Wikipedia:Propozycje do Artykułów na Medal/Rynek we Wrocławiu

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Rynek we Wrocławiu[edytuj | edytuj kod]

Uzasadnienie

Pragnę zaproponować do wyróżnienia artykuł o wrocławskim Rynku, który przez ostatnie pół roku znacznie rozbudowałem. Przez ostatnie trzy lata stworzyłem ponad 100 artykułów związanych ściśle z wrocławskim Rynkiem, opisałem wszystkie kamienice i ważniejsze obiekty architektoniczne, kilka biogramów, ulic, uzupełniłem wiele istniejących artykułów. Jeden z nich Spółdzielczy Dom Handlowy „Feniks” we Wrocławiu otrzymał status "Dobrego Artykułu". Wszystko po to by móc na koniec (taka wisienka na torcie) rozbudować artykuł Rynek we Wrocławiu do poziomu medalowego. Temat wrocławskiego Rynku został bardzo szeroko opisany, głównie od strony architektonicznej i historycznej. Na tych aspektach opierają się wszystkie dostępne obecnie na rynku wydawniczym źródła. Bardzo proszę o zapoznanie się z artykułem, merytoryczne uwagi i jego ocenę. Adamt rzeknij słowo 09:17, 31 gru 2020 (CET)

Dziękuję wszystkim za prace włożoną w poprawę artykułu, za merytoryczne uwagi i głosy "za" --Adamt rzeknij słowo 12:38, 30 sty 2021 (CET)

Uwagi merytoryczne
  1. Na wstępie przepraszam, że dopiero teraz, ale już wiem, że nie zdążę się zapoznać z tym hasłem w całości. Niemniej mam uwagę do zdania: Rozplanowanie Rynku wiąże się ściśle z najwcześniejszą lokacją lewobrzeżnego Wrocławia. Wnoszę, że wiesz, o co mi chodzi, więc się nie rozpisuję — (Wypowiedź jest moją opinią, chyba że zaznaczono inaczej; proszę o brak tzw. pingów). — Paelius (dyskusja) 11:04, 24 sty 2021 (CET)
    To stwierdzenie pochodzi od Czernera(dodałem dodatkowy przypis). dalej wymienia Morelowskiego i Müncha jako tych co wytyczenie pierwotnego placu rynkowego wiążą z lokacją Wrocławia (pierwszy podaje date przed 1242 a drugi 1232) Jeżeli miałeś coś innego na myśli napisz.
    Chodzi mi o kwestię pierwszej lokacji na lewym brzegu Odry w okolicach placu Uniwersyteckiego i Nowego Targu — (Wypowiedź jest moją opinią, chyba że zaznaczono inaczej; proszę o brak tzw. pingów). — Paelius (dyskusja) 18:31, 24 sty 2021 (CET)
    O pierwszej lokacji miasta można by było napisać obszerny artykuł. Tak jak pisałem Morelowski wspomina o budynku stojącym na miejscu dzisiejszyc sukiennic oraz o osiedlu we wschodniej części późniejszego Rynku, Hawrot wspomina o osiedlu lewobrzeżnym znajdującym się wzdłuż dzisiejszej ul Wita Stwosza od kościoła św. Wojciecha do sw Magdaleny, Müncha wspomina o starej osadzie pomiędzy Nowym Targiem a kościołem M Magdaleny oraz o zabudowaniach wokół Nowego Targu a nastęnie wokół Rynku ok. 1214 roku. Czerner podsumowuje: " najwcześniejsze osiedle na lewym brzegu we Wrocławiu powstało na nadbrzeżnym terenie książęcym, następnie najpóźniej ok. 1226 miasto rozciągające się pomiędzy pl. Nowy Targ a kościołem Św. Wojciecha i Św. M. Magdaleny, lecz już ok r. 1232 książę lokuje miasto z Rynkiem Głównym i usytuowanymi na nim kramami". Na tej podstawie stwierdzenie że wytyczenie Rynku jest związane czasowo z datą najwcześniejszej lokacji miasta, jest uprawnione. --Adamt rzeknij słowo 21:59, 24 sty 2021 (CET)
    Tak. Racja. Coś mi się nie do końca dobrze wydawało. Podsyłam: [1]. I tylko prośba o doprecyzowanie: najwcześniejszą lokacją na lewym brzegu Odry w obrębie obecnych granic Wrocławia(Wypowiedź jest moją opinią, chyba że zaznaczono inaczej; proszę o brak tzw. pingów). — Paelius (dyskusja) 18:42, 26 sty 2021 (CET)
    Poprawiłem Dziękuję za podesłany materiał --Adamt rzeknij słowo 18:53, 26 sty 2021 (CET)
  2. Brakuje mi też zdjęcia Santandera i (może przeoczyłem, co możliwe) niezrealizowanego projektu przebudowy rynku, którego jest ostańcem. (Poza konkursem: literówka koligował) — (Wypowiedź jest moją opinią, chyba że zaznaczono inaczej; proszę o brak tzw. pingów). — Paelius (dyskusja) 11:18, 24 sty 2021 (CET)
    Zdjęcie dodałem a informacje na temat przebudowy dodam na dniach bo miałem je ale faktycznie gdzieś chyba umknęły--Adamt rzeknij słowo 18:12, 24 sty 2021 (CET)
  3. Skoro już mówimy o bankach, to błędnie użyto słowa „siedziba”, bo np. siedziba wyżej wspomnianego Santander Bank Polska znajduje się w Warszawie, a nie we Wrocławiu, gdzie pod adresem Rynek 9/11 znajduje się oddział tego banku. W tym kontekście najlepiej pisać po prostu o placówkach banków. Gdarin dyskusja 12:02, 24 sty 2021 (CET)
