Xinwen Lianbo

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacja, szukaj
Xinwen Lianbo
Xinwen Lianbo
Rodzaj programu program informacyjny
Kraj produkcji  Chiny
Język standardowy język mandaryński
Prowadzący Xing Zhibin,
Wang Ning,
Zhang Hongmin,
Li Xiuping,
Li Ruiying,
Kang Hui,
Li Zimeng,
Hai Xia,
Guo Zhijian
Data premiery 1 stycznia 1978
Lata emisji od 1978
Czas trwania odcinka ok. 30 min.
Produkcja
Stacja telewizyjna CCTV-1

Xinwen Lianbo (chin upr. 新闻联播, chin. trad. 新聞聯播, pinyin Xīnwén Liánbō) – program informacyjny nadawany codziennie o godz. 19 (czasu pekińskiego) przez chińską stację CCTV-1 i transmitowany symultanicznie przez większość naziemnych stacji telewizyjnych w kraju. Z oglądalnością szacowaną na 140 milionów osób[1] (ok. 11,5% widowni[2]) jest największym programem informacyjnym na świecie[2].

Program miał swoją premierę w 1978 roku. Prowadzi go dwoje redaktorów: kobieta i mężczyzna[1]. Jego formuła od lat pozostaje niezmienna: najpierw pokazywane są informacje dotyczące najważniejszych osób w państwie[2], następnie informacje krajowe i na koniec informacje zagraniczne.

Program jest krytykowany jako narzędzie oficjalnej rządowej propagandy[2]. Krytykowany jest także poważny sposób reprezentacji programów, choć chwali się image dwójki młodych prowadzących, Li Zimenga i Kang Hui, którzy dołączyli do ekipy programu w 2006 roku[1]. Jego oglądalność w ostatnich latach, zwłaszcza wśród młodych, drastycznie spada[3] (w 1998 roku oglądało go 40% procent widzów[4]).

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 Two Youthful Anchors Give China's TV News A Jolt of Personality (ang.). online.wsj.com. [dostęp 24 maja 2010].
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 In a Changing China, News Show Thrives With Timeworn Ways (ang.). washingtonpost.com. [dostęp 24 maja 2010].
  3. ICT and the Demise of Propaganda in China (ang.). lass.calumet.purdue.edu. [dostęp 24 maja 2010].
  4. CCTV to revamp flagship news program (ang.). chinadaily.com.cn. [dostęp 24 maja 2010].

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]