Wikipedia:Propozycje do Artykułów na Medal/Odrowąż (herb szlachecki)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Odrowąż (herb szlachecki)[edytuj | edytuj kod]

Uzasadnienie

Uważam artykuł za odpowiedni w kwestii wyróżnienia. Wydaje się być odpowiedni o tyle o ile przypomina inne artykuły o herbach "na medal".

Mam dziś przyjemność zaprezentować do oceny artykuł omawiający jeden z najstarszych i rozpowszechnionych polskich herbów szlacheckich, jakim jest Odrowąż (herb Szydłowieckich i ponad 362 innych zasłużonych w historii Polski rodzin; jeden z 47 polskich herbów przeniesionych na Litwę na mocy unii horodelskiej w 1413 r.).

Starałem się jak najlepiej przedstawić aktualny stan wiedzy na temat herbu, jednocześnie mając na celu, by artykuł był przystępny i wyczerpywał temat.

Zgłaszający: Guccee (dyskusja) 14:21, 23 sie 2021 (CET)[odpowiedz]


Uwagi merytoryczne
  1. "...był godłem panów z Dubrawicy" - której? Dubravica. Chyba, że jeszcze o inną chodzi. D kuba (dyskusja) 22:38, 31 sie 2021 (CEST)[odpowiedz]
    • W źródle, z którego korzystałem nie mogłem znaleźć na ten temat żadnych informacji. Spróbuję poszukać w inny sposób. Guccee (dyskusja) 01:35, 01 wrz 2021 (CET)[odpowiedz]
    • Zrobione ✓. Znalazłem brakujące artykuły, jednakże nie ma ich na polskiej Wikipiedii, z tego względu zastosowałem link interwiki. Guccee (dyskusja) 03:17, 01 wrz 2021 (CET)[odpowiedz]
    • Jeśli chodzi o Doubravice nad Svitavou, do w mianowniku powinno być Dubrawice a nie Dubrawica. Czyli... panów z Dubrawic. D kuba (dyskusja) 09:08, 1 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
    • Antoni Rybarski nadaje im dosłownie miano "panów z Dubrawicy". W ten sam sposób określa ich Antoni Małecki w swoich Studyach heraldycznych (Tom II, s. 302), Guccee (dyskusja) 14:27, 1 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
  2. Całkowity brak uwzględnienia nowszej (powojennej) literatury przedmiotu, m.in. pozycji Janusza Bieniaka, Józefa Szymańskiego, Błażeja Śliwińskiego, Piotra Kardysia, Artura Brzozowicza czy Marcina Janakowskiego. Ze starszych przydałoby się uwzględnić Karola Górskiego. Paelius (dyskusja) 23:50, 7 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
    • No i tu widzę problem. Badania nad Odrowążami nie skończyły się na Małeckim i Rybarskim w przeddzień wybuchu I wojny światowej. Brak Rodu Odrowążów w wiekach średnich Górskiego z końca lat 20. XX w. czy badań nad możnowładztwem czasów rozbicia dzielnicowego (opublikowanych w częściach w SPŚ-ie już w XXI wieku; plus dostępny od ręki dla porównania biogram Szawła z Końskich), wreszcie herbarza rycerstwa średniowiecznego Szymańskiego i studiów o Odrowążach Śliwińskiego powoduje, że w zasadzie nie można niestety uznać za aktualne stwierdzenie, że starałem się jak najlepiej przedstawić aktualny stan wiedzy na temat herbu, bowiem stan wiedzy bardziej odzwierciedla ten sprzed 100 lat. Paelius (dyskusja) 23:22, 8 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
      Ja chyba go nie widzę. Artykuł nie dotyczy Odrowążów, a herbu, którym się pieczętowali. W tekście figurują tylko w ramach wytłumaczenia problematyki herbowych. Równie dobrze mogę informacje ich dotyczące całkowicie usunąć. Guccee (dyskusja) 00:21, 9 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
