Radio Eska Radom

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacja, szukaj
Radio Eska Radom
Państwo  Polska
Język polski
Siedziba pl. Konstytucji 3 Maja 1,
26-600 Radom
Założono 26 października 1994
Inne nazwy Radio Radom
Właściciel Radio ESKA S.A., Grupa Radiowa Time
Częstotliwości
w miastach
Radom 106,9 MHz
Strona internetowa radia

Radio Eska Radom (dawniej Radio Radom, popularnie nazywana Ra-Ra) - radomska rozgłośnia radiowa należąca do sieci Radia Eska. Nadawana jest na częstotliwości 106,9 MHz z mocą 10 kW.

Siedziba Radia Radom a później Radia Eska Radom pierwotnie mieściła się w pomieszczeniach Teatru Powszechnego przy pl. Jagiellońskim 15, a od 1 września 2003 mieści się ono przy pl. Konstytucji 3 Maja 1.

Historia[edytuj | edytuj kod]

Początki Radia Eska Radom sięgają Radia Radom. Koncesja na nadawanie programu została przyznana 15 września 1994 a oficjalnie rozpoczęto emisję 26 października tego samego roku o godzinie 10:00 na częstotliwościach 69,59 MHz i 106,9 MHz[1][2]. Właścicielem pierwszej koncesji była Gmina Radom a za produkcję programu początkowo odpowiedzialna była spółka "Arch-Geobud" a od 1995 spółka "Radom-Media"[1]. Radio Radom na początku nadawania miał charakter informacyjno-muzyczny. Oprócz lokalnych audycji m.in. Informacji z służb miejskich czy Cen z targowisk nadawano muzykę od jazzu do muzyki poważnej.

28 sierpnia 1998 ogłoszono sprzedaż 58% akcji Radom-Media warszawskiej spółce "Puritia"[3]. Trzy dni po tej decyzji przedstawiciele Rady Miejskiej SdRP złożyli do prokuratury zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa[4]. Po wyborach samorządowych, w których w Radomiu wygrała koalicja SLD-UP Zarząd Miasta uznał, że przez przejęcie większościowych udziałów w Radom-Media spółce Puritia spowodowało utratę kontroli nad działalnością spółki, a Gmina Radom nad rozgłośnią[1][5][6]. Wskutek czego na początku 1999 miasto przestało dofinansowywać radio[7]. Mimo rozmów ze spółkami Puritia i Radom-Media w połowie kwietnia 1999 Zarząd Miasta wystąpił do KRRiT o rozpoczęcie procedury związanej z cofnięciem koncesji na nadawanie programu[8]. W odpowiedzi na to spółka odpowiadająca za program rozgłośni złożył zawiadomienie do Prokuratury Rejonowej w Radomiu, lecz dwa miesiące później Prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania w tej sprawie[9][10]. KRRiT miesiąc po złożeniu wniosku przez Zarząd Miasta rozpoczął procedurę o odebranie koncesji rozgłośni[11].

We wrześniu 1999 rozpoczęły się pierwsze rozmowy dotyczące wejścia Radia Radom do sieci Radia Plus[12]. Miesiąc później Zarząd Miasta przyznał, że samorządowa rozgłośnia mogłaby dołączyć do sieci ale niekoniecznie zideologizowanej jak Radio Plus a spółka Radom-Media po wstępnych rozmowach otrzymała projekt umowy o współpracę z Plusem[13]. Władze jednak nie chciały się zgodzić na zmianę nazwy radia[14]. Na początku 2000 roku miasto podjęło decyzję o nieuiszczaniu opłat za koncesję i poinformowało, że nie może zrezygnować z koncesji bo musiałoby zapłacić ogromne odszkodowanie spółce Puritia a o tej decyzji wie KRRiT czekając na jej decyzję o cofnięciu koncesji[15].

14 czerwca 2000 Rada podjęła decyzję o odebraniu Gminie Radom koncesji na nadawanie programu[16]. Za cofnięciem opowiedziało się siedmiu członków, przeciwko odebraniu byli Marek Jurek i Jarosław Sellin[17]. 8 sierpnia Zarząd Miasta Radom podjął decyzję by wyłączyć nadajniki i zerwać umowę ze spółką Radom-Media[18]. Radio Radom ostatecznie jednak zamilkło 25 sierpnia wskutek decyzji Zarządu Okręgowego PAR w Warszawie. Państwowa Agencja Radiokomunikacyjna wycofała jednak swoją decyzję i cztery dni później ponownie w eterze ukazało się Radio Radom. Osiem dni wcześniej podczas Rady Miejskiej podjęto uchwałę o powołaniu nowej spółki, która będzie produkowała jej program[19]. 51% udziałów miała Gmina Radom a 49% miasto przekazało Zjednoczonym Przedsiębiorstwom Rozrywkowym, właścicielowi Radia Eska[20]. W późniejszym czasie Gmina posiadała 52,5% udziałów natomiast pozostałe miały ZPR i spółka Finkorp[21].

