Wikipedia:Propozycje do Artykułów na Medal/Hamidiye (1903)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Hamidiye (1903)[edytuj | edytuj kod]

Uzasadnienie

Zasłużony turecki krążownik, o którym niestety niewiele pewnego wiadomo, bo jak stwierdza autor głównego artykułu monograficznego, opierający się na tureckiej literaturze, nie znaleziono jego planów i nikt go bliżej nie opisuje pod względem konstrukcji. Notabene, ten autor myli się w paru miejscach, co udało się wykazać, unikając powielania błędów. Artykuł bogatszy (i lepiej uźródłowiony), niż na tureckiej Wikipedii. Pibwl ←« 20:02, 15 gru 2021 (CET)[odpowiedz]

Udało się znaleźć jeszcze jedno ciekawe źródło, precyzujące artylerię. Pibwl ←« 00:06, 5 sty 2022 (CET)[odpowiedz]
Uwagi merytoryczne
  1. W sekcji "Budowa" jest mowa o numerze stoczniowym, dacie wodowania, nic natomiast o samej stoczni. W tej sekcji nie ma tak podstawowej sprawy jak nazwa budującej jednostkę stoczni. Mowa jest tylko o Armstrongu jako projektodawcy. --Matrek (dyskusja) 23:10, 9 sty 2022 (CET)[odpowiedz]
    Z infoboksu i kontekstu wynika, że chodzi o stocznię w głównej siedzibie firmy w Newcastle (Elswick) - ale doprecyzowałem. Pibwl ←« 19:02, 10 sty 2022 (CET)[odpowiedz]
  2. Przy tych torpedach C45 w sekcji Uzbrojenie przydałaby się informacja która z nich to była, bo były dwa typy torped C45 - wykonana z brązu i wykonana ze stali. Jeśli źródło ujawnia ta informację. Z podanej przez Ciebie informacji o głowicy 98kg można przypuszczać, że była to C45/91 brązowa, ale tylko przypuszczać, bo w jej przypadku głowica miała masę 87,5 kg, podczas gdy w torpedzie stalowej masa głowicy wynosiła 120 kg. Domyślam się, że wskazany przez Ciebie model C45/91S jest jakimś wariantem tej torpedy. --Matrek (dyskusja) 23:10, 9 sty 2022 (CET)[odpowiedz]
    Tak jest i tylko tyle w źródle o krążowniku Mecidiye, bez informacji, z czego była wykonana. Ale patrzę w Naval Weapons of WWI Friedmana i tam stoi, że "In 1908 it was expected that 18in torpedoes would become available about 1910. Given the alliance developing with Germany, they were the export A/08...". Z kolei w sekcji o Niemcach są wymienione torpedy: C45/91 bez bliższych danych, C45/91 Br z głowicą 87,5kg i C45/91 S z głowicą 98 kg - C45/91S entered service in 1900. It had a fuller nose and was 26mm shorter but about 10kg heavier (all of it in the warhead) than the bronze-flask torpedo. Friedman chyba tylko przypuszcza, że chodziło o A/08 i być może sprzedali Turkom starsze. Pibwl ←« 19:02, 10 sty 2022 (CET)[odpowiedz]
  1. W sekcji o I Wojnie Bałkańskiej, skoro już mowa o przekazaniu przez okręt ultimatum Bułgarom, dobrze byłoby choć pobieżnie napisać czego dotyczyło. --Matrek (dyskusja) 23:10, 9 sty 2022 (CET)[odpowiedz]
    Rozwinąłem. Pibwl ←« 19:02, 10 sty 2022 (CET)[odpowiedz]
Uwagi do stylu (język, struktura)
Uwagi do uźródłowienia
Uwagi dot. neutralności
Uwagi dot. problemów technicznych
  1. W artykule wzmiankowane okręty w części są podlinkowane, a w części nie (brakuje linków np. dla: Mycali, Macedonia, Morż, Dierzkij, Bystryj, Pronzitielnyj, Muâvenet-i Milliye, Muin-i Zafer). Podobnie jedni dowódcy są podlinkowani (Rauf Orbay), a inni nie (Vasıf Muhittin). Kenraiz (dyskusja) 21:00, 15 gru 2021 (CET)[odpowiedz]
    Linki do okrętów dodałem, poza "Makedonią", o której pewnie niewiele wiadomo (mobilizowany statek). Linku do dowódcy specjalnie nie dałem, bo nie każdy komandor jest encyklopedyczny - a tego w ogóle nie można znaleźć w Internecie (pozostaje wierzyć autorowi monografii). Zrobione Pibwl ←« 10:28, 16 gru 2021 (CET) Korekta: znalazłem "Makedonię" - całkiem spory liniowiec z 1912 roku o pojemności 6333 BRT. Dodam przy okazji.[odpowiedz]
Sprawdzone przez
  1. Kenraiz (dyskusja) 00:45, 17 gru 2021 (CET)[odpowiedz]
  2. PMG (dyskusja) 20:54, 10 sty 2022 (CET)[odpowiedz]
  3. --Matrek (dyskusja) 03:54, 11 sty 2022 (CET)[odpowiedz]