TV Puls

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
TV Puls
Ilustracja
Data startu 18 marca 2001 (z przerwą od 1 kwietnia do 25 czerwca 2003) (SDTV)
2 września 2014 (HDTV)
Format obrazu 16:9 / 4:3 576i (SDTV)
16:9 1080p (HDTV)
Właściciel Telewizja Puls Sp. z o.o.
Systemy
emisji sygnału
DVB-T, DVB-C, DVB-S
Kraj nadawania  Polska
Język Polski
Siedziba Warszawa
ul. Chełmska 21 bud. 22
Udziały w rynku 3,42% (kwiecień 2016)[1]
Poprzednia nazwa Puls
Zastąpił Telewizja Niepokalanów
Siostrzane kanały Puls 2
Strona internetowa
Telewizja Puls Sp. z.o.o.
Ilustracja
Siedziba spółki przy ul. Chełmskiej 21
Państwo  Polska
Data założenia 18 marca 2001
Forma prawna Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Prezes Dariusz Dąbski
Nr KRS 0000081367
Dane finansowe
Kapitał zakładowy 3 046 000.00 zł
brak współrzędnych
Strona internetowa

TV Puls – polska telewizja komercyjna, nadawca dwóch ogólnopolskich kanałów TV Puls i Puls 2.

Telewizja Puls swój pierwszy kanał uruchomiła 18 marca 2001, a drugi – Puls 2 19 lipca 2012 roku. 2 września 2014 roku uruchomiono kanał TV Puls HD, a 23 lutego 2015 roku – Puls 2 HD. 6 sierpnia 2014 Telewizja Puls uruchomiła własny serwis wideo na żądanie – PlayPuls.pl. W ramach PlayPuls.pl widzowie mogą oglądać produkcje własne nadawcy, animacje z pasma Junior TV, seriale, dokumenty oraz programy rozrywkowe. Produkcje własne są dostępne na platformie bezpłatnie przez cały czas, natomiast inne wybrane tytuły są dostępne w modelu catch up.

Siedziba Telewizji Puls znajduje się na terenie Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych przy ul. Chełmskiej 21 w Warszawie.

Historia[edytuj | edytuj kod]

2001–2003: Telewizja Familijna[edytuj | edytuj kod]

TV Puls została utworzona na bazie dawnej Telewizji Niepokalanów dzięki wsparciu spółek skarbu państwa (PKN Orlen, KGHM Polska Miedź, Polskie Sieci Elektroenergetyczne, PZU Życie) oraz Prokomu przez zakon franciszkanów[2].

Spółka nadająca początkowo program TV Puls nazywała się Telewizja Familijna S.A. Stacja zaczęła nadawać 18 marca 2001 roku na częstotliwościach TV Niepokalanów oraz na satelicie Astra (19,2°E). Sztandarowym programem informacyjnym TV Puls były Wydarzenia TV Puls, prowadzone m.in. przez Bogdana Rymanowskiego i Magdę Mołek. Głównym magazynem reporterskim był Raport Specjalny pod redakcją Jacka Łęskiego – program podejmujący tematykę z zakresu dziennikarstwa śledczego.

TV Puls szybko utraciła płynność finansową na skutek nadmiernych wydatków oraz wycofania się ze spółki Prokomu. 28 maja 2002 roku zdjęto z anteny sztandarowy program informacyjny Wydarzenia, który zastąpiono przez znacznie tańszy Serwis Pulsu. W październiku 2002 TV Puls zaczęła wyłączać nadajniki naziemne. Zadłużenie TV Familijnej sięgnęło 130 mln USD. 1 kwietnia 2003 TV Puls zakończyła nadawanie.

2003–2006: Antena 1[edytuj | edytuj kod]

Wkrótce pomoc stacji zaoferowała prywatna spółka Antena 1, dzięki której stacja wznowiła nadawanie naziemne i satelitarne 25 czerwca 2003 roku[3], jednocześnie odcinając się od zadłużonej firmy „Telewizja Familijna”. W sierpniu 2003 roku wsparcie dla TV Puls zadeklarował właściciel Polsatu, Zygmunt Solorz. Od tego czasu stacja nadawała pod nazwą TV Niepokalanów Puls[4]. Do pierwotnej nazwy powrócono 6 grudnia 2003 roku, gdy na antenie zadebiutowało obecne wcześniej logo i oprawa graficzna. TV Puls współpracował też z Polsatem w sprawach reklamy i w produkowaniu programów przez związaną z Polsatem spółkę Antena 1. Stacja w koncesji na nadawanie miała zapisany chrześcijański i familijny charakter. W czerwcu 2006 Zygmunt Solorz-Żak wycofał się z TV Puls.

