Televiziunea Română

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Televiziunea Română (zwyczajowo skracane do TVR) – państwowa telewizja publiczna działająca w Rumunii.

Pierwszy oficjalny program nadany został 31 grudnia 1956 roku ze studia przy ulicy Moliera 2. Wiadomości przedstawił dziennikarz Alexandru Stark, potem nadano film "Burzliwa noc" i przemówienie noworoczne premiera Petru Grozy[1].

Do 2017 roku telewizja TVR finansowana była z obowiązkowego abonamentu i reklam. Obecnie finansuje ją rumuński rząd.

Główne kanały[edytuj | edytuj kod]

Istniejące[edytuj | edytuj kod]

Nieistniejące[edytuj | edytuj kod]

TVR 1 jest jedynym programem, który obejmuje swoim zasięgiem cały kraj. TVR 2 obejmuje jedynie 74%[potrzebny przypis], natomiast pozostałe kanały działają tylko w miastach. Mimo że nie ma największej oglądalności (komercyjne PRO TV i Antena 1, zwykle mają więcej widzów), oferuje dużo więcej rozmaitych usług, takich jak możliwość oglądania programów stacji w Internecie oraz poza granicami Rumunii (dzięki telewizji satelitarnej).

Studia regionalne[edytuj | edytuj kod]

Programy ośrodków lokalnych nadawane są w tzw. paśmie rozłącznym na antenie TVR 3, codziennie w godzinach 16.30 – 18.30 czasu wschodnioeuropejskiego. Głównym programem pasm lokalnych jest Jurnal Regional (Dziennik Regionalny), emitowany w poszczególnych oddziałach wraz z serwisem sportowym i prognozą pogody o godz. 18.00. Pozostałą część czasu antenowego wypełniają transmisje z lokalnych wydarzeń kulturalnych, programy publicystyczne i in., określane wspólnym tytułem Autostrada TVR.

Zobacz też[edytuj | edytuj kod]

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. Małgorzata Dwornik, TVR Televiziunea Română. Historia telewizji w Rumunii, „Reporterzy.info”, 4 czerwca 2018.
  2. a b c d e f g h i j k l m TVR.ro – strona główna, lista kanałów wymieniona u dołu strony

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]