Tomasz Wróblewski (dziennikarz)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Tomasz Wróblewski
Ilustracja
Tomasz Wróblewski (2017)
Data i miejsce urodzenia

5 maja 1959
Warszawa

Zawód, zajęcie

dziennikarz

Tomasz Andrzej Wróblewski (ur. 5 maja 1959 w Warszawie) – polski dziennikarz, publicysta i youtuber. Redaktor naczelny tygodnika „Newsweek Polska” (2001–2004, 2005–2006), magazynu „Profit”, „Dziennika Gazety Prawnej” (2010–2011), dziennika „Rzeczpospolita” (2011–2012); od marca 2015 do sierpnia 2016 roku redaktor naczelny tygodnika „Wprost”. Od września 2014 roku prezes zarządu fundacji Warsaw Enterprise Institute, warszawskiego think-tanku o profilu konserwatywnym. Jest członkiem Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego[1].

Życiorys[edytuj | edytuj kod]

Studiował na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego, w 1985 ukończył studia na Wydziale Nauk Politycznych uniwersytetu w Houston.

Od 1982 mieszkał w Stanach Zjednoczonych. Pracował na polach naftowych i w lokalnych uczelniach wyższych. W latach 1986–1990 był także korespondentem Radia Wolna Europa z Waszyngtonu, później RMF FM oraz dzienników „Życie Warszawy” i „Życie”. W 1992 ukazała się książka Bill Clinton. Ani chwili do stracenia...[2], w której Wróblewski opisał życie Billa Clintona, świeżo wybranego 42. prezydenta Stanów Zjednoczonych.

Po powrocie do Polski pracował przez krótki czas jako dyrektor programowy w RMF FM, a następnie jako zastępca redaktora naczelnego, najpierw w dzienniku „Życie” (w 1998), później w tygodniku „Wprost” (w latach 1998–2001), prowadził też program WprosTV na antenie telewizji TVN. Był redaktorem naczelnym tygodnika „Newsweek Polska” od początku istnienia pisma w 2001 do 2004 i ponownie od 2005 do 2006. W międzyczasie był redaktorem naczelnym miesięcznika „Profit” oraz dyrektorem wydawniczym polskiej edycji „Newsweeka” i magazynu „Profit”. Od 1 listopada 2006 był wiceprezesem i dyrektorem zarządzającym grupy wydawniczej Polskapresse odpowiedzialnym za nowe projekty wydawnicze. Odpowiadał m.in. za dziennik „Polska”. We wrześniu 2008 odszedł ze stanowiska[3]. Od 1 marca 2010 do 5 października 2011 był redaktorem naczelnym „Dziennika Gazety Prawnej[4]. Od 27 października 2011 do listopada 2012 był redaktorem naczelnym dziennika „Rzeczpospolita[5]. Od stycznia 2013 roku jest publicystą tygodnika „Do Rzeczy[6]. Był stałym gościem w programie telewizyjnym „Bumerang” na antenie telewizji Polsat i Polsat News. Od września 2014 współprowadzący audycji „Ekonomia raport” w Telewizji Republika[7]. W marcu 2015 zastąpił Sylwestra Latkowskiego na stanowisku redaktora naczelnego „Wprost[8]. W sierpniu 2016 roku zakończył pracę w tygodniku[9]. Od 2017 roku prowadzi audycje ekonomiczną „Rządy pieniądza” w Polskim Radio 24[10].

We wrześniu 2014 roku został prezesem zarządu założonej rok wcześniej fundacji Warsaw Enterprise Institute[11], konserwatywnego think-tanku, koncentrującego się na kwestiach państwa, bezpieczeństwa, gospodarki i demografii[12]. Od kwietnia 2018 roku na kanale tejże fundacji w serwisie YouTube publikowane są felietony autorstwa Wróblewskiego o tematyce społeczno-gospodarczo-politycznej, tworzone w ramach cyklu "Wolność w Remoncie"[13].

Wykładał na Collegium Civitas[14].

Życie prywatne[edytuj | edytuj kod]

Jest synem Andrzeja Wróblewskiego, wieloletniego publicysty tygodnika „Polityka”.

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. EKES strona członków. [dostęp 2022-08-22].
  2. Biografia Billa Clintona autorstwa Tomasza Wróblewskiego w bazie lubimyczytac.pl. [dostęp 2021-11-18].
  3. CP: Polskapresse rozstaje się z Tomaszem Wróblewskim. press.pl, 2008-09-09. [dostęp 2009-12-23].
  4. Tomasz Wróblewski nie kieruje już „DGP”, zostanie naczelnym „Rzeczpospolitej”?. wirtualnemedia.pl, 2011-10-6. [dostęp 2015-03-23].
  5. Gmyz i Wróblewski zwolnieni z „Rzeczpospolitej”. press.pl, 2012-11-5. [dostęp 2015-03-23].
  6. Redakcja (pol.). dorzeczy.pl. [dostęp 2013-02-04].
  7. Startuje jesienna ramówka TV Republika. Darek Malejonek i Bartłomiej Maślankiewicz z programami. wirtualnemedia.pl, 12 września 2014. [dostęp 2014-09-18].
  8. Zmiana na stanowisku naczelnego „Wprost”: Tomasz Wróblewski zastąpił Sylwestra Latkowskiego. rp.pl, 2015-3-23. [dostęp 2015-03-23].
  9. Jacek Pochłopień pokieruje redakcją tygodnika „Wprost” za Tomasza Wróblewskiego. media.pmpg.pl, 2015-3-23. [dostęp 2016-08-22].
  10. Polskie Radio 24: „Rządy pieniądza” zamiast „Pulsu gospodarki”, „Debata poranka” wcześniej
  11. Wpis fundacji Warsaw Enterprise Institute w rejestrze KRS. [dostęp 2021-11-18].
  12. Deklaracja ideowa fundacji Warsaw Enterprise Institute. [dostęp 2021-11-18].
  13. Materiały wideo autorstwa Tomasza Wróblewskiego z cyklu "Wolność w Remoncie". [dostęp 2021-11-18].
  14. Informacja o Tomaszu Wróblewskim jako byłym współpracowniku Collegium Civitas. [dostęp 2021-11-18].

Bibliografia[edytuj | edytuj kod]