2006–2008: News Corporation[edytuj | edytuj kod]

28 czerwca 2006 roku podana została informacja, że ok. 25% udziałów w stacji kontroluje nowy inwestor zagraniczny, spółka News Corporation należąca do magnata mediowego – Ruperta Murdocha. Dzięki tej inwestycji stacja miała przynosić dochody i zaczęła produkcję nowych programów[5].

Od stycznia 2007 roku dzięki zmianom zapisów koncesyjnych TV Puls przestała być telewizją o charakterze religijno-społecznym, a zaczęła być kanałem uniwersalnym z udziałem audycji o tematyce rodzinno-chrześcijańskiej. Program wypełniły głównie filmy fabularne i seriale.

Od kwietnia 2007 roku News Corporation posiadała 35% akcji[6]. 28 października 2007 roku w telewizji Puls nastąpiły zmiany, szczególnie jeśli chodzi o stronę publicystyczno-informacyjną. Tego dnia została wdrożona nowa ramówka kanału. Prowadzącymi nowego serwisu informacyjnego Puls Raport o 19.30 i 22.00 zostali m.in. Krzysztof Ziemiec i Katarzyna Trzaskalska, Katarzyna Olubińska, Piotr Maślak, Paulina Drapała, Katarzyna Niedźwiedź-Szałajko, Michał Siegieda, czy Marek Pyza. Tego samego dnia nastąpiła zmiana logo i oprawy graficznej stacji.

15 stycznia 2008 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyznała TV Puls dodatkowe, naziemne nadajniki telewizyjne we Wrocławiu i Szczecinie. Zostały one uruchomione 30 kwietnia 2008 roku, wtedy uruchomiono też nadajnik w Katowicach.

29 lutego 2008 roku prezes stacji, Farell Meisel został zastąpiony przez Dariusza Dąbskiego[a]. 16 lipca 2008 roku zostało wyemitowane ostatnie wydanie programu Puls Raport, który został zdjęty z anteny z powodu zbyt wysokich kosztów utrzymania w stosunku do przychodów[7].

2008–2010: Zmiany i poszukiwania inwestorów[edytuj | edytuj kod]

1 września 2008 roku TV Puls ponownie zmieniła logo i oprawę graficzną. 3 listopada 2008 roku koncern mediowy News Corporation poinformował o sprzedaniu 35% posiadanych akcji TV Puls pozostałym udziałowcom[8][6].

24 lipca 2009 roku stacja ponownie wystąpiła o zmianę w zapisach koncesyjnych, aby mogła nadawać program o charakterze uniwersalnym. Chce aby znikły zapisy zmuszające ją do nadawania programów religijnych i publicystyki[9]. Ostatecznie KRRiT przychyliła się do wniosku nadawcy. W jesiennej ramówce roku 2009 zniknęły stałe programy o tematyce religijnej.

Od 31 sierpnia 2009 roku TV Puls zaczęło również emitować seriale animowane przeznaczone dla dzieci, w porannej ramówce Stacja Porankowo pojawiły się takie seriale jak: Przygody Gapiszona, Zaczarowany ołówek, Trzy misie, Opowiadania Muminków, Bolek i Lolek, Reksio, Wyprawa Profesora Gąbki, Podróże kapitana Klipera oraz Smok Wawelski. W wieczornej ramówce Junior TV, pojawiły się takie seriale jak: Gadżet i Gadżetinis, Był sobie człowiek, Flintstonowie, Karmelowy obóz, W.I.T.C.H. Czarodziejki, Odjazdowe zoo, Jetsonowie, Całkiem nowe przygody Toma i Jerry’ego, Tom i Jerry, Piotruś Pan i piraci, Pan Andersen opowiada, Baśnie Braci Grimm: Simsala Grimm, Myszorki na prerii, Pszczółka Maja, Wilk i Zając oraz Pixie i Dixie.

