Asahi Shimbun

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Asahi Shimbun
朝日新聞
Japanese Asahi Shimbun Tokyo head office.jpg
Siedziba gazety w Tokio.
Częstotliwość 2 wydania na dzień
Kraj Japonia 
Wydawca Koutarou Akiyama
Rodzaj czasopisma ogólny
Pierwsze wydanie 25 stycznia 1879
Redaktor naczelny Yoichi Funabashi
Średni nakład 8 042 000 (2008) (wydanie przedpołudniowe) egz.
Format 40,6 x 54,6 cm
Strona internetowa czasopisma
Wikimedia Commons

Asahi Shimbun (jap. 朝日新聞 Asahi Shinbun?)japońska gazeta wydawana w Tokio, Osace, Nagoi i kilku innych głównych miastach Japonii. Założona 25 stycznia 1879 roku Asahi Shimbun, jest największym dziennikiem w Japonii po Yomiuri Shimbun. Nakład jej porannego wydania wynosi ok. 8 042 000 egzemplarzy (w roku 2008)[1]. Gazeta jest drukowana dwa razy dziennie w odrębnych wydaniach lokalnych.

Historia[edytuj | edytuj kod]

We wczesnych latach istnienia gazeta zyskała na popularności dzięki wykorzystaniu innowacyjnej taktyki - dużej ilości ilustracji oraz zamieszczania przyciągających uwagę artykułów. W czasie wojny japońsko-chińskiej Asahi Shimbun zyskało uznanie jako jedyna gazeta, która wysłała korespondenta na front. Podobnie było w czasie wojny rosyjsko-japońskiej, jednak w tym przypadku w ślady Asahi poszła Mainichi Shimbun i rozpoczęła się trwająca do dziś rywalizacja obu gazet.

W 1907 roku do redakcji dołączył renomowany pisarz Sōseki Natsume i od tego czasu na łamach Asahi coraz częściej pojawiały się powieści. W pierwszych latach XX wieku gazeta przyjmowała postawę liberalną w polityce, a przez sprzeciw wobec rozbudowy armii i wyprawy na Syberię ściągnęła na siebie gniew ze strony władz. Pod naciskiem władz z pracy w redakcji zrezygnowali prezes firmy i główni redaktorzy.

W okresie powojennym Asahi przyjęło pozycję głównego krytyka Partii Liberalno-Demokratycznej. Gazeta wspierała państwa bloku socjalistycznego i sprzeciwiała się amerykańskiej interwencji w Wietnamie. W 1987 roku biuro Asahi w Osace padło ofiarą ataku terrorystycznego ze strony ugrupowań prawicowych. W ataku tym zginął jeden korespondent gazety.

Oddziały[edytuj | edytuj kod]

  • Biuro Główne w Osace: 2-4, Nakanoshima Sanchome, Kita-ku, Osaka
  • Biuro Główne w Tokio: 3-2, Tsukiji Gochome, Chūō, Tokyo
Biuro Hokkaidō: 1-1, Kita-Nijo-nishi Itchome, Chūō-ku, Sapporo
  • Biuro Główne w Nagoi: 3-3, Sakae Itchome, Naka-ku, Nagoya
  • Biuro Główne Seibu: Riverwalk Kitakyushu, 1-1, Muromachi Itchome, Kokura Kita-ku, Kitakiushiu
Biuro w Fukuoce: 1-1, Hakata Ekimae Nichome, Hakata-ku, Fukuoka

Przypisy

  1. Japan Audit Bureau of Circulations: Japan's morning begins with the newspaper (ang.). 2008. [dostęp 19 sierpnia 2009].

Bibliografia[edytuj | edytuj kod]