Trybuna Radziecka

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Trybuna Radziecka
Państwo  ZSRR
Pierwsze wydanie 1927
Ostatnie wydanie 1938

Trybuna Radziecka, Trybuna Radziecka. Tygodnik Ilustrowany, Społeczny, Polityczny, Literacki, organ Biura Polskiego przy KC WKP(b)gazeta wydawana w języku polskim w Moskwie, początkowo tygodnik, w 1932 roku przekształciła się w gazetę codzienną.

Trybuna Radziecka zastąpiła zlikwidowany w 1927 roku Świt. Redaktorami naczelnymi byli Tomasz Dąbal (1927-1929), Jan Nejman (1930-1933), Robert Maksymowski (właśc. Abram Rozensztajn, 1933-1937), Maria Rozwadowska (1937-1938)[1].

W 1928 roku nakład wynosił 2 500 egzemplarzy, w czerwcu 1929 roku zwiększono do 10 000, a gazeta zaczęła wychodzić dwa razy w tygodniu. Od 1932 roku Trybuna Radziecka ukazywała się codziennie, aż do likwidacji pisma w październiku 1938 roku[2].

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. Nikołaj Iwanow: Zapomniane Ludobójstwo. Polacy w państwie Stalina "Operacja Polska" 1937-1938. Kraków: Znak Horyzont, 2014. ISBN 978-83-240-3043-9.
  2. Tamara Graczykowska. Porewolucyjna rzeczywistość radziecka odzwierciedlona w nazwach zawodów (na materiale „Trybuny Radzieckiej” z lat 1927–1938; litery A–K). „Slavia Orientalis”. LXI (4), 2012.