Radio Télévision Libre des Mille Collines

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacja, szukaj

Radio Télévision Libre des Mille Collines (RTLM) (pol. Wolne Radio i Telewizja Tysiąca Wzgórz) − rozgłośnia radiowa w Rwandzie nadająca w okresie od 8 lipca 1993 do 31 lipca 1994. Odegrała znaczącą rolę podczas ludobójstwa w Rwandzie. Podczas wojny domowej rozgłośnia nazywana była "radiem nienawiści"[1].

Rozgłośnia RTLM posiadała status radia prywatnego, jednak związanego z rodziną ówczesnego prezydenta Juvénala Habyarimany[1]. Radio korzystało z sieci nadajników państwowej rozgłośni Radio Rwanda[2]. Po wybuchu wojny domowej RTLM otwarcie podżegało do nienawiści w stosunku do ludu Tutsi, umiarkowanych Hutu, Belgów i międzynarodowej misji pokojowej UNAMIR. W przeciwieństwie do państwowej stacji, program skierowany był do zwykłego słuchacza, z reguły niewykształconego, mówiącego językiem ulicy[3]. Po śmierci prezydenta Rwandy, Juvénala Habyarimany, który zginął wraz z prezydentem Burundi, Cyprienem Ntaryamirem, w katastrofie lotniczej, rozgłośnia przekazywała informacje skierowane przeciwko Tutsi i straszyła zagrożeniem z ich strony, sprzyjając rozpoczynającej się rzezi oraz namawiała do mordowania Tutsi[3].

Stacja oskarżana była na arenie międzynarodowej o stwarzanie atmosfery nienawiści i terroru, oraz o to, że przygotowała odpowiedni grunt do ludobójstwa. Podczas tych wydarzeń Amerykanie próbowali położyć kres emisji programów radia, jednak zrezygnowano ze względu na koszty i z powodu ingerencji w sprawy obcego państwa. Po zakończeniu wojny domowej, kilku dziennikarzy radia zostało skazanych przez Międzynarodowy Trybunał Karny dla Rwandy za podżeganie do nienawiści[1][4].

Linki zewnętrzne[edytuj]

Przypisy

  1. a b c BBC World: Hate radio' journalist confesses (ang.). 15/5/2000. [dostęp 13/09/2010].
  2. Hate Radio: Rwanda (ang.). RNW, 2/4/2004. [dostęp 13/09/2010].
  3. a b Alison des Forges: Call to genocide: radio in Rwanda, 1994 (ang.). [dostęp 13/09/2010].
  4. BBC World: World: Africa Rwanda arrests 'hate radio' journalist (ang.). BBC World, 21/6/1999. [dostęp 13/09/2010].