Wikipedia:Propozycje do Artykułów na medal/Solaris Trollino

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Solaris Trollino[edytuj | edytuj kod]

Dyskusja zakończona
Rozpoczęcie: 12 listopada 2018 20:37:40 Zakończenie: 12 grudnia 2018 20:37:40
Uzasadnienie

Artykuł szeroko opisuje rodzinę trolejbusów polskiej produkcji. Opisana jest geneza, historia powstawania i zmian konstrukcji rodziny, sprzedaż, eksploatacja, a także konstrukcja pojazdów. Całość oparta w większości na publikacjach naukowych, a także portalach branżowych (o czym nie było źródeł typowo naukowych). Zachęcam do sprawdzania i z góry dziękuję za wpisanie :) Michozord (dyskusja) 20:37, 12 lis 2018 (CET)

Dostrzeżone braki i błędy merytoryczne
  1. Dlaczego we wstępie napisano, że Trollino 15 nie jest członkiem rodziny? Therud (dyskusja) 20:09, 15 lis 2018 (CET)
    Doprecyzowałem wstęp Michozord (dyskusja) 20:25, 15 lis 2018 (CET)
    Ja jestem zdania, że skoro wyprodukowali już Trollino 15 to ono już zawsze będzie wchodzić do rodziny pomimo, że kolejne raczej nie powstaną. Therud (dyskusja) 20:35, 15 lis 2018 (CET)
    W stu procentach zgoda, ale chcę we wstępie zaznaczyć, że wycofano je z produkcji. Uważam, że obecna forma wstępu jest dobra. Michozord (dyskusja) 20:38, 15 lis 2018 (CET)
    OK. Therud (dyskusja) 20:49, 15 lis 2018 (CET)
  2. Czy istnienie artykułów Solaris Trollino 12, Solaris Trollino 15 i Solaris Trollino 18 ma jeszcze sens, skoro wszystkie informacje są w tym artykule? Therud (dyskusja) 20:09, 15 lis 2018 (CET)
    Sugerujesz pozostawienie jedynie przekierowań pod tymi hasłami? Bo w sumie faktycznie, wszystko jest tutaj, a rozbudowa ich nie ma sensu - i tak nie będzie więcej informacji, a będą jedynie te same co tu. Michozord (dyskusja) 20:25, 15 lis 2018 (CET)
    Sam tak kiedyś zrobiłem z Pesa Elf czy Newag Impuls. Therud (dyskusja) 20:35, 15 lis 2018 (CET)
    W takim razie zaraz to uczynię. Swoją drogą to Pesa Elf i Newag Impuls robią wrazenie pod względem przygotowania merytorycznego, także szacunek za wkład. Michozord (dyskusja) 20:38, 15 lis 2018 (CET)
  3. Do poprawy maksymalna liczba miejsc siedzących w poszczególnych modelach: w infoboksie jest 39/50/52, natomiast w tekście (sekcja 2.3 Nadwozie i wnętrze) – odpowiednio 34/50/53. Demkoff dyskusja 03:09, 9 gru 2018 (CET)
    @Demkoff Zrobione Michozord (dyskusja) 12:11, 9 gru 2018 (CET)
Dostrzeżone braki stylu (język, struktura)
Dostrzeżone braki uźródłowienia
  1. To niekoniecznie jest błąd w świetle aktualnych zasad, ale moim zdaniem znacznie lepsze jest uźródłowienie poszczególnych zdań, zawierających konkretne informacje (lub jednej informacji rozbitej na kilka zdań), a nie całych akapitów. W artykule jest akapit, który ma na końcu aż pięć przypisów - i nie wiadomo, skąd co pochodzi... Pibwl ←« 23:23, 30 lis 2018 (CET)
    @Pibwl Na ile się dało, na tyle pousuwałem "łańcuszki" z przypisów, jednak tam, gdzie one nadal istnieją, po prostu w całym akapicie jest mieszanka informacji z wszystkich wymienionych źródeł i dodawanie ich osobno skutkowałoby powieleniem takiej samej liczby przypisów przy każdym zdaniu. Często te same informacje zawarte były w kilku źródłach, toteż wszystkie są umieszczone jako przypisy. Michozord (dyskusja) 20:57, 3 gru 2018 (CET)
    Mnie to wyjaśnienie przekonuje. Poza tym Czytelnikowi łatwiej czytać zwarty tekst akapitu z „łańcuszkiem” kilku przypisów na końcu niż tekst porozbijany co kilka słów przypisami. Oczywiście zawsze trzeba zachować zdrowy rozsądek w proporcjach. Demkoff dyskusja 03:09, 9 gru 2018 (CET)
    Zatem zostawiam jak jest, zresztą i tak trudno by było jeszcze coś zmienić w tej kwestii. Michozord (dyskusja) 12:11, 9 gru 2018 (CET)
Dostrzeżone braki w neutralności
  1. Artykuł jest polskocentryczny - do Polski trafiło kilkanaście procent Trollino, a opis eksploatacji w Polsce stanowi 2/3 treści całego opisu eksploatacji. Therud (dyskusja) 09:25, 14 lis 2018 (CET)