  4. Było sporo literówek, poprawiłem je. Co pozostało?
    1. Mam wrażenie, że z kilkadziesiąt razy prof. Jerzy Piekalski pomylony jest z niejakim Jerzym Piekarskim.
      Poprawiłem literówkę--Adamt rzeknij słowo 18:43, 25 sty 2021 (CET)
    2. Złe są przypisy odnoszące się do periodyków „Wratislavia Antiqua” i „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki”. Są one umieszczone w szablonach książkowych, tymczasem jasno powinno wynikać, że to czasopisma, nr wydania, nr ISSN, itp.
      Posiadam kilka Wratislavia Antiqua i to ma raczej forme ksiązki - jedna z nich ma 292 stron, posiada ISBN np "Rynek wrocławski w świetle badań archeologicznych cz II" ma ISBN 83-915048-5-9. Kwartalnik faktycznie ma ISSN Poprawiłem --Adamt rzeknij słowo 18:43, 25 sty 2021 (CET)
    3. Lewy czy Levy, raz tak, raz tak. @Adamt na pewno będzie wiedział, czy to różne osoby, czy ta sama. Kelvin (dyskusja) 12:53, 25 sty 2021 (CET)
      To są dwie różne osoby.--Adamt rzeknij słowo 18:43, 25 sty 2021 (CET)
Uwagi do stylu (język, struktura)
  • Urząd Wagi, Urząd Szrotu i Urząd Chmielu oraz Urząd handlu rybami – @Adamt sprawdź u Czernera ten handel rybami, dlaczego reszta dużymi literami a to akurat małymi? spora niekonsekwencja. kićor =^^= 23:05, 19 sty 2021 (CET)
    Zwyczajnie ten urząd nie maił swojej nazwy w przeciwieństwie do tych dwóch wcześniejszych. Czerner wymienia go jako urząd nadzorujący handel rybami. Poprawiłem i dodałem przypis--Adamt rzeknij słowo 07:47, 20 sty 2021 (CET)
Uwagi do uźródłowienia
  1. część przypisów nie zawiera opisu użytego źródła (np. tylko link z opisem "Otwarcie klubu Związki") Gdarin dyskusja 15:55, 20 sty 2021 (CET)
    To jest kwestia techniczna zapisu źródła. Taka forma nie jest zabroniona. Kliknij na link i będziesz miał otwarte źródło. Zawsze możesz pomóc Wikipedii i zrobić z tego super link do zarchiwzowanego źródła za co byłbym wdzięczny. Ja nie mam doświadczenia w archiwizowaniu stron internetowych.
