Wikipedia:Propozycje do Dobrych Artykułów/Narocz

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Narocz[edytuj | edytuj kod]

Dyskusja zakończona
Rozpoczęcie: 31 października 2018 22:03:17 Zakończenie: 14 listopada 2018 22:03:17

Artykuł o największym jeziorze Białorusi i międzywojennym największym jeziorze Polski. Opracowałem go drobiazgowo w każdej dziedzinie, która przyszła mi do głowy: geografii, kultury, historii, turystyki itd. Są nawet legendy. Wszystko oczywiście w pełni uźródłowione na podstawie materiałów polskich i białoruskich. Artykuł jest bogato ilustrowany, jest nawet mapka. Zapraszam do głosowania. Tomasz Bladyniec (dyskusja) 22:03, 31 paź 2018 (CET)

Dostrzeżone błędy merytoryczne
  1. Odniosłem wrażenie, że istnieje konsensus odnośnie unikania zamieszczania w encyklopedii "ciekawostek", a już zwłaszcza wyodrębniania ich w formie oddzielnej sekcji. Informacja o odkryciu okrętu pasuje do sekcji "Historia" (zarówno dot. IWŚ jak i współczesnej – ze względu na czas odkrycia). Kenraiz (dyskusja) 22:59, 31 paź 2018 (CET)
    T Poprawione – słusznie, ja też chciałem się pozbyć tej sekcji i rozważałem takie rozwiązanie. Zrobione! Tomasz Bladyniec (dyskusja) 12:22, 1 lis 2018 (CET)
  2. To nie błąd, ale w opisie przyrody jeziora mezotroficznego w parku narodowym podanie tylko trzciny i oczeretów z flory to strasznie mało. Nazwa rosyjska w Googlu łączy się w jakichś publikacjach z rzadkościami z rodzajów Isoetes lacustris, Trapa natans, Salvinia natans, Lobelia dortmanna, ale nie znam białoruskiego/rosyjskiego tak by mieć pewność, że chodzi o rośliny występujące w tym jeziorze. Warto sprawdzić, bo jeśli takie gatunki tam rosną, to powinno się o tym wspomnieć. Kenraiz (dyskusja) 23:09, 31 paź 2018 (CET)
    Okej, znalazłem właśnie to źródło i jest tu jeszcze wiele rzeczy, które mógłbym dopisać, także o florze i faunie. To jednak zajmie trochę czasu. Czy możemy się umówić, że do DA ten opis jest wystarczający, a do AnM uzupełnię go o dodatkowe informacje? Tomasz Bladyniec (dyskusja) 12:42, 1 lis 2018 (CET)
    Może i tak być. Ale podlinkowane źródło jest takie sobie - tylko ogólne liczby gatunków z różnych grup i przykłady najpospolitszych z dokładnością do rodzaju... Do poszerzenia wystarczy, ale w przypadku medalu dalej będzie niedosyt... Kenraiz (dyskusja) 19:46, 1 lis 2018 (CET)
    W porządku, skończyłem uzupełnianie. Teraz część poświęcona florze i faunie jest znacznie bardziej obszerna, poprawił ją też Panek. Tomasz Bladyniec (dyskusja) 16:21, 2 lis 2018 (CET) Cierpię na ostry brak czasu dla Wikipedii, więc jeszcze nie przeglądałem publikacji naukowych na ten temat. Może kiedyś się da rozbudować. Panek (dyskusja) 09:01, 3 lis 2018 (CET)
    Cudów najwyraźniej nie ma - to jezioro może i mezotroficzne, ale polimiktyczne i siłą rzeczy bardziej będzie przypominać Łebsko niż Wigry. Z tego wynika, że tam same pospoliciaki są (jak rogatek, to sztywny, jak moczarka, to kanadyjska). Ten Isoetes, to w pobliskim jeziorze Białym. Inne ciekawe rzeczy mogą się góglać z racji konferencji naukowych w mieście Narocz. Za to całe mnóstwo publikacji jest o przywrach, a przez to rozpędem o mięczakach. Panek (dyskusja) 14:48, 7 lis 2018 (CET)
  3. "...od indoeuropejskiego hydronimicznego tematu wyrazu nar, ner, od którego pochodzi wiele innych podobnych nazw, takich jak rzeka Nara, litewskojęzyczna nazwa rzeki Wilia – Neris, jezioro Niero i wiele innych[2]." - warto to wspomnieć o rzece Ner, D kuba (dyskusja) 10:14, 1 lis 2018 (CET)
