Wikipedia:Propozycje do Dobrych Artykułów/Dom Uphagena

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Dom Uphagena[edytuj | edytuj kod]

Dyskusja zakończona
Rozpoczęcie: 17 września 2019 08:34:09 Zakończenie: 1 października 2019 08:34:09

Miejsce, które warto odwiedzić podczas pobytu w Gdańsku. Artykuł o tej zabytkowej kamienicy mieszczańskiej został napisany we współpracy z Muzeum Gdańska, a także sprawdzony pod kątem merytorycznym przez Panią Dyrektor Ewę Szymańską i Pana Kierownika Wojciecha Szymańskiego. Gdarin dyskusja 08:34, 17 wrz 2019 (CEST)

Przydałoby się wskazać braki uzasadniające to, że artykuł nie jest nominowany do medalu. Kenraiz (dyskusja) 10:33, 17 wrz 2019 (CEST)
Nie wykorzystałem całości materiałów, jakie zgromadziłem na ten temat, pominąłem informacje, jakie uznałem za mniej ważne. Można by dodać więcej szczegółów, pytanie czy warto. Wolałem nominować do DA, a dopiero jeśli pojawią się takie sugestie ze strony sprawdzających to spróbować później z medalem. Gdarin dyskusja 11:19, 17 wrz 2019 (CEST)
  • Pozwolę sobie niezobowiązująco zaprosić do dyskusji: @Marencja, @EwkaC, @Tremendo - dziewczyny mają o sztuce niemałe pojęcie. @Adamt z kolei zna się na kamienicach. D kuba (dyskusja) 07:57, 26 wrz 2019 (CEST)
Dostrzeżone błędy merytoryczne
  1. "W 1710 roku zakupił go Samuel Ramsey, po jego śmierci w 1733 roku właścicielką stała się Adelgunde Burnet, a po niej jej brat przyrodni Johann Lithgon. Właścicielem kamienicy został w tym samym roku gdański kupiec i bankier Ignatius Hyacinth Mathy" - prośba o weryfikację w źródle, bo z tego zdania wynika, że w jednym roku dom miał aż 4 różnych właścicieli, co jest raczej mało prawdopodobne. D kuba (dyskusja) 16:09, 25 wrz 2019 (CEST)
    Wszystkie te wydarzenia odnotowane są pod rokiem 1733. Gdarin dyskusja 18:04, 25 wrz 2019 (CEST)
    Ze źródłami nie dyskutuję, jednak jestem niemal pewny, że jest to błąd lub niedoprecyzowanie w źródle. Sugeruję, by przy nominacji do medalu skonfrontować ten fakt z innymi źródłami nt. temat (o ile są inne źródła podejmujące temat prawa własności budynku tak szczegółowo). D kuba (dyskusja) 21:10, 25 wrz 2019 (CEST)
    No też mi się wydaje to mało prawdopodobne, w innych źródłach udało mi się potwierdzić jedynie to, że w 1733 roku właścicielem został Ignatius Hyacinth Mathy, przeredagowałem więc tekst. Gdarin dyskusja 08:49, 26 wrz 2019 (CEST)
  2. W odpowiedzi na zaproszenie - rok 1617 - najpierw informacja, że w szczycie fasady były trzy prześwity, potem - trzy blendy. Blendy czy prześwity? Reszta jak dla mnie - OK EwkaC (dyskusja) 23:56, 27 wrz 2019 (CEST)
    @EwkaC sprawdziłem jeszcze raz źródło i poprawiłem na blendy Gdarin dyskusja 10:02, 28 wrz 2019 (CEST)
  1. Tak ogólnie to mam pewien dyskomfort, gdy czytam że kamienica uległa całkowitemu zniszczeniu i po wojnie została odbudowana a następnie że jest to jedyna w Polsce kamienica która zachowała XVIII-wieczny wygląd zewnętrzny i wewnętrzny. Nie, to nie jest prawda. Nie zachowała ale została odrestaurowana na styl XVII kamienicy mieszczańskiej z uwzględnieniem jej wyposażenia. POdobne odbuowane kamienice znajdują się we Wrocławiu, a na Kurzym Targu znajduje się kamienica która została odrestaurowana tak by turyści mogli zobaczyć jak wyglądała dawna apteka mieszcząca sie w tym miejscu przez kilka wczesniejszych stuleci --Adamt rzeknij słowo 20:43, 28 wrz 2019 (CEST)
    Przeredagowałem wstęp, ale nie do końca zgadzam się z uwagami. Zarówno źródło w przypisie (Dom Uphagena położony przy ulicy Długiej 12 w Gdańsku jest jedyną w Polsce i jedną z niewielu w Europie kamienic mieszczańskich z XVIII wieku dostępnych do zwiedzania. [1]), jak i inne (Gdański Dom Uphagena to unikalne w skali kraju muzeum wnętrz patrycjuszowskich z końca XVIII w. [2]), uprawniają mnie do pozostawienia tej informacji, być może te kamienice wrocławskie nie mają wyglądu akurat XVIII-wiecznego a prezentują style z różnych wieków, toteż o ile nie podasz przypisów do literatury, która twierdzi, że moje źródła się mylą nie powinno się usuwać tej informacji. Gdarin dyskusja 11:30, 29 wrz 2019 (CEST)