    przecież za rok-dwa i tak połowy tych lokali nie będzie, a już linki do ich stron zmienią się na pewno. :( Po co w ogóle było to wszystko wymieniać, co encyklopedycznego jest w tym, że gdzieś tam jest John Burger a gdzieś Viva la Pierogi? Ogólnie hasło jest bardzo starannie napisane, ale ta część o lokalach gastronomicznych zawiera zbędne moim zdaniem szczegóły, które nie są warte upamiętnienia w encyklopedii, bo bardzo szybko to się zdeaktualizuje. Jeśli usuniesz tabelkę "Obiekty gastronomiczne na wrocławskim Rynku" to pozbędziesz się od razu wszystkich problemów z nieopisanymi dokładnie przypisami, bo te właśnie tam występują od 154 do 182 (a do tego do niektórych lokali nie ma przypisów wcale). Gdarin dyskusja 21:10, 20 sty 2021 (CET)
    Lista stulatków też jutro może być nieaktualna. Po za tym nie mogę zgodzić się z Twoim podejściem. Goliński napisał dwutomową pracę o właścicielach kamienic, ich zawodach, zapisach testamentowych, notarialnych o dziedziczeniu. Dzięki tych informacji odtwarza jakie warstwy społeczne i zawodowe przeważały w centrum Wrocławia, gdzie skupiały się poszczególne warstwy zawodowe, kogo było stać na drogie kamienice i jakie reprezentowali zawody. Jego pracę cytują kolejni naukowcy. Na przestrzeni kolejnych wieków gusta mieszkańców i preferencje zmieniały się , zmieniała się struktura handlu. Złotników, kuśnierzy i kowali wypierali kupcy i sprzedawcy artykułów pasmanteryjnych i towarów bardziej wytwornych. Kolejne lata przynosiły kolejne zmiany. Małe sklepy wypierane były coraz większymi sieciami itd. W 1990 roku na wrocławskim Rynku można było zjeść pizze w jednym lokalu dzisiaj tych lokali jest kilkanaście. Bo takie jest zapotrzebowanie bo nastąpiła zmiana konsumenta. Handel został wyparty przez usługi gastronomii. Te zagadnienia które tobie wydają się bez znaczenia burgerownia czy pierogodajnia, są przedmiotem badań. Linkowanie poprawiłem by każdy wiedział skąd pochodzą informacje bez wchodzenia w link.--Adamt rzeknij słowo 22:30, 21 sty 2021 (CET)
    • Gdyby ta sekcja była oparta na literaturze, to miałaby charakter ponadczasowy, bo byłyby wymienione te obiekty gastronomiczne, nad którymi autor się pochylił, więc warte uwagi, bo działały przez długi czas, czy coś szczególnego w nich się działo. A tu sam wypisałeś wszystkie te lokale, co moim zdaniem jest zbędne, bo nie jesteśmy panoramą firm czy innym katalogiem. I do tego jak cały czas podkreślam, za moment to wszystko będzie nieaktualne a linki do stron zmienią się w martwe. Gdarin dyskusja 10:40, 22 sty 2021 (CET)
    • Encyklopedyczność znacznej części informacji z sekcji „Obiekty gastronomiczne na wrocławskim Rynku” jak najbardziej może budzić wątpliwości. Moim zdaniem ta część jest niepotrzebna, a patrząc z perspektywy upływu lat − może być szkodliwa dla samego artykułu i odznaczenia. Tak bywa z artykułami zawierającymi niezbyt ponadczasowe informacje. Za rok-dwa (szczególnie w dobie pandemii) części z tych knajp może już nie być. Więc za kilka lat pojawi się dyskusja nad odebraniem odznaczenia, bo sekcja jest nieaktualna. Ja bym tych informacji nie dawał, także dlatego, że nie jesteśmy portalem teleadresowym. Gdyby chodziło o jednostkowe, historyczne lokale w rodzaju warszawskiej „U Fukiera”, praskiego „Baru Mlecznego Rusałka”, czy krakowskiej „Hawełka” to byłoby to jak najbardziej wskazane. Ale istniejący od kilku lat bar z burgerami? Jacek555 11:50, 22 sty 2021 (CET)
    Usunąłem sekcje Gastronomia. Szkoda, dużo pracy poszło do kosza--Adamt rzeknij słowo 19:18, 22 sty 2021 (CET)
    • Mnie też żal tej zmarnowanej pracy, ale uważam, że artykuł zyskał na jakości. Jacek555 19:58, 22 sty 2021 (CET)
  2. do uzupełnienia przypisy w sekcji "Tret", do ost. zdania sekcji "Wielka Waga" i zdania "Ostatnią kamienicę, „Pod Złotym Psem” odbudowaną od podstaw, wzniesiono w latach 1992–1994." Gdarin dyskusja 15:55, 20 sty 2021 (CET)
    a) Ale to jest wstęp do dalszej części artykułu: na tret składają się poszczególne elementy opisane niżej i one posiadają już żródła. Podobnie w pierwszych zdaniach wstępu nie wymagane są źródła. b) żródło do k. Pod Złotym Psem dodałem--Adamt rzeknij słowo 19:22, 20 sty 2021 (CET)
    • Część logiczna jaką jest akapit winien być zakończony przypisem. Czytelnik nie domyśli się, że przypis z następnego akapitu uźródławia treść poprzedniego. Kwestia przypisów w leadzie, to zupełnie inna sprawa. Jacek555 11:29, 22 sty 2021 (CET)
    Nie zgadzam się z tym. To sztuka dla sztuki ale dodałem źródło by nie było watpliwości--Adamt rzeknij słowo 19:18, 22 sty 2021 (CET)
  3. A dasz jakieś przypisy by czytelnik mógł wiedzieć skąd wiemy że:
    • „Do końca XIX wieku kamienice w Rynku przechodziły różne zmiany wynikające z wprowadzania nowych stylów architektonicznych: od renesansowych (kamienica „Pod Złotą Koroną”, kamienica przy ul. Garncarskiej 8) do późnobarokowych takich jak kamienica nr 18 i kamienica nr 46”
    • „Pomiędzy kamienicami wytyczono ulicę Sukiennice.”
