Wikipedia:Propozycje do Dobrych Artykułów/Pradziad

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Pradziad[edytuj | edytuj kod]

Artykuł głównie autorstwa @RadLes, kompletny pod każdym względem. DA to najniższy wymiar kary za taką pracę :) kićor =^^= 19:02, 20 mar 2020 (CET) Dziękując za nominację do wyróżnienia, chciałbym jednak nadmienić, że autorem strony jest Kpjas, natomiast ja ten artykuł z racji posiadanej wiedzy i niektórych zdjęć tylko uzupełniłem, a czy zrobiłem to dobrze to stwierdzą już inni. RadLes (dyskusja) 20:20, 20 mar 2020 (CET)

Uwagi merytoryczne
  1. podpis pod zdjęciem:"Wieża Altvaterturm – wierna rekonstrukcja z 2004 roku na wzgórzu Wetzstein koło Lehestenu w Turyngii" - wierna kopia? D kuba (dyskusja) 14:38, 25 mar 2020 (CET)
    Widzę, że już poprawiono. RadLes (dyskusja) 15:09, 25 mar 2020 (CET)
  2. "Pod koniec XX wieku na tej formacji skalnej znaleziono rzadki minerał o nazwie anataz" - obydwa źródła, zresztą nie jakieś mocne, piszą, że ok. 30 lat temu odkryto tam anataz. Tyle tylko, że pierwsze nie ma daty a drugie podaje ostatnią aktualizację na rok 2015. Czyli odkrycie miałoby nastąpić ok. 1985 r. Pasuje potwierdzić lepszym źródłem. D kuba (dyskusja) 17:24, 25 mar 2020 (CET)
    @D kuba W pracy dyplomowej Petra Zástěrová: ATRAKTIVITA REGIONU VRBENSKA (VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ – TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA. Hornicko-geologická fakulta. Institut geologického inženýrství) na str 26 też widnieje stwierdzenie przed 30 laty wstecz, nie precyzujące kiedy to konkretnie było. Lepszego źródła chyba nie znajdziemy. 2010-30=1980. RadLes (dyskusja) 18:34, 25 mar 2020 (CET)
    To jest ok, tak można chyba napisać , że ok. 1980, D kuba (dyskusja) 16:56, 26 mar 2020 (CET)
  3. "aktualnie, w wyniku wymiany anteny, jest to wysokość 145,5 m" - aktualnie, czyli kiedy lub od kiedy, D kuba (dyskusja) 17:35, 25 mar 2020 (CET)
    @D kuba Poprawiono (1993 rok modernizacja anteny). RadLes (dyskusja) 18:37, 25 mar 2020 (CET)
  4. Ogółem, fantastyczna robota, miejscami na pewno lepsza od moich artykułów tatrzańskich. Proszę się nie zniechęcać długą listą uwag, która zaraz nastąpi, wiele z nich jest bardziej pod kątem AnM. Zacznijmy zatem: „jest najwyższym szczytem Jesioników, piątym w całych Czechach” — chyba nie wynika ze źródła, o ile coś rozumiem po czesku. „Średnie nachylenie wszystkich stoków wynosi około 9°” — także nie wynika ze źródła, wyliczanie średniego nachylenia stoków na podstawie mapy to raczej OR. „To czeski rekord uwiecznienia w tylu miejscach władcy gór” (uwaga c) — to wymaga szerszego wyjaśnienia. Czyżby Czesi mieli liczne postaci legendarnych władców gór, z których ten okazał się najpopularniejszy? W sekcji Szczyt drugorzędny: „Dojście do niego jest trudne (niezalecane), orientacyjne z połaci głównego szczytu” — zdanie całkowicie niezrozumiałe. Czy chodzi o to, że dojście jest trudne orientacyjnie? I co to właściwie jest połać szczytu? Dalej: informacje o florze są zaledwie wystarczające, zaś o faunie nie ma ich wcale („w celu ochrony (...) rzadkich gatunków zwierząt”, ale jakich?). W tak szczegółowym artykule spodziewałbym się również więcej danych na temat wybitności szczytu — z jakim wyższym sąsiaduje (Śnieżka?) i poprzez jaką przełęcz. Opis turystyczny jest w znacznym stopniu niewystarczający: kwestia dojazdu samochodowego chociażby — nie jest jasne, czy można dojechać na sam szczyt i czy jest to dostępne dla zwykłego turysty. DA o górze nie powinien odsyłać czytelnika szukającego (nie po czesku!) informacji turystycznych do artykułu o hotelu. Jaka jest trudność szlaku turystycznego? A jeżeli nie ma trudności (spacer), to jakie przewyższenie trzeba pokonać? W ogóle dziwna sprawa ze szlakiem turystycznym: jest szlak niebieski dla pieszych wprowadzający na Pradziad od jednej strony, ale jest też szlak żółtoniebieski rowerowy trawersujący wierzchołek. Czy pieszym wolno z niego korzystać? I czy jest on tożsamy z drogą jezdną? Byłbym też ciekaw wyjaśnienia w sprawie owych „chat łowieckich”: czy są rzeczywiście przeznaczone dla myśliwych, a jeżeli nie, kto może z nich korzystać, pod jakimi warunkami i czym różnią się od schronisk? Skoro są poza szlakami, czy w czeskich rezerwatach przyrody naprawdę wolno schodzić ze szlaków? To zupełnie nie