Zespół Lyella

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Toksyczne martwicze oddzielanie się naskórka [choroba Lyella]
ICD-10 L51.2

Toksyczna nekroliza naskórka (zespół Lyella) (ang. toxic epidermal necrolysis) – zagrażająca życiu choroba skóry i błon śluzowych, często rozwijająca się po ekspozycji na niektóre leki[1]. Toksyczna nekroliza naskórka objawia się rumieniem wielopostaciowym, złuszczającymi się pęcherzami i martwicą, prowadzącymi do spełzania dużych powierzchni naskórka. Wśród leków indukujących wystąpienie choroby najczęściej wymienia się trzy grupy: antybiotyki, leki przeciwpadaczkowe oraz niesterydowe leki przeciwzapalne. Początek choroby jest nagły. Pierwsze objawy pojawiają się zazwyczaj po upływie 1–22 tygodni od zakażenia lub do 6 tygodni od rozpoczęcia przyjmowania leku. Choroba ma charakter nawrotowy i trwa do kilku tygodni. Śmiertelność w zespole Lyella wynosi 30%-40%.

W literaturze medycznej powszechnie podaje się, że zespół Lyella jest poważniejszą postacią zespołu Stevensa-Johnsona i rozważa się, czy podchodzi pod spektrum rumienia wielopostaciowego[2][3].

Zapadalność na zespół Lyella wynosi 0,4-1,2 osób na milion w ciągu roku[1].

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. 1,0 1,1 Garra, GP (2007). "Toxic Epidermal Necrolysis". Emedicine.com. Uzyskane 13 grudnia2007.
  2. Carrozzo M, Togliatto M, Gandolfo S. Erythema multiforme. A heterogeneous pathologic phenotype. „Minerva Stomatol”, s. 217-26, 1999. PMID 10434539. 
  3. Farthing P, Bagan J, Scully C. Mucosal disease series. Number IV. Erythema multiforme. „Oral Dis”, s. 261-7, 2005. PMID 16120111. 

Bibliografia[edytuj | edytuj kod]

  • Wydawnictwo Medyczne "TerMedia", artykuł przeglądowy nr 6/2006 Reumatologia,
  • Internet: www.alergia.org.pl (artykuł pt: "Zespół Stevensa Johnsona")

Star of life.svg Zapoznaj się z zastrzeżeniami dotyczącymi pojęć medycznych i pokrewnych w Wikipedii.