanctions, Russian journalists seek Western donors., „The Washington Post, ISSN 0190-8286 [dostęp 2022-11-24] (ang.).
  13. RSF creates “mirror” of leading Russian exile news site blocked by Kremlin | RSF, rsf.org [dostęp 2022-11-24] (ang.).

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]