Na początku października 2009 roku zmieniła się struktura udziałowców w stacji. Pakiet 75% przejął prezes stacji Dariusz Dąbski, a udział w spółce na poziomie 25% posiada Prowincja Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych (OO. Franciszkanie)[10][11].

W tym samym roku TV Puls poinformowała o planach uruchomienia w przyszłości internetowej telewizji o tematyce religijnej[12], a także kanału dla dzieci[13].

Dariusz Dąbski w wywiadzie dla ISB powiedział, że w październiku 2009 roku stacja osiągnęła próg rentowności, a w listopadzie osiągnęła zysk. Ujawnił też, że prowadzone są rozmowy z trzema inwestorami, w sprawie przejęcia TV Puls[14].

W styczniu 2010 roku TV Puls nabyła prawa do pokazywania jednego z programów WWEWWE Superstars. Był emitowany w środy o godzinie 20:30[15].

22 lutego 2010 roku 25% udziałów stacji należących dotychczas do Prowincji Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych przejął prezes tej stacji – Dariusz Dąbski, w wyniku czego przejął on pełną kontrolę nad stacją. Jednocześnie poinformował on, że kanał nie będzie już szukał inwestora, a skupi się nad rozwijaniem oferty programowej[16].

2010–2017: Szybki rozwój i cyfryzacja telewizji naziemnej[edytuj | edytuj kod]

W okresie od 5 do 11 kwietnia 2010 TV Puls wyprzedził pod względem oglądalności TV4 i TVN 7, znajdując się na 7. miejscu w Top 20 stacji według Agb Nielsen z wynikiem 1,93%. W połowie maja 2010 roku stacja lekko zmodyfikowała swoją ramówkę, wprowadzając kilka nowych pozycji[17]. W tym samym czasie złożyła do KRRiT wniosek o uzyskanie koncesji na uruchomienie nowego kanału telewizyjnego pod roboczą nazwą Puls Kids. Ma on być nadawany drogą satelitarną, a docelowo naziemnie przez MUX-2[18].

29 września 2010 roku podpisano umowę w której TV Puls przekazał prawo nadawania sygnału multipleksu cyfrowego Emitelowi. Tym samym kanał pojawił się w naziemnej telewizji cyfrowej (DVB-T) w II multipleksie, wdrażanej systematycznie w całej Polsce. II multipleks cyfrowy rozpoczął emisję 30 września 2010 roku.

W grudniu 2010 roku stacja rozpoczęła współpracę z telewizją TVN[19]. Współpraca ma na celu sprzedawanie przez TVN czasu reklamowego w TV Puls. Od 7 listopada 2011 roku stacja nadaje naprzemiennie w dwóch formatach obrazu – 16:9 i 4:3. Wcześniej emitowała swój sygnał w sztywnym 4:3, a programy 16:9 były emitowane w letterboxie.

19 lipca 2012 roku uruchomiono drugi kanał pod nazwą Puls 2. 11 marca 2013 roku TV Puls otrzymało Telekamerę 2013 w kategorii Kanał lifestylowy. 20 maja 2013 roku TV Puls wyłączyło ostatnie naziemne nadajniki analogowe. Tym samym TV Puls jest pierwszym ogólnopolskim nadawcą naziemnym, który zakończył naziemne nadawanie analogowe[20]. 10 lutego 2014 roku w godzinach 9:00-10:00 TV Puls została zakodowana na satelicie Hot Bird[21], a 2 września 2014 wystartował TV Puls w jakości HD[22][23][24].

10 kwietnia 2016 roku kanał TV Puls po raz pierwszy w historii zajął 3. miejsce w wynikach dziennej oglądalności w grupie widowni komercyjnej 16-49 (6%), wyprzedzając TVP1 i TVP2[25].

od 2017: Pierwsza transmisja na żywo[edytuj | edytuj kod]

10 lutego 2017 organizacja PL MMA ogłosiła współpracę z ogólnodostępną telewizją TV Puls, która uzyskała prawa do transmisji gal. Pierwszą galą transmitowaną na żywo była gala PLMMA 72, która odbyła się 4 marca w Łomiankach[26].

