Arte

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacja, szukaj
Arte
Arte
Data startu 30 maja 1992
Format obrazu 576i50 (SDTV)
720p50 (HDTV)
(Niemcy)
1080i50 (HDTV)
(Francja)
Właściciel Groupe Arte
Kraj nadawania  Francja
 Niemcy
Język francuski
niemiecki
Udziały w rynku 1.8% (Francja)
0.7% (Niemcy, 2011)[1]
Strona internetowa

ARTE (fr. Association relative aux télévisions européennes) - francusko-niemiecki kanał telewizyjny, który prezentować ma programy kulturalne, reportaże ze świata sztuki i nauki oraz tzw. ambitne kino.

Ponieważ jest to przedsięwzięcie międzynarodowe, wymaga ono większych nakładów środków, by program mógł być odbierany w obu krajach. Wszystkie tytuły programów podawane są w dwóch językach - francuskim i niemieckim. Programy są albo dubbingowane albo zaopatrzone w napisy, natomiast gospodarze programów często mówią na przemian dwoma językami (lub jest dwóch prowadzących). Zazwyczaj nadawane są dwie oddzielne ścieżki z przekazem dźwiękowym, dlatego w przekazie satelitarnym i kablowym można wybierać jeden z języków.

Program tej stacji, często uznawany jest za hermetyczny i elitarny, niekiedy jest przedmiotem żartów. Telewizja Arte jest bardziej popularna we Francji, gdzie ma około 5% udziałów w rynku, podczas gdy w Niemczech zaledwie 1%.

Arte rozpoczęła emisję 30 maja 1992 dzięki porozumieniu podpisanemu 30 kwietnia 1991 przez Francję i Niemcy. Ze strony francuskiej za program odpowiada ARTE France (dawne La Sept, czyli La Société européenne des programmes de télévision), natomiast ze strony niemieckiej ARTE Deutschland Gmbh, utrzymywane przez dwa kanały publicznej telewizji niemieckiej ARD i ZDF. Siedziba stacji znajduje się w Strasburgu.

Z telewizją Arte współpracują liczne europejskie stacje telewizyjne:

Telewizja Polska, współpracująca z Arte od 1993 jest drugą stacją po belgijskiej RTBF, która podpisała umowę o współpracy. Co roku polska telewizja produkuje kilkadziesiąt godzin programów dla Arte. Organizowane są także wspólne wieczory tematyczne. W ostatnich latach pojawiały się nawet idee współudziału Polski w tworzeniu programu tej stacji na równi z Francją i Niemcami. Telewizja Polska postanowiła jednak uruchomić własny kanał tematyczny o nazwie TVP Kultura. 4 marca 2009 telewizja ARTE zerwała współpracę z TVP z powodu dawnej działalności prezesa Piotra Farfała w Młodzieży Wszechpolskiej[2]. 21 lutego 2014 TVP podpisała umowę z Arte, obejmująca m.in. emisję programów produkcji polskiej w tym kanale i programów Arte na kanałach Telewizji Polskiej oraz współpracę w internecie[3].

[edytuj | edytuj kod]

Arte i Arte HD w wersji francuskiej w nocy podczas emisji wybranych filmów fabularnych nie emituje logo na ekranie. Jednak w wersji niemieckiej kanału nie jest to praktykowane.

Bibliografia[edytuj | edytuj kod]

  • Wojtaszczyk K. A. red. Encyklopedia Unii Europejskiej, wydanie pierwsze, WSiP, Warszawa 2004

Przypisy

  1. Marktanteile (niem.). quotenmeter.de. [dostęp 2012-12-02].
  2. knysz, vad: ARTE zrywa z TVP z powodu Farfała (pol.). W: Gazeta Wyborcza [on-line]. 3 marca 2009. [dostęp 8 maja 2009].
  3. Łukasz Szewczyk: Programy Arte wkrótce w TVP (pol.). media2.pl. [dostęp 2014-02-22].