    • „W 1846[52] lub 1847 roku rozebrano Wielką Wagę, wznosząc pomnik konny Fryderyka II autorstwa Augusta Kissa.”
    • „Pierzeja południowa nosiła nazwę „Strona Złotego Pucharu” (niem. Goldene-Becher-Seite), a wcześniej „Przy Starej Szubienicy” (Beim Alten Galgen). Jej zabudowa stanowi w znacznym stopniu swobodną rekonstrukcję z okresu powojennego (z lat 1952–1960). Duża część budynków to dawne secesyjne lub modernistyczne domy towarowe, ukryte za pseudohistoryczną elewacją.”
    • „Powstało wówczas osiemnaście domów handlowych lub towarowych; największym z nich był Dom towarowy Braci Barash (obecnie Dom Handlowy „Feniks”).”
    • „... Bank Pocztowy S.A. – Kredyty i ubezpieczenia (Rynek 28) i Bank PKO S.A. (dawniej Hypo-Bank Polska SA.) w kamienicy Rynek 1.”
    Poza tym − artykuł imponujący! Jacek555 19:58, 22 sty 2021 (CET)
    Dziękuję dodałem przypisy --Adamt rzeknij słowo 13:49, 23 sty 2021 (CET)
  4. jakim cudem przypis 162 Kirschke 2005 ↓, s. 255. może uźródławiać informację od 2018 Santander Bank Polska (Santander Bank Polska powstał bowiem w 2018), czy to oznacza, że pani Kirschke już w 2005 przewidziała, że Bank Zachodni WBK SA zmieni w 2018 nazwę na Santander Bank Polska? Poza tym o ile Bank Zachodni WBK faktycznie miał do 2018 siedzibę we Wrocławiu to Santander Bank Polska nie (patrz uwaga wyżej), błędem jest też pisanie o siedzibach banków takich jak np. Bank Pocztowy (który ma siedzibę w Bydgoszczy) i innych, w ich przypadku trzeba pisać o placówkach (ew. oddziałach), by nie wprowadzać w błąd czytelnika. Gdarin dyskusja 12:34, 24 sty 2021 (CET)
    Te drobne błędy już poprawiłem. Słowo "siedziba" jest używane przemiennie ze słowem oddział w różnych źródłach prasowych więc nie jest to wprowadzanie w błąd czytelnika bo czytelnik nie jest tak drobiazgowy.--Adamt rzeknij słowo 18:17, 24 sty 2021 (CET)
Uwagi dot. neutralności
Uwagi dot. problemów technicznych
Sprawdzone przez
  1. Ented (dyskusja) 00:18, 20 sty 2021 (CET)
  2. kićor =^^= 16:19, 20 sty 2021 (CET)
  3. LJanczuk qu'est qui se passe 07:44, 23 sty 2021 (CET)
  4. pojedyncze usterki, ale widać ogrom pracy włożony w artykuł! Nadzik (dyskusja) 10:22, 23 sty 2021 (CET)
  5. Jacek555 14:30, 23 sty 2021 (CET)
  6. Doskonały, zarówno przekrojowy jak i szczegółowy artykuł. Kelvin (dyskusja) 23:13, 25 sty 2021 (CET)
  7. Więcej świetnych haseł o podobnej tematyce! ;) Kobrabones (dyskusja) 10:22, 28 sty 2021 (CET)
  8. Linshi2 (dyskusja) 02:53, 30 sty 2021 (CET)