wynika z artykułu. Jeżeli przy Owczarni jest przystanek autobusowy, czy i skąd dojeżdżają tam rzeczywiste autobusy? Czy w masywie Pradziada zdarzają się wypadki turystyczne, czy bywają śmiertelne, czy rozwinięta jest jakaś forma ratownictwa górskiego (z artykułu Pogotowie Górskie (Czechy) wynika, że tak, ale wzmianka się należy)? Kto był pierwszym znanym turystą na szczycie? Dane o najwyższej i najniższej odnotowanej temperaturze są kompletnie niewiarygodne, bo odnoszą się do zaledwie dziewiętnastoletniego okresu pomiarowego. Na koniec, może warto byłoby trochę rozwinąć temat dalekich obserwacji. Podkreślam jednak, że artykuł całościowo uważam za bardzo udany i po dokonaniu niektórych z tych poprawek chętnie poprę wniosek o DA. Marcowy Człowiek (dyskusja) 20:02, 25 mar 2020 (CET)
  • Istotnie większość z tych wątpliwości to temat na AnM, ja natomiast mam jedną uwagę. Trudność szlaku turystycznego jest sprawą wybitnie indywidualną i tu nawet źródłom nie da się zawierzyć. Dla jednych trudna będzie dopiero Orla Perć, inny zmęczy się na Śląskiej Drodze na Ślężę a czerwony szlak na Śnieżkę od doliny Łomniczki będzie przekraczał jego możliwości. Poza tym – chyba nie od tego jest encyklopedia, to informacje typowe dla przewodnika turystycznego. @Marcowy Człowiek kićor =^^= 21:55, 25 mar 2020 (CET)
    @Kicior99, zupełnie się z Tobą zgadzam, że nie można napisać „szlak na Pradziad jest łatwy” bez kontekstu, warto natomiast opisać jego przebieg i charakter — możesz ewentualnie spojrzeć na artykuły o Rysach czy Świnicy i napisać, czy zgadzasz się z takim podejściem, jeżeli znajdziesz czas. Marcowy Człowiek (dyskusja) 22:25, 25 mar 2020 (CET)
Uwagi językowe
Uwagi dot. uźródłowienia
  1. "Do XIX wieku pod Pradziadem prowadzono gospodarkę pasterską, głównie wypas owiec oraz wyrąb lasów.". I od razu nasuwa się pytanie? Do końca czy do początku XIX w. Warto doprezycowac, bo u nas w Karpatach na dużą skalę wypas owiec to jeszcze w 2 połowie XX w., D kuba (dyskusja) 13:07, 23 mar 2020 (CET)
    @D kuba Uzupełniłem. Bardzo słuszne spostrzeżenie. Zgodnie z autorem książki: Jiří Koranda - Minulost a současnost jesenických horských chat, który tłumaczy w historii pobliskich chat Švýcárna i Barborka (dołączone stosowne artykuły), wynika, że działalność pasterzy wygasa z końcem XIX wieku, kiedy to następuje szybki rozwój turystyki (chaty, trasy, schrony i wieże widokowe). RadLes (dyskusja) 19:53, 23 mar 2020 (CET)
  2. "W 1991 roku rezerwat włączono do kompleksowego narodowego rezerwatu przyrody Praděd." Oraz "Ponadto w odległości 2,5 km na północny zachód od szczytu znajduje się najstarsze schronisko turystyczne Wysokiego Jesionika, Švýcárna.", D kuba (dyskusja) 18:02, 27 mar 2020 (CET)
    @D kuba Nieczynny link zmieniono na stronę Agentura Ochrany Přírody a Krajiny České Republiky, gdzie jest o połączeniu 6 rezerwatów w jeden NRP Pradziad. Co do odległości do schroniska Švýcárna to wynika z mapy i miarki na dole. RadLes (dyskusja) 21:21, 27 mar 2020 (CET)
    Nie chodzi mi o odległość, a o źródło do stwierdzenia "najstarsze schronisko turystyczne...", przydałby się też w tym miejscu rok powstania/budowy tego schroniska, D kuba (dyskusja) 21:59, 27 mar 2020 (CET)
Uwagi dot. neutralności
Problemy techniczne
  1. Z reguły unikamy sekcji "Ciekawostki". Można te trivia rozparcelować po artykule? Część nie jest niezbędna, część da się wcisnąć do historii i innych sekcji. kićor =^^= 19:43, 24 mar 2020 (CET)
    @Kicior99 Zmieniono nazwę sekcji. Niektóre stosowne zdania przeniesiono do konkretnych rozdziałów. RadLes (dyskusja) 21:08, 24 mar 2020 (CET)
Sprawdzone przez
Podsumowanie

@Kicior99, @D kuba, nie bardzo rozumiem, dlaczego mimo zgłoszenia, dyskusji i sprawdzenia nie zdecydowaliście się na oznaczenie artykułu jako sprawdzone. Ale widocznie były jakieś istotne powody. Szkoda. Jacek555 22:48, 4 kwi 2020 (CEST)

@Jacek555, @Kicior99, @RadLes liczyłem, że Autor odniesie się do uwag Marcowego Człowieka. Poza tym jedna moja uwaga dotycząca źródła, a więc ważna kwestia, pozostała również bez odpowiedzi. Liczę jednak, że uwagi zostaną uwzględnione i hasło zostanie zgłoszone raz jeszcze, bo ogólnie to kawał porządnej roboty, D kuba (dyskusja) 09:36, 5 kwi 2020 (CEST)
A to zgłaszający może się podpisać? Sądziłem, że nie. kićor =^^= 18:33, 5 kwi 2020 (CEST)