Spółka Radom-Media po zerwaniu umowy z Zarządem Miasta postanowiła we wrześniu 2001 złożyć pozew w Sądzie Okręgowym w Warszawie przeciwko Gminie Radom żądając odszkodowanie w wysokości dwóch milionów złotych za zerwanie umowy[22]. We wrześniu 2002 Sąd postanowił by miasto wypłaciło pół miliona złotych odszkodowania, jednak odwołano się od wyroku[23]. Ostatecznie w marcu 2004 miasto podpisało ugodę z Puritią i Radom-Media wypłacając 630 tys. złotych[24].

Spółka Radio Radom S.A. w trakcie trwania sporu Gminy z poprzednią spółką produkującą program rozgłośni zaczęła starać się o nową koncesję na nadawanie programu[25]. Uchwała o wydaniu nowej koncesji została podjęta we wrześniu 2001[26]. We wrześniu 2003 Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe nabyły pozostałe udziały Gminy Radom w spółce za 200 tysięcy złotych[27]. 3 maja 2004 wystartowało Radio Eska Radom. Zmianę poprzedziła półgodzinna przerwa w nadawaniu programu[28].

Radio jest nadawane z anteny nadawczej umieszczonej na Kominie Ciepłowni Miejskiej Południe[29].

Historia częstotliwości[edytuj | edytuj kod]

  • od 1994 do sierpnia 2000 i od sierpnia 2000 - 106,9 MHz[30]
  • od 1994 do 2000 - 69,59 MHz[30]

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 47. posiedzenie Senatu RP, oświadczenie sen. R.Sławińskiego (pol.). senat.pl. [dostęp 2015-07-06].
  2. Urodziny Radia Radom (pol.). wirtualnemedia.pl. [dostęp 2015-07-06].
  3. Poszli Na Czystość, Gazeta Wyborcza Radom nr 201/1998, 28 sierpnia 1998
  4. Edyta Pokropek, Bezinteresownie Czy Nie?, Gazeta w Radomiu nr 204/1998, 1 września 1998
  5. Piotr Miękus, Nóż Na Gardle, Gazeta Wyborcza Radom nr 17/1999, 21 stycznia 1999
  6. MGD, BEZ KONKRETÓW, Gazeta Wyborcza Radom nr 77/1999, 1 kwietnia 1999
  7. pim, Nie było tak źle, Gazeta Wyborcza Radom nr 18/1999, 22 stycznia 1999
  8. REM, PYTANIE DNIA, Gazeta Wyborcza Radom nr 88/1999, 15 kwietnia 1999
  9. pim, Wniosek Za Wniosek, Gazeta Wyborcza Radom nr 89/1999, 16 kwietnia 1999
  10. MGD, pim, Wniosek To Nie Przestępstwo, Gazeta Wyborcza Radom nr 128/1999, 4 czerwca 1999
  11. MGD, PYTANIE O RADIO, Gazeta Wyborcza Radom nr 288/1999, 10 grudnia 1999
  12. pim, Radio Radom Plus?, Gazeta Wyborcza Radom nr 221/1999, 21 września 1999
  13. pim, RaRa Leci Do Sieci, Gazeta Wyborcza Radom nr 233/1999, 5 października 1999
  14. pim, Plus? Raczej Minus, Gazeta Wyborcza Radom nr 267/1999, 16 listopada 1999
  15. MGD, Usunąć Zapis, Gazeta Wyborcza Radom nr 37/2000, 14 lutego 2000
  16. Magda Ciepelak, Radom bez koncesji, Gazeta Wyborcza Radom nr 139/2000, 15 czerwca 2000
  17. Magda Ciepelak, Gmina straci koncesję na nadawanie Radia Radom, Gazeta Wyborcza Radom nr 139/2000, dodatek do GW Radom 139/2000, 15 czerwca 2000
  18. Renata Metzger, Kto broni Ra-Ra?, Gazeta Wyborcza Radom nr 191/2000, 17 sierpnia 2000
  19. Renata Metzger, Nowe Radio Radom, Gazeta Wyborcza Radom nr 195/2000, 21 sierpnia 2000
  20. Magda Ciepelak, Radio Eska Radom, Gazeta Wyborcza Radom nr 225/2000, 26 września 2000
  21. MGD, Tydzień rozstrzygnięć, Gazeta Wyborcza Radom nr 211/2001, 10 września 2001
  22. Magda Ciepelak, Walka o ocalenie, Gazeta Wyborcza Radom nr 191/2001, 17 sierpnia 2001
  23. MGD, Odwołają się, Gazeta Wyborcza Radom nr 224/2002, 25 września 2002
  24. Magda Ciepelak, Dwa razy tak, Gazeta Wyborcza Radom nr 70/2004, 23 marca 2004
  25. Radio Radom czeka na nową koncesję (pol.). gazeta.pl, 2001-09-09.
  26. MGD, Uchwalili nadawanie, Gazeta Wyborcza Radom nr 213/2001, 12 września 2001
  27. MGD, Bez korzystnych perspektyw, Gazeta Wyborcza Radom nr 219/2003, 19 września 2003
  28. Radom: Eska Radom na 106,9 MHz (pol.). radiopolska.pl, 2004-05-03.
  29. Radom *Komin CM Południe* (pol.). radiopolska.pl.
  30. 30,0 30,1 Z archiwum wykazu - woj. radomskie (pol.). radiopolska.pl.