Odbiór[edytuj | edytuj kod]

Odbiór przez satelitę[edytuj | edytuj kod]

Emisja analogowa Emisja SD Wersja HD
Satelita Astra 1E Hot Bird 13C Hot Bird 13C
Pozycja 19,2E 13E 13E
Transponder 51 31 120 114
Częstotliwość 10,743 11,670 10,719 V DVB-S QPSK 27500 3/4 10,796 V DVB-S2 8PSK 27500 3/4
Kodowanie FTA Conax

Mediaguard 3

Nagravision 3

Viaccess 3.0

Conax

Mediaguard 3

Nagravision 3

Viaccess 3.0

Uwagi od 1.06.2001 do 1.07.2002 od 1.06.2002 do 3.03.2003 od 6.09.2015 do 9.01.2017 od 19.10.2016

TV Puls była nadawana analogowo z satelity Astra 1E. Przekaz cyfrowy emitowano zarówno z satelity Astra do 2003 roku. We wrześniu 2009 roku stacja powróciła na pół roku z transpondera TVP, lecz zaprzestano transmisji z pozycji 19,2E. Od początku stacja jest dostępna z satelity Hot bird 13E. Stacja dość często zmieniała swoją częstotliwość, lecz od 2007 do 2015 roku była dostępna z częstotliwości 11,488 DVB-S QPSK 27500 3/4. Od początku swego istnienia do 14 lutego 2014 była niekodowana.

Wersji HD istniejącej od 1 września 2014, a od 19 października 2016 roku jest w przekazie satelitarnym.

Wersję SD z przekazu satelitarnego usunięto 9 stycznia 2017 roku i nie jest dostępna przez satelitę. Nadal pozostaje w sieciach kablowych i w DVB-T MUX 2.

Cyfrowe nadajniki naziemne[edytuj | edytuj kod]

Województwo Miasto/Lokalizacja nadajnika Kanał Częstotliwość (MHz) Moc nadajnika (kW) MPEG-4 AVC
Dolnośląskie RTCN Ślęża 58 770 100 T
Dolnośląskie RTON Śnieżne Kotły 35 586 100 T
Kujawsko-Pomorskie RTCN Trzeciewiec 32 562 100 T
Lubelskie RTCN Piaski 21 474 100 T
Lubuskie RTCN Jemiołów 46 674 80 T
Łódzkie Łódź/Komin EC-4 24 498 100 T
Małopolskie RTCN Chorągwica 23 490 100 T
Małopolskie RTON Góra Św.Marcina 23 490 50 T
Mazowieckie Warszawa/PKiN 48 690 3 T
Mazowieckie RTCN Raszyn 48 690 100 T
Opolskie RTCN Chrzelice 23 490 100 T
Podkarpackie RTCN Sucha Góra 32 562 100 T
Podlaskie RTCN Krynice 49 698 67 T
Pomorskie RTCN Chwaszczyno 35 586 100 T
Śląskie RTCN Kosztowy 49 698 63 T
Śląskie RTON Skrzyczne 58 770 100 T
Śląskie RTCN Wręczyca 39 618 100 T
Świętokrzyskie RTCN Święty Krzyż 37 602 100 T
Warmińsko-Mazurskie RTCN Pieczewo 33 570 100 T
Wielkopolskie RTCN Śrem 39 618 100 T
Zachodniopomorskie RTCN Kołowo 34 578 100 T

Krytyka[edytuj | edytuj kod]

W roku 2008 telewizja wyemitowała kilka filmów, w których usunęła niektóre sceny. Władze TV Puls oświadczyły, iż usuwają sceny niezgodne z jej misją[27]. Twórcy filmów, powiadomieni przez dziennikarzy, byli oburzeni samowolnymi decyzjami stacji. Spór nie dotyczył samej akcji wycięcia scen, lecz braku uzyskania zgody autorów i poinformowania ich o planowanych zmianach. Żadna ze stron nie zdecydowała się na drogę sądową. Stacja przeprosiła twórców[28].

