Wikipedia:Propozycje do Artykułów na medal/Poncjusz z Cimiez

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Poncjusz z Cimiez[edytuj | edytuj kod]

Dyskusja zakończona
Rozpoczęcie: 23 września 2018 17:30:23 Zakończenie: 22 listopada 2018 17:30:23
Uzasadnienie

Michael Tav (dyskusja) 17:30, 23 wrz 2018 (CEST) Artykuł podaje całość aktualnej wiedzy na temat tej postaci i wszystkie aspekty jego kultu. Bibliografia kompletna, linki do wszystkich źródeł, pełne zilustrowanie. Jedynym artykułem na medal o świętym katolickim jest Deusdedit z Canterbury i to tylko tłumaczenie. Poncjusz jest bardziej wyczerpujący i to polski wkład (inne wersje językowe to ledwie zalążki). Jest to zarazem pierwsza publikacja po polsku o tym nieznanym dotąd w Polsce świętym.

Dostrzeżone braki i błędy merytoryczne
  1. Nie można zapisać informacji w encyklopedii w formie: "Demon zamieszkujący świątynię krzyknął przez usta pogańskiego kapłana". Trzeba napisać raczej: "Według przekazu mający zamieszkiwać w świątyni demon krzyknął (...)". Kenraiz (dyskusja) 18:26, 23 wrz 2018 (CEST)
    Słusznie, ale nie chciałem mnożyć tego zastrzeżenia, skoro w pierwszym akapicie zaznaczyłem, że źródłem informacji o życiu jest cytowany żywot. Dla jasności poprawiam. Zrobione Michael Tav (dyskusja) 20:22, 23 wrz 2018 (CEST)
Dostrzeżone braki stylu (język, struktura)
  1. Cesarz Aleksander Sewer włączył dwudziestoletniego Poncjusza, wówczas żołnierza, w miejsce jego zmarłego ojca, w skład senatu, w którym zasiadał przez około dwadzieścia lat. kto zasiadał? Podmiotem zdania jest cesarz Mpn (dyskusja) 07:20, 29 wrz 2018 (CEST)
    Racja. Zrobione Michael Tav (dyskusja) 09:40, 30 wrz 2018 (CEST)
  2. W roku 2018 trwają prace konserwatorskie po co to? Mpn (dyskusja) 18:58, 23 paź 2018 (CEST)
    To najważniejszy kościół pod jego wezwaniem, dlatego cały długi akapit omawia historię opactwa, więc wypadało zakończyć zdaniem o teraźniejszym stanie. Michael Tav (dyskusja) 09:48, 24 paź 2018 (CEST)
    Super. Tylko że stan teraźniejszy jest obecnie inny, niż kiedy pisałem to pytanie. Mamy informacje o pracach i spodziewanym czasie zakończenia. Skoro remont ma się skończyć w 2019, to przedtem musiał trwać Mpn (dyskusja) 19:23, 24 paź 2018 (CEST)
    W poprzednim zdaniu jest tylko mowa o zamknięciu kościoła, z czego nie musi wynikać remont (może być planowana rozbiórka albo malownicze ruiny), zatem pisanie w następnym tylko o zakończeniu remontu nie dawałoby ciągłości. I nie wiem kiedy się zaczął, napisałem tylko to o czym mówią podane w przypisach do tego zdania źródła. Ale można poprawić wedle gustu i tak za pół roku problem się rozwiąże. Michael Tav (dyskusja) 14:52, 25 paź 2018 (CEST)
  3. Benedyktyni z opactwa w Novalesa, do którego należała dolina Ubaye, gdzie Poncjusz prowadził misję ewangelizacyjną, zbudowali kościół pod jego wezwaniem we wsi Drolha (obecny z XIII wieku, klasztor benedyktyński jakoby istniał tam w już VI stuleciu dziwnie jakoś Mpn (dyskusja) 19:23, 24 paź 2018 (CEST)
    T Poprawione Michael Tav (dyskusja) 14:52, 25 paź 2018 (CEST)
  4. niedaleko lotniska Cannes - Mandelieu a nie niedaleko lotniska Cannes-Mandelieu? Mpn (dyskusja) 19:25, 24 paź 2018 (CEST)
    Na enwiki jest „Cannes – Mandelieu”, na fr „Cannes-Mandelieu”, na de „Cannes - Mandelieu”, a na it „Cannes Mandelieu”. Wedle gustu. Michael Tav (dyskusja) 14:14, 25 paź 2018 (CEST)
    nie jestem pewien, czyt wedle gustu, bo w języku polskim takiego zapisu nie stosujemy Mpn (dyskusja) 07:10, 28 paź 2018 (CET)
    To niech będzie jak tu i w zapisie angielskim jako obowiązującym w lotnictwie, przy okazji poprawiłem nazwę drugiego lotniska T Poprawione Michael Tav (dyskusja) 14:13, 30 paź 2018 (CET)
  5. Martyrologium Romanum wymienia go pod datą 14 maja[78], tak jak i Martyrologium Usuardi[79], gdy jest czczony tam w niektórych kościołach. Mpn (dyskusja) 19:27, 24 paź 2018 (CEST)
    T Poprawione Michael Tav (dyskusja) 14:52, 25 paź 2018 (CEST)
  6. Jego relikwie zostały umieszczone rozumiem, że Poncjusza, ale podmiotem poprzedniego zdania by inny święty, więc może się mylić Mpn (dyskusja) 07:10, 28 paź 2018 (CET)
