The Moscow Times

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacja, szukaj
The Moscow Times
Częstotliwość dziennik
Kraj Rosja
Wydawca Independent Media Sanoma Magazines
Rodzaj czasopisma społeczno-gospodarczy
Pierwsze wydanie 2 października 1992
Redaktor naczelny Andrew McChesney
Średni nakład 35 000 (2008) egz.
Format A3
Strona internetowa czasopisma

The Moscow Times – anglojęzyczny dziennik wydawany w Moskwie od 1992 roku. Gazeta jest za darmo rozprowadzana m.in. w hotelach, restauracjach i kawiarniach, ale nie jest ona dostępna w kioskach[1]. Istnieje również możliwość prenumeraty. Choć skierowana jest głównie do cudzoziemców, to czyta ją również coraz więcej Rosjan. W 2008 roku jej nakład wynosił ok. 35 000 egzemplarzy[2].

Dziennik ma kilka stałych działów tematycznych m.in.: ogłoszenia, rozrywka, giełda, czy wiadomości z Rosji i ze świata. Na jej łamach często publikują wybitni rosyjscy dziennikarze, często krytykujący postawę obecnych władz Rosji.

Historia[edytuj]

Pierwszy numer gazety został opublikowany 2 października 1992 r. Początkowo ukazywał się dwa razy w tygodniu, a po kilku miesiącach stał się dziennikiem. Był też pierwszą zachodnią gazetą, którą zaczęto wydawać w Rosji[3]. Do 2000 roku jej redakcja mieściła się w starej siedzibie Pravdy.

W latach 2003-2004 do gazety dołączono dodatki poświęcone pracy i karierze zawodowej oraz nieruchomościom, a w 2005 r. pojawił się przewodnik po Moskwie z informacjami turystyczno-kulturalnymi. Do 2005 r. dziennik był własnością wydawnictwa Independent Media, który wydawał także gazety Wiedomosti i The St. Petersburg Times (petersburski odpowiednik The Moscow Times) oraz rosyjskojęzyczne wersje popularnych magazynów ilustrowanych, takich jak: FHM, Men’s Health i Cosmopolitan. W 2005 r. wydawnictwo zostało kupione przez fińską grupę medialną Sanoma[4][5].

W 2006 r. gazeta rozpoczęła współpracę z International Herald Tribune, a trzy lata później uruchomiła swoją stronę internetową, choć domenę zarejestrowała już w 1997 roku. W 2010 r. pojawił się pierwszy kolorowy numer wraz z nowymi działami. W kolejnym roku opublikowano przewodnik po Rosji dla turystów, napisany przez obcokrajowców, którzy tam wcześniej mieszkali wraz ze swoimi przeżyciami[6]. W 2012 roku z okazji dwudziestolecia gazety w hotelu Baltschug Kempinsky w Moskwie urządzono specjalną galę[7].

W kwietniu 2015 gazetę wykupił rosyjski biznesmen Demian Kudriawcew[8][9].

Stałe działy[edytuj]

  • Wiadomość – najważniejsze informacje z Rosji i świata
  • Biznes i finanse – sprawozdania ze świata biznesu
  • Giełda – wiadomości finansowe i giełdowe
  • Opinie – opinie o aktualnych wydarzeniach
  • Nieruchomość – rynek nieruchomości (sekcja tematyczna pojawiająca się w każdy wtorek)
  • Praca – wolne miejsca pracy i edukacja (w każdą środę i piątek)
  • Ogłoszenia drobne – prywatne ogłoszenia
  • Miniprzewodnik – informacje dla turystów
  • Rozrywka – najważniejsze wydarzenia dnia, ogłoszenia zagranicznych społeczności Moskwy
  • Kontekst – czas wolny i rozrywka
  • What's On – kalendarz wydarzeń kulturalnych: kino, teatr, wystawy, balet, opera (w każdy czwartek)

Przypisy

  1. Angela Charlton: Frommer's Moscow & St. Petersburg. John Wiley and Sons, 2007, s. 63. ISBN 978-0-7645-8899-0.
  2. About the newspaper (ang.). The Moscow Times. [zarchiwizowane z tego adresu (2011-05-12)].
  3. Anna Lawton: Imaging Russia 2000: Film and Facts. New Academia Publishing, 2004, s. 107. ISBN 978-0-9744934-3-5.
  4. Valeria Korchagina: Finns Buy Independent Media for $186M (ang.). themoscowtimes.com, 2005-01-20. [dostęp 2015-09-12].
  5. SanomaWSOY acquires the leading Russian magazine publisher Independent Media (ang.). sanoma.com, 2005-01-19. [dostęp 2015-09-12].
  6. Russia for Beginners. A Foreigner’s Guide to Russia
  7. 20 Years With The Moscow Times
  8. Andrew Roth: New Owner for The Moscow Times and Vedomosti (ang.). nytimes.com, 2015-04-30. [dostęp 2015-09-12].
  9. Peter Hobson: Russian Businessman Buys The Moscow Times (ang.). themoscowtimes.com, 2015-04-30. [dostęp 2015-09-12].

Linki zewnętrzne[edytuj]