W październiku 2009 roku stacja została oskarżona przez katolicki portal KMDM o szerzenie erotyzmu i homoseksualizmu[29]. Sprawa dotyczyła emisji programu „Goło i wesoło” oraz jednego z odcinków kanadyjskiego programu „Test na super mamę” w którym pokazano parę homoseksualnych kobiet, mających zajmować się przez określony czas dziećmi. Portal rozpisywał się o promowaniu homoseksualizmu wśród dorosłych i dzieci. W komunikacie prasowym TV Puls[30] stacja przeprosiła za emisję odcinka i dała do zrozumienia, że nie promowała związków homoseksualnych, ani nie zachęcała do legalizacji ich w Polsce[31]. Portal wspólnie z prasą katolicką protestował także przy emisji programu „Goło i wesoło” pisząc o promowaniu erotyki i golizny na antenie stacji[32]. Program został przesunięty na godz. 23 ze względu na odważniejsze sceny w programie.

2 stycznia 2017 roku Cyfrowy Polsat ulokował kanał Super Polsat na pozycji 84, przenosząc kanał TV Puls na pozycję 157, nadużywając pozycji dominującej. Sprawa pozycji kanału TV Puls trafiła do KRRiT[33][34][35]. W marcu 2017 roku Telewizja Puls wystąpiła do KRRiT o unieważnienie koncesji kanału Super Polsat, co groziło jej uchyleniem i zakończeniem nadawania kanału[36][37][38].

Logo TV Puls[edytuj | edytuj kod]

Lata Opis Logo
19 marca 2001 - 31 marca 2003 2 białe pierścienie z zieloną kulką pośrodku. Charakterystyczną cechą tego znaczka było następujące co 5 sekund jego podwójne uderzenie przypominające "bicie serca". U dołu biały, stylizowany napis PULS. Puls logo 1.svg
1 kwietnia 2003 – 29 października 2007 Całość w kolorze zielonym – kula, pod nią napis PULS (do końca 2003 r. logo nieco większe, w dodatku na początku programów logo uderzało w taki sposób jak pierwsze). Puls 3.png
30 października 2007 – 31 sierpnia 2008 Czerwony ident (od 5 czerwca 2008 r. na ekranie mniejszy i biały), pochylony napis: PULS. Puls logo 4.svg
1 września 2008 – 31 sierpnia 2010 2 prostokąty: lewy szary, z wyciętym napisem "tv", drugi pomarańczowy, z wyciętym napisem "puls". Na ekranie logo widnieje w postaci krystalicznego, białego prostokąta z wyciętym napisem "puls" (pierwszego dnia logo było trochę większe). Od 2 października 2009 r. zmienił się sposób prezentacji stacji na ekranie. Od tego czasu telewizja używa oficjalnie logotypu TV PULS, a nie tak jak dotychczas samej nazwy PULS (po lewej stronie starego loga jest krystaliczny prostokąt z białym napisem "tv"). TV Puls logo 2008-2010.jpg
1 września 2010 – 2 września 2012 2 zniekształcone półkola: lewe szare, z wyciętym napisem „tv”, drugie pomarańczowe, z wyciętym napisem „puls”.

Na antenie logo było półprzezroczyste (pojawiało się na ekranie z animacją).

TV Puls 2010-2012.jpg
3 września 2012 – obecnie Podobne logo, z tym że oba półkola są czerwone. Na ekranie oba półkola są przezroczyste, a napisy czerwone (do czerwca 2015 były białe).

3 marca 2015 roku dodano do animacji dźwięk podczas pojawiania się i znikania loga.

TV Puls logo.jpg

TV Puls HD[edytuj | edytuj kod]

2 września 2014 emisję zaczęła TV Puls w jakości HD. Dostępna jest u niektórych dostawców. Jest ona nadawana w rozdzielczości 1080i[39][40].

Lata Opis Logo
od 2 września 2014 Logo identyczne do logo zwykłej telewizji Puls, z tym, że po prawej stronie pojawił się czerwony napis HD. Tv puls hd.jpg

PlayPuls[edytuj | edytuj kod]

W 2014 roku TV Puls uruchomiła serwis wideo na żądanie „PlayPuls”.

