China Daily

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
China Daily
中国日报
Ilustracja
Częstotliwość

dziennik

Państwo

 Chiny

Język

angielski

Pierwszy numer

1981

Średni nakład

200 tys. egz.

Strona internetowa

China Daily (chiń. 中国日报, pinyin: Zhōngguó Rìbào) – największy anglojęzyczny dziennik wydawany w Chińskiej Republice Ludowej, założony w 1981 roku.

Siedziba redakcji znajduje się w dzielnicy Chaoyang w Pekinie, a jej oddziały są w wielu dużych chińskich miastach, a także kilku zagranicznych stolicach.

Wydanie hongkońskie (chiń. trad. 中國日報香港版, chiń. upr. 《中国日报香港版》, pinyin: Zhōngguó Rìbào Xiānggǎng Bǎn) ukazuje się od 6 października 1997 roku i ma na celu wyjaśnianie polityki rządu ChRL. Przekazuje bieżące sprawy polityczne, ekonomiczne, społeczne i kulturalne zarówno Chin kontynentalnych, jak i Hongkongu.

Wśród dzienników i czasopism wydawanych przez grupę China Daily Group, znajdują się też m.in.: 21st Century, Beijing Weekend, China Business Weekly, China Daily Hong Kong Edition oraz Shanghai Star. China Daily jest członkiem stowarzyszenia mediów – Asia News Network.

Publikacja spotkała się z międzynarodową krytyką w latach 2019–2021. Organizacja pozarządowa Reporterzy bez Granic zarzuciła China Daily aktywny udział w rozpowszechnianiu chińskiej propagandy[1][2]. Międzynarodowe media, m.in. The New York Times, The Guardian, BBC, CNN i NPR opublikowały relacje z rozpowszechniania przez China Daily dezinformacji i fake news związanych z protestami w Hongkongu 2019–20 i nt. epidemii koronawirusa[3][4][5][6][7][8]. Przez wiele lat wiele międzynarodowych mediów przedrukowywało publikacje China Daily na zasadzie dzielenia się tekstami z redakcji partnerskich, jednak w 2020 r. z powodu ww. zarzutów wiele z nich zerwało współpracę z China Daily[9][10].

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. Coronavirus: The information heroes China silenced | Reporters without borders, RSF, 25 marca 2020 [dostęp 2021-08-18] (ang.).
  2. RSF Report: "China's Pursuit of a New World Media Order" | Reporters without borders, RSF, 22 marca 2019 [dostęp 2021-08-18] (ang.).
  3. Chinese media in fake news claims over Swiss scientist critical of US, the Guardian, 11 sierpnia 2021 [dostęp 2021-08-18] (ang.).
  4. China: Swiss embassy urges media to remove scientist fake news, „BBC News”, 11 sierpnia 2021 [dostęp 2021-08-18] (ang.).
  5. Steven Lee Myers, Paul Mozur, China Is Waging a Disinformation War Against Hong Kong Protesters, „The New York Times”, 13 sierpnia 2019, ISSN 0362-4331 [dostęp 2021-08-18] (ang.).
  6. Kate Conger, Facebook and Twitter Say China Is Spreading Disinformation in Hong Kong, „The New York Times”, 19 sierpnia 2019, ISSN 0362-4331 [dostęp 2021-08-18] (ang.).
  7. How China Uses Twitter And Facebook To Share Disinformation About Hong Kong, NPR.org [dostęp 2021-08-18] (ang.).
  8. Hadas Gold, CNN Business, China is mobilizing its global media machine in the coronavirus war of words, CNN [dostęp 2021-08-18].
  9. Nine Entertainment newspapers quit carrying China Watch supplement, the Guardian, 8 grudnia 2020 [dostęp 2021-08-18] (ang.).
  10. Daily Telegraph stops publishing section paid for by China, the Guardian, 14 kwietnia 2020 [dostęp 2021-08-18] (ang.).

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]