    @Therud Czy tak może być? Wiem, że opis eksploatacji w Polsce jest nadal tak samo długi, jak opis zagraniczny, lecz zawsze będzie niewspółmiernie długi w stosunku do liczby sprzedanych egzemplarzy w Polsce a poza krajem z dwóch powodów. Po pierwsze, na temat Polski mamy więcej źródeł, zwłaszcza tych merytorycznych (siłą rzeczy więcej portali w Polsce zajmuje się polskimi trolejbusami niż robi to na Litwie, czy we Włoszech, a także powstają obszerne publikacje jak te, na których się opierałem, pisząc artykuł). Po drugie, Polska była niejako "polem doświadczalnym" dla Solarisa - to tutaj trafiło pierwsze Trollino, a także do Polski sprzedano pierwsze egzemplarze wielu nowych podtypów, stąd informacja o eksploatacji w Polsce ma większą wagę dla ogólnego artykułu o rodzinie Trollejbusów. Zwykłe zamówienia na kilka sztuk do zagranicznych miast można spokojnie umieścić w artykułach o poszczególnych modelach (mamy przecież Solaris Trollino 12, Solaris Trollino 15, Solaris Trollino 18 i analogicznie do modeli Škody). Michozord (dyskusja) 19:59, 15 lis 2018 (CET)
    Ciężko będzie inaczej. Therud (dyskusja) 20:57, 15 lis 2018 (CET)
    Czyli jest okej? Michozord (dyskusja) 21:12, 15 lis 2018 (CET)
    Moim zdaniem, powinniśmy przestać udawać, że czytelnicy nie szukają przede wszystkim informacji o Polsce. Jeśli są informacje o innych krajach to dobrze (zresztą bez nich artykuł byłby niepełny), ale trudno wymagać, żeby o Polsce było mniej, skoro mamy informacje i źródła. Pibwl ←« 23:08, 30 lis 2018 (CET)
  1. prestiżowych - zdaniem z tym słowem do przeredagowania. Therud (dyskusja) 20:49, 15 lis 2018 (CET)
    Zrobione Michozord (dyskusja) 20:52, 15 lis 2018 (CET)
Dostrzeżone błędy techniczne
  1. Pierwsze i ostatnie kolumny tabel nie powinny być nagłówkami (ciemniejsze szare tło) tylko zwykłymi komórkami. Therud (dyskusja) 09:23, 14 lis 2018 (CET)
    Zrobione Michozord (dyskusja) 19:59, 15 lis 2018 (CET)
    Ostatnie kolumny faktycznie poprawione, ale co z pierwszymi? Therud (dyskusja) 20:06, 15 lis 2018 (CET)
    Zrobione Michozord (dyskusja) 20:25, 15 lis 2018 (CET)
  2. Zamiast używać wielokrotnie <small> w tabeli można zmienić rozmiar czcionki dla całej tabeli. Therud (dyskusja) 20:06, 15 lis 2018 (CET)
    Zrobione Michozord (dyskusja) 20:25, 15 lis 2018 (CET)
  3. Po co w LZ jest http://www.solaris-club.com/solaris-symbole.php ? Therud (dyskusja) 20:07, 15 lis 2018 (CET)
    Zostało sprzed przebudowy artykułu i nie zauważyłem :) Michozord (dyskusja) 20:25, 15 lis 2018 (CET)
  4. Czy w infoboksie: "Po zastosowaniu przyklęku" powinno być "-70 mm"? Co ewentualnie oznacza ten dywiz? Pibwl ←« 16:34, 9 gru 2018 (CET)
    @Pibwl Chodzi o to, że normalnie jest 320 mm, a przyklęk zmniejsza tę wartość o 70 mm, stąd takie oznaczenie. Dywiz zmieniłem na "–". Michozord (dyskusja) 17:13, 9 gru 2018 (CET)
  5. To nie jest błąd, ale warto było by w sekcji "eksport" dodać ze 2-3 fotki, żeby urozmaicić suchy tekst (można m.in. trolejbus 18,75 z Salzburga, opisany tam na końcu, ale wtedy trzeba by go zabrać z galerii... a może zostawić w galerii i dodać "na sztywno" przy eksporcie? Mogą też być inne. Doceniam wartość galerii, jako przeglądu wyselekcjonowanych fotek, ale z drugiej strony duża część czytelników na pewno ich nie przegląda). Pibwl ←« 16:34, 9 gru 2018 (CET)
    @Pibwl Przeniosłem istniejące zdjęcia w sekcji "Eksploatacja" do "Eksportu" i dodałem trzy zdjęcia z Polski. Michozord (dyskusja) 17:13, 9 gru 2018 (CET)
  6. Przydałoby się lepiej wykadrowane zdjęcie trolejbusu IV generacji, żeby było go widać lepiej. Jeśli nie ma takiego, mogę przyciąć istniejące. Pibwl ←« 16:34, 9 gru 2018 (CET)
    Nie mamy takiego zdjęcia na Commons. Wg mnie jednak nie ma problemu, zwłaszcza po kliknięciu na zdjęcie trolejbus jest widoczny wyraźnie, a przynajmniej unikamy monotonii i zdjeć, na których widać sam trolejbus i kilka pikseli tła. Michozord (dyskusja) 17:13, 9 gru 2018 (CET)
Poprawiono
  1. Zmieniłem opis linków do systemów trolejbusowych na moim zdaniem lepszy - z samych nazw miast na "[do Rygi]" itp., żeby dać czytelnikowi do zrozumienia, że link nie prowadzi do samego miasta. Pibwl ←« 16:34, 9 gru 2018 (CET)
Sprawdzone przez
  1. Kobrabones (dyskusja) 22:13, 2 gru 2018 (CET)
  2. Demkoff dyskusja 21:51, 9 gru 2018 (CET)
  3. Hikaru012 (dyskusja) 22:31, 10 gru 2018 (CET)