Uwagi[edytuj | edytuj kod]

  1. Według informacji podanych przez „Puls Raport”.

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. Polsat liderem, TVP1 z największym spadkiem w czołówce. Top 100 kanałów w Polsce, www.wirtualnemedia.pl [dostęp 2017-11-27] (pol.).
  2. Ryszard Krauze: przyjaciel polityków i zwiadowca światowych koncernów. Gazeta Wyborcza, 2010.
  3. TV Puls znów nadaje, wirtualnemedia.pl [dostęp 2017-11-27] (pol.).
  4. Zmiany w TV Puls, wirtualnemedia.pl [dostęp 2017-11-27] (pol.).
  5. Nowy książę polskiej telewizji, 27 kwietnia 2016 [dostęp 2018-01-23] (pol.).
  6. a b News Corporation wycofał się z Telewizji Puls. Gazeta.pl, 2008-11-03. [dostęp 2010-12-17].
  7. TV Puls: koniec programu informacyjnego, będą duże zwolnienia. Wirtualnemedia.pl, 2008-07-17. [dostęp 2011-03-03].
  8. Murdoch wycofuje się z Telewizji Puls.
  9. TV Puls znów chce zmiany koncesji.
  10. Nowe struktury- pulstv.eu.
  11. Franciszkanie mają mniej Pulsu.
  12. TV Puls uruchomi e-telewizję – TV Puls, religia – Media2.pl.
  13. DVB-T: TV Puls z kanałem dla dzieci?
  14. TV Puls rozmawia z trzema inwestorami.
  15. WrestleFans – Wrestling Portal.
  16. Dariusz Dąbski jedynym właścicielem TV Puls; nie będzie zmian w koncesji.
  17. Nowości w TV Puls.
  18. TV PULS: Wniosek o kanał w MUX-2.
  19. TV Puls zawiera alians z TVN.
  20. Media2: TV Puls jako pierwsza kończy nadawanie analogowe.
  21. SATKurier.pl / Polonica / TV Puls zakodowany z satelity.
  22. SATKurier.pl / Polonica / 2.09 rusza TV Puls HD.
  23. Media2: We wrześniu ruszy TV Puls HD. Gdzie będzie dostępny?
  24. TV Puls HD już od 2 września.| TV Puls.
  25. TVP chwali się wynikami niedzieli, ale czy na pewno ma czym?, www.press.pl [dostęp 2016-04-12].
  26. Profesjonalna Liga MMA w TV Puls. „Pierwsza walka transmitowana na żywo” [dostęp 2017-02-19] (pol.).
  27. Mirosław Spychalski, Małgorzata Pietkiewicz, Ilona Blicharz. Telewizja wycina erotykę z filmów. „Dziennik”, 2008-03-31. 
  28. PAP, MS/1 kwietnia 2008 19:45: TV Puls wyraziła „ubolewanie” z powodu cenzurowania (pol.). [dostęp 2008-06-15].
  29. Krytyka KMDM.
  30. Komunikat Prasowy.
  31. Portal KMDM krytykuje TV PULS- pulstv.eu.
  32. Krytyka stacji.
  33. TV Puls skarży się do KRRiT: Cyfrowy Polsat nadużywa pozycji dominującej – KRRiT, Cyfrowy Polsat, TV Puls | media2.pl, media2.pl [dostęp 2017-11-27].
  34. Sprawa pozycji TV Puls w Cyfrowym Polsacie trafiła do KRRiT | Cyfrowy Polsat – SATKurier.pl, satkurier.pl [dostęp 2017-11-27].
  35. TV Puls skarży się na Cyfrowy Polsat do KRRiT. „Nie wiemy co z tym zrobić”, wirtualnemedia.pl [dostęp 2017-11-27].
  36. Telewizja Puls chce unieważnienia koncesji kanału Super Polsat | Polonica – SATKurier.pl, satkurier.pl [dostęp 2017-11-27].
  37. TV Puls chce unieważnienia koncesji dla Super Polsat. Jest wniosek do KRRiT – Polsat, KRRiT, TV Puls, Super Polsat | media2.pl, media2.pl [dostęp 2017-11-27].
  38. Telewizja Puls chce unieważnienia przez KRRiT koncesji Super Polsatu. „Same powtórki z technicznymi udogodnieniami”, wirtualnemedia.pl [dostęp 2017-11-27].
  39. TV Puls HD rusza 2 września. „Kanały HD powinny trafić na MUX-8”, www.wirtualnemedia.pl [dostęp 2018-04-07] (pol.).
  40. TV Puls HD już od 2 września. | TV Puls, tvpuls.pl [dostęp 2018-04-07] (pol.).

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]