    słusznie T Poprawione
  7. W XIV wieku biskup Equilio, Pietro de' Natali w Catalogus Sanctorum et gestorum eorum (określając go biskupem)[21], a w XV stuleciu Nicolaas Clopper jr. z klasztoru augustianów w Eindhoven w swej kronice historii świata Florarium Temporum i karmelita z Ferrary Johannes Bonadies[122] oraz dokumenty z klasztoru kartuzów w Kolonii i Brukseli Mpn (dyskusja) 17:49, 30 paź 2018 (CET)
    T Poprawione Michael Tav (dyskusja) 09:37, 5 lis 2018 (CET)
Dostrzeżone braki uźródłowienia
  1. Kilka akapitów nie zakończonych przypisem:
  1. „W Langwedocji wspomnienie liturgiczne św. Poncjusza było obchodzone od X wieku 11 maja. W nowym kalendarzu liturgicznym archidiecezja Montpellier przeniosła jego wspomnienie na 14 maja. Diecezje langwedockie, tak jak prowansalskie, otrzymały w średniowieczu Oficjum i Mszę o św. Poncjuszu, rangi rytu półzdwojonego, zawierające modlitwy własne”
  2. „Zwana była też Sant Ponç de Fontejau, a obecnie istnieje w tym mieście nowa kaplica pod tym wezwaniem.”
  3. „Majorka i Królestwo Neapolu należały przez jakiś czas w średniowieczu do Korony Aragonii, toteż i tam pamięć o św. Poncjuszu pozostawała w kręgu oddziaływania kultury katalońskiej.”
  4. cały akapit: „Od imienia św. Poncjusza pochodzą nazwy miejscowości: Saint-Pons (Alpy Górnej Prowansji) ...”
  5. „Poza Prowansją, Langwedocją i Katalonią św. Poncjusz z Cimiez był bardzo mało znany.” Jacek555 07:08, 23 paź 2018 (CEST)
    Zrobione, ostatnie zdanie usunąłem jako zbędny truizm. Michael Tav (dyskusja) 15:52, 23 paź 2018 (CEST)
    Nie nazwałbym tego truizmem, wręcz bardzo istotnym zapisem (może w innej formie typu: Kult św. Poncjusza z Cimiez ma w zasadzie charakter lokalny, ograniczony głównie do terenów Prowansji, Langwedocji i Katalonii). — Paelius Ϡ 17:18, 3 lis 2018 (CET)
    Zgadzam się, ale był to wniosek ogólny z całej literatury (o żadnym innym miejscu nikt nie wspomina), próbowałem ją znów przeczesać by znaleźć wymagany przypis, ale to czasochłonne. Pozostaje więc na razie czytelnikom wyciągnięcie go. Michael Tav (dyskusja) 09:37, 5 lis 2018 (CET)
    Nikt nie mówił, że pisanie AnM jest mało czasochłonne. Napisanie dobrego AnM to często lata (jak nie dziesiątki lat) pracy. — Paelius Ϡ 18:26, 11 lis 2018 (CET)
    Oczywiście, dziesiątki lat może trwać szukanie w literaturze światowej zdania, którego nikt nie napisał. Michael Tav (dyskusja) 14:59, 13 lis 2018 (CET)
    Może i nie napisał. Ale może na rynku południowofrancuskim została wydana książka, w której jest to napisane. Taki urok porywania się na AnM. — Paelius Ϡ 09:07, 15 lis 2018 (CET)
    Problem jest w tym, że to ja byłem autorem zdania, nad którym tracąc czas dyskutujemy nie wiem po co. Powtarzam: był to wniosek ogólny z całej literatury (o żadnym innym miejscu nikt nie wspomina). Usunąłem je, i słusznie, nie tylko z braku przypisu. Po namyśle uważam, że artykuł na medal nie powinien zawierać wnioskowania z indukcji niezupełnej i ex silentio. Więc nawet gdyby ktoś inny napisał takie zdanie, to i tak nie warte byłoby zamieszczenia. Nikt nie zna całego świata, może św. Poncjusz jest doskonale znany plemionom Pigmejów w dżungli na pograniczu Konga, dzięki pracy zapomnianego misjonarza z Katalonii? A "południowofrancuski" autor tego nie wie i stwierdza na wyrost. Artykuł zawiera wszystkie fakty weryfikowalne, stwierdzone w literaturze, tzn. w tej kwestii: wymienia wszystkie miejsca gdzie jest on znany. Ogólne stwierdzenia, że gdzie indziej nie jest, byłyby więc niestosowne. Pozdrawiam. Michael Tav (dyskusja) 14:46, 15 lis 2018 (CET)
    W rzeczy samej, warto by już ten wątek zakończyć. Nie pomaga w... porywaniu się na AnM :) Jacek555 22:38, 15 lis 2018 (CET)
     :) Roma locuta causa finita, ze swej strony kończę zatem. Michael Tav (dyskusja) 09:30, 16 lis 2018 (CET)
Dostrzeżone braki w neutralności
Dostrzeżone błędy techniczne
Poprawiono
Sprawdzone przez
  1. Kobrabones (dyskusja) 18:08, 20 paź 2018 (CEST)
  2. Jacek555 17:28, 23 paź 2018 (CEST)
  3. Tom Ja (dyskusja) 22:34, 23 paź 2018 (CEST)