      Poniekąd artykuł dotyczy Odrowążów, bo skądś kwestię zasiedlenia, znaków własnościowych, kwestii pieczęci trzeba wziąć. Opieranie się w tym względzie na Rybarskim jest niewystarczające. Paelius (dyskusja) 00:29, 9 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
      Przekształcę artykuł tak, aby mówił jedynie o faktach, nie o problematyce. Guccee (dyskusja) 13:36, 9 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
Uwagi do stylu (język, struktura)
Uwagi do uźródłowienia
  1. Obawiam się, że braki w uźródłowieniu są tak poważne, że jest znikoma szansa na usunięcie tych usterek w toku dyskusji. Tylko znikoma część akapitów jest poparta przypisami. Jacek555 14:35, 23 sie 2021 (CEST)[odpowiedz]
    • Do wszystkich akapitów, które nie mają przy sobie przypisu należy jeden przypis na samym dole. Nie ma reguły, że przy każdym z akapitów musi być przypis, a nie chciałem robić bałaganu. Chyba, że mam 50 razy stosować ten sam przypis, wtedy wydaje mi się, że załatwi to wszelkie "wątpliwości". Guccee (dyskusja) 20:50, 23 sie 2021 (CET)[odpowiedz]
    • No cóż, nie ma także reguły, że artykuł bez poprawnego wskazania źródeł ma/może uzyskać odznaczenie :) Jacek555 15:50, 24 sie 2021 (CEST)[odpowiedz]
    • No to pożartowaliśmy. A jeśli chcesz liczyć na pozytywną ocenę, to popraw przypisy. Jacek555 22:35, 24 sie 2021 (CEST)[odpowiedz]
    • Przyłączam się, bo też uważam, że we wzorcowym artykule należy być nad, a nie pod. Marencja (dyskusja) 02:01, 25 sie 2021 (CEST)[odpowiedz]
    • Zrobione ✓. Te "poważne braki w uźródłowieniu" poprawiłem w ciągu sekundy. Mam nadzieje, że teraz jest w porządku! Guccee (dyskusja) 03:21, 25 sie 2021 (CET)[odpowiedz]
    • Dziękuję Ci bardzo. Rozumiem, że to może wkurzać, ale naprawdę mało jest innych sposobów, żeby wymusić takie rzeczy poza uhonorowaniem. Teraz przeczytam jeszcze raz z otwartą i ustoodmenną głową, chociaż jestem antyszlachecka jako rasowa chłopka. Marencja (dyskusja) 04:07, 25 sie 2021 (CEST)[odpowiedz]
    • Chłopi nie byli z zasady antyszlacheccy, ale zrozumialem żart. :) Dziękuję bardzo za poświęcony czas. Guccee (dyskusja) 17:57, 25 sie 2021 (CET)[odpowiedz]
  2. podsekcja "Opis współczesny" - nie widzę źródła do niej, D kuba (dyskusja) 22:11, 31 sie 2021 (CEST)[odpowiedz]
    • Opis współczesny w każdym z artykułów o herbach pisany jest przez Wikipedystów na podstawie blazonowania. Nawet w artykułach o herbach na medal. Informację na ten temat zawarłem w "Uwadze". Guccee (dyskusja) 01:35, 01 wrz 2021 (CET)[odpowiedz]
    • widziałem. O ile jednak rozumiem powszechne zastosowanie zwrotów klejnot, tarcza, godło, czy labry, o tyle nie wiem skąd wziąłeś zwrot "...rozdarta w wąś", D kuba (dyskusja) 09:08, 1 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
    • Zapożyczone od Joachima Lelewela, który używa tego opisu w swoim dziele Polska, dzieje i rzeczy jéj: Dostojności i urze̜dy. Herby w Polszcze .... Opisu tego używa również Szymon Konarski w Materiały do biografii, Andrzej Kulikowski w dwóch dziełach: Heraldzyce szlacheckiej i Wielkim herbarzu rodów polskich, a także Kasper Niesiecki w Herbarzu Polskim. Guccee (dyskusja) 14:34, 1 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
    • I rzeczywiście popełniłem jeden błąd, który dopiero teraz zauważyłem; nie w ''wąś'' a w ''wąs''. Poprawiłem również w artykule. Guccee (dyskusja) 14:35, 1 wrz 2021 (CEST)[odpowiedz]
Uwagi dot. neutralności
Uwagi dot. problemów technicznych
Sprawdzone przez