Wikipedia:Propozycje do Artykułów na Medal/Hr. Ms. Johan Maurits van Nassau (1932)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Hr. Ms. Johan Maurits van Nassau (1932)[edytuj | edytuj kod]

Uzasadnienie

Artykuł o holenderskiej kanonierce z okresu międzywojennego i II wojnie światowej, gromadzący dostępną wiedzę na jej temat. W maju 2021 roku otrzymał DA, lecz w dyskusji były głosy sugerujące możliwość osiągnięcia wyższego stopnia wyróżnienia. Zala (dyskusja) 08:29, 18 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]

Uwagi merytoryczne
  1. Broń maszynową trzeba by jeszcze sprawdzić. Vickers no 4 to zapewne holenderskie określenie - brytyjski Mk IV to była wersja dla czołgów, marynarka używała Mk III; długość w kalibrach odnosi się chyba do długości całej broni, lufa była znacząco krótsza. Km kal. 6,5 pasuje do km-u piechoty (holenderskiej wersji Lewisa), ale tutaj i tutaj mowa o km-ach 0.3 cala, a dokładniej to Lewisach 7,7 mm; kolonialne lotnictwo marynarki holenderskiej używało Lewisów właśnie w brytyjskim kalibrze 7,7 mm. Nota bene Kaczmarek pisze o Hotchkissach 7,7 mm na pokładzie "Flores" - to byłby Hotchkiss 1909, ale jego zdaje się Holendrzy nie używali, więc może znów być pomyłka z Lewisem --Felis domestica (dyskusja) 05:20, 20 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
    @Felis domestica Te „no” czy nr to oczywiście holenderskie oznaczenia broni podane za źródłem. A co do tych km kal. 6,5 mm źródło tak podaje, pewnie na początku zamontowano właśnie je, a że były przenośne – pewnie zmieniono je podczas eksploatacji na inne (lecz to tylko gdybanie – w żadnym źródle ani słowa o tym). Mogę jedynie dodać uwagę o innym kalibrze w innych źródłach. Zala (dyskusja) 21:30, 24 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
    Zrobione Zala (dyskusja) 14:46, 6 paź 2021 (CEST)[odpowiedz]
  2. Dobrze byłoby gdzieś zweryfikować w innym źródle, czy nastąpił wybuch komory amunicyjnej - skoro zginęło tylko 17 osób, to raczej nie był to los "Hooda"... Poprawiłem zapis kalibru - raczej nie powinien być określany jako 150 mm, skoro nie był tak określany w marynarce holenderskiej. Pibwl ←« 15:33, 22 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
    @Pibwl Zmieniłem na „wybuch w komorze amunicyjnej”, by się z „Hoodem” nie kojarzyło ;) Zala (dyskusja) 21:30, 24 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
    To wciąż powinno skutkować tym samym, czyli przełamaniem i szybkim zatonięciem... Na klasycznej stronie https://www.netherlandsnavy.nl/index.html to jest opisane tak: Especially the Maurits, being the largest vessel of the convoy was the target, and she received two or three hits, one of which caused a fire near an ammo stack. Abandon ship was ordered, and most of the crew managed to leave the ship. Seventeen crewmen were killed during the attack or died of their wounds. - więc nie wiadomo, czy był wybuch, w każdym razie nie przed opuszczeniem okrętu. Pibwl ←« 22:11, 24 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
    Źródło, z którego korzystałem, jednoznacznie wskazuje na wybuch w komorze. Zala (dyskusja) 22:25, 24 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
    Ten Kaczmarek?... No tak, to jest problem jeśli jeden autor coś pisze i trudno to zweryfikować. Miałem nadzieję, że jest o nim więcej dokładnych informacji. Oczywiście nie mówię, że to błąd, ale to trochę dziwne.. Pibwl ←« 23:46, 24 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
Uwagi do stylu (język, struktura)
  1. Holenderska Wikipedia konsekwentnie pisze skrót "Hr.Ms." bez spacji - myślę, że warto tak stosować, żeby unikać nietypowego rozbijania go na dwa wyrazy. (Osobiście nie jestem fanem stosowania w polskim piśmiennictwie jakiegokolwiek prefiksu dla holenderskich okrętów, z uwagi na nietypową strukturę "Hr.Ms." w porównaniu z innymi prefiksami i fakt, że to znaczy tylko "Jego mości", bez członu "okręt" - ale jak sądzę, jest to ugruntowane na polskiej Wikipedii - oczywiście nie jest to uwaga do artykułu) Pibwl ←« 09:30, 22 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
    Jakiś językoznawca powinien się tym zająć, bo do tej pory wszystkie okręty holenderskie na wiki są opatrzone Hr. Ms. lub Zr. Ms. ze spacjami. Zala (dyskusja) 21:30, 24 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
    Znalazłem fragment w poradni językowej, z którego wynika, że Jeśli dwa kolejne wyrazy zostaną skrócone i każdy zamknięty kropką, to w zasadzie umieszcza się między nimi odstęp. ...można znaleźć wyjątki, ale dotyczą one głównie skrótów jednoliterowych... W sumie jednak kwestia nie jest wystarczająco uregulowana w zasadach pisowni. I to ostatnie zdanie jest najlepszym podsumowaniem ;) Powszechnie piszemy np. "Sp. z o.o." Co więcej, tu jest obcy skrót o utrwalonej - jak się wydaje - pisowni w oryginalnym języku. Szybki przegląd googla wskazuje, że "Hr. Ms" jest chyba tylko na polskich stronach ;) Ja bym przeniósł, bo ta spacja jest głównym powodem, dla którego ten skrót mnie razi w kontekście innych. Pibwl ←« 22:11, 24 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
    No przepraszam, ale coś słabo googlowałeś, bo skrót ze spacją występuje chociażby w wiki czeskiej, włoskiej, rosyjskiej, norweskiej i fińskiej... I wcale mnie to nie razi – wręcz przeciwnie, połączenie dwóch wyrazów bez spacji wygląda nieestetycznie... Zala (dyskusja) 22:32, 24 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
Uwagi do uźródłowienia
Uwagi dot. neutralności
Uwagi dot. problemów technicznych
Sprawdzone przez
  1. Tremendo (dyskusja) 17:24, 3 paź 2021 (CEST)[odpowiedz]
  2. Pibwl ←« 13:49, 5 paź 2021 (CEST)[odpowiedz]
  3. --Matrek (dyskusja) 03:30, 8 paź 2021 (CEST)[odpowiedz]
  4. Pablo000 (dyskusja) 20:55, 10 paź 2021 (CEST)[odpowiedz]