    Podałem te przykłady, które wymienione są w źródle i dzięki temu wiem, że na pewno są poprawne. Artykuł Ner podaje nieco inne pochodzenie dla nazwy rzeki w Polsce. Wolałbym nie zgadywać i nie dodawać innych przykładów „na czuja”, tym bardziej, że cztery przykłady to już całkiem wystarczająca liczba. Tomasz Bladyniec (dyskusja) 12:22, 1 lis 2018 (CET)
    No właśnie dlatego tym bardziej przykład Neru zasługuje na wyeksponowanie, bo jego nazwa jest dokładnie taka sama jak temat wyrazu 'ner' w nazwie jeziora. Tu nie ma czego zgadywac, jest źródło podane w haśle Ner. D kuba (dyskusja) 15:00, 1 lis 2018 (CET)
    W artykule Ner czytamy: Według części badaczy nazwa rzeki wywodzi się z prabałtosłowiańskiego rdzenia *nur / *nyr („mokry, wilgotny”) i może być związana ze wzmiankowanym przez Herodota plemieniem Neurów. Jak więc chcesz podać to jako przykład nazwy o indoeuropejskich temacie nar, ner? Tomasz Bladyniec (dyskusja) 19:26, 1 lis 2018 (CET)
    Rzeczywiście. Choć jest to zastanawiające, bo tak podobne wyrazy hydronimiczne powinny mieć ten sam rdzeń slowotworczy. Być może to kwestia różnych interpretacji etymologii słowa przez różnych autorów, a może w źródle Pospiełow tłumaczy także pochodzenie tematu 'ner', 'nar'. D kuba (dyskusja) 07:55, 2 lis 2018 (CET)
Dostrzeżone braki językowe
  1. Według Je. Pospiełowa – uczono mnie, że w j. polskim skrótów nie można kończyć samogłoskami. Kenraiz (dyskusja) 22:49, 31 paź 2018 (CET)
    T Poprawione – Zamieniłem na „J.” Tomasz Bladyniec (dyskusja) 12:22, 1 lis 2018 (CET)
Dostrzeżone braki uźródłowienia
  1. "Położone jest na Nizinie Naroczano-Wilejskiej[4], należy do Naroczańskiej Grupy Jezior" - przydałyby się polskie źródła na te nazwy, może pojawiają się one w spisach KSNG? D kuba (dyskusja) 10:41, 1 lis 2018 (CET)
    Nazwa „Nizina Naroczano-Wilejska” pojawia się w wielu polskich książkach, w tym wydanych przez Polską Akademię Nauk: tu, tu i tu. Natomiast „Naroczańska Grupa Jezior” pojawia się tutaj. To ostatnie źródło sugeruje, że powinno się ją pisać małymi literami, jednak zasady mówią, że nazwy geograficzne piszemy wielkimi literami, tak też napisałem. Moim zdaniem źródła do polskojęzycznych nazw obu tych regionów powinny się znaleźć w artykułach o samych regionach, a w artykule o Naroczy powinny być tylko te potwierdzające, że Narocz się w nich znajduje. Tomasz Bladyniec (dyskusja) 12:22, 1 lis 2018 (CET)
    Moim zdaniem trzeba podać polskie źródła na nazwę, bo inaczej może to być tłumaczenie własne. Zwłaszcza, że znalazłeś te źródła. D kuba (dyskusja) 15:02, 1 lis 2018 (CET)
    Trzeba po prostu napisać artykuły Naroczańska Grupa Jezior i Nizina Naroczano-Wilejska. Tomasz Bladyniec (dyskusja) 19:28, 1 lis 2018 (CET)
    Wygląda na to, że poprawną nazwą jest jednak Równina Narocko-Wileńska (decyzja KSNG, str. 12). Poprawione! Tomasz Bladyniec (dyskusja) 00:19, 2 lis 2018 (CET)
    Równina Narocko-Wilejska nie Wileńska, ale widzę, że w artykule poprawiłes właściwie. D kuba (dyskusja) 07:45, 2 lis 2018 (CET)
    Tak, słusznie. Za późna godzina ;) Tomasz Bladyniec (dyskusja) 08:47, 2 lis 2018 (CET)
  2. barwa wody wynosi 5–7° –brak przypisu. Carabus (dyskusja) 11:01, 9 lis 2018 (CET)
    Coś znalazłem. Panek (dyskusja) 13:21, 9 lis 2018 (CET)
Dostrzeżone braki w neutralności
Dostrzeżone błędy techniczne
Poprawiono
Sprawdzone przez
  1. Michozord (dyskusja) 23:55, 2 lis 2018 (CET)
  2. Kenraiz (dyskusja) 10:49, 7 lis 2018 (CET)
  3. Hermod (dyskusja) 20:52, 8 lis 2018 (CET)
  4. Carabus (dyskusja) 14:44, 9 lis 2018 (CET)