    Nie, nie podam Tobie żródeł bo pewnie ich nie mam. Nikt raczej "naukowo" nie analizował tych stwierdzeń, to jedynie moje przemyślenia wynikające z własnej wiedzy. To że Pani Szymańska w takich a nie innych słowach wyraża się o owej kamienicy, w końcu poświęciła jej kilka publikacji, nie dziwi mnie. Jakoś nie mam przekonania że zna wszystkie XVIII wieczne kamienice na świecie. Nie można pisać o kamienicy, która została odbudowana w latach 50 i 60 XX wieku, że jest oryginalną XVIII wieczną kamienicą z zachowanym wyglądem i wyposażeniem. Nie jest. Nawet w sekcji "fasada kamienicy" mozna przeczytać że odrestaurowana fasada jest złożona z elementów wystepujących w XVII jak i XVIII wieku a część elementów fasady nie została odrestaurowana - niskie przedproże. Znam historię wrocławskich kamienic, znam proces ich odbudowy i planowania i wiem jak to wygląda W Gdański nie było inaczej choć ta kamienica została wyjatkowo dobrze odbudowana. Artykuł jest bardzo fajny i oczywiście podpisze się pod nim obiema rękoma. --Adamt rzeknij słowo 14:14, 29 wrz 2019 (CEST)
    Ja pisałem nie na podstawie własnej wiedzy, ale na podstawie źródeł i dopóki ktoś mi nie przedstawi innych, gdzie jest co innego napisane, to nawet nie mogę tego zmieniać. Gdarin dyskusja 09:52, 30 wrz 2019 (CEST)
    Czasem warto włączyć własne myślenie i zastanowić się nad logiką treści nawet, gdy pochodzi z wybitnej pozycji naukowej. Zmieniłeś to więc jest ok i nie ma co się oburzać, że ktoś ma uwagi czy wręcz zarzucać mu złą wolę. --Adamt rzeknij słowo 21:08, 30 wrz 2019 (CEST)
  • Przyłączam się do zastrzeżenia @Adamt. Kamienica nie mogła zachować XVIII-wiecznego wyglądu bo została zniszczona, lecz został on zrekonstruowany. A XVIII-wieczne wnętrza można też obejrzeć w krakowskiej Kamienicy Hipolitów. LadyDaggy (dyskusja) 14:12, 30 wrz 2019 (CEST)
    Przecież już dawno to zmieniłem [3], uwypuklając, że odrestaurowywano XVIII-wieczny wygląd zewnętrzny i wewnętrzny domu, jeśli ktoś tego nie widzi to trudno, świadczy to tylko o złej woli takiej osoby. Kamienica Hipolitów przedstawia wnętrza ukazujące jak mieszkali krakowianie od XVII do XIX wieku, wystarczy zajrzeć do artykułu, który linkujesz. Gdarin dyskusja 14:26, 30 wrz 2019 (CEST)
Dostrzeżone braki językowe
  1. "Została ona przebudowana przez mistrza budowlanego Johanna Benjamina Dreyera według dokładnych wskazówek[10] zgodnie z obowiązującym nurtem (rokoko)..." - wg czyich wskazówek? D kuba (dyskusja) 16:15, 25 wrz 2019 (CEST)
    wskazówek udzielonych przez nowego właściciela domu Gdarin dyskusja 18:04, 25 wrz 2019 (CEST)
  2. "Johann Uphagen, który zmarł bezpotomnie, ustanowił w 1789 roku Związek Rodzinny dla uczczenia pamięci swoich rodziców..." - związek rodzinny na pewno wielka literą? Jeśli tak, to wg mnie należałoby przytoczyć pełną nazwę tego związku. D kuba (dyskusja) 16:18, 25 wrz 2019 (CEST)
    doprecyzowałem Gdarin dyskusja 18:04, 25 wrz 2019 (CEST)
  3. "...oraz przewodnik Waltera Mannowskiego z 1932 roku." - czy nazwisko Waltera Mannowskyego nie powinniśmy tak właśnie odmieniać (lub ew. z aposrtrofem)? D kuba (dyskusja) 18:43, 25 wrz 2019 (CEST)
    poprawiłem, bo faktycznie taka pisownia nazwiska pojawia się na karcie książki wydanej w 1932 Gdarin dyskusja 19:04, 25 wrz 2019 (CEST)
Dostrzeżone braki uźródłowienia
Dostrzeżone braki w neutralności
Dostrzeżone błędy techniczne
  1. Błędem nie jest ale dobrze by było uzupełnić infobox o podstawowe informacje na temat budynku, plus informacje o jego właścicielach --Adamt rzeknij słowo 20:34, 28 wrz 2019 (CEST)
    Dokładne dane np. o powierzchni użytkowej to musiałbym brać z księgi wieczystej, bo moje źródła tego nie podają, zresztą celowo nie podawałem informacji w infoboksie bo nie wiadomo ani kto był pierwszym właścicielem ani kiedy właściwie powstał dom w jego pierwszej postaci. Gdarin dyskusja 11:30, 29 wrz 2019 (CEST)
    Eh ale ilość kondygnacji, daty przebudów, kolejni właściciele .. to mozna wpisać chyba skoro o tym jest w artykule. Infoboks ma za zadanie gromadzić te podstawowe info, to taka pigułka. --Adamt rzeknij słowo 14:17, 29 wrz 2019 (CEST)
Poprawiono
Sprawdzone przez
  1. D kuba (dyskusja) 21:10, 25 wrz 2019 (CEST)
  2. EwkaC (dyskusja) 11:10, 28 wrz 2019 (CEST)
  3. Kobrabones (dyskusja) 21:17, 30 wrz 2019 (CEST)
  4. --Adamt rzeknij słowo 21:29, 30 wrz 2019 (CEST)