Die Welt

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Die Welt
Ilustracja
Częstotliwość

Dziennik

Państwo

 Niemcy

Wydawca

Axel Springer SE

Pierwszy numer

2 kwietnia 1946

Średni nakład

200 000 egz.

Strona internetowa

Die Welt – wysokonakładowy niemiecki dziennik założony w 1946 w Hamburgu przez stacjonujących tam brytyjskich aliantów. Obecnie redakcja główna znajduje się w Berlinie, a właścicielem praw do gazety jest Axel Springer SE.

Pierwszy numer ukazał się 2 kwietnia 1946 roku, po pół roku przygotowań. Miał 6 stron, sześciokolumnowy układ i kosztował 20 fenigów. Nakład wynosił 160 000 egzemplarzy. Początkowo Die Welt ukazywał się dwa razy w tygodniu. Po roku stała się dziennikiem. W pierwszą rocznicę, w kwietniu 1947 roku gazeta otrzymała znane do dziś logo z globem między słowami nazwy. Jego autorem był rysownik Bruno Karberg.[1]

Dziennik określa się sam jako liberalno-kosmopolityczny, ale uważany jest powszechnie za konserwatywny i prawicowy[2]. Jego nakład przekracza 200 tysięcy egzemplarzy, a gazeta dostępna jest w ponad 130 krajach.

„Die Welt” jest sztandarowym tytułem koncernu Axel Springer na rynku prasy opiniotwórczej. Jego główni konkurenci na niemieckim rynku to „Frankfurter Allgemeine Zeitung” i „Süddeutsche Zeitung”.

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. Małgorzata Dwornik, Historia Die Welt. Gazeta, której marzeniem było zjednoczenie Niemiec, tygodnik Reporterzy.info, ISSN2544-5839, 7 marca 2022.
  2. Jürgen Wilke, „Presse”, „Das Fischer Lexikon. Publizistik Massenkommunikation”, s. 422–459, 2004.