Kullassina-bel

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacja, szukaj

Kullassina-bel (akad. Kullassina-bēl) – według Sumeryjskiej listy królów drugi po potopie władca sumeryjski, należący do I dynastii z Kisz, następca Giszura[1][2].

Imię[edytuj | edytuj kod]

Imię tego władcy wymieniają cztery kopie Sumeryjskiej listy królów: WB 444 (imię zachowane niemal w całości, ale zapisane z błędami), Su2 (imię zachowane częściowo i zawiera błędy), P2+L2 (imię zachowane niemal w całości) i MS 3175 (imię zachowane w całości).

kopia zapis imienia króla
WB 444 Kul2-la-AN.NISABA.AN.NA-x-el[3]
Su2 [ ... ]-na-i-BE[3]
P2+L2 Ku-la-si2-na-be-x[3]
MS 3175 Kul-la-si2-na-be2-el[4]

W transkrypcji imię to zapisywane jest Kullassina-bēl[3][5]. Pierwszy człon tego akadyjskiego imienia stanowi wyrażenie kullassina < kullat-šina ("oni wszyscy"), natomiast jego drugi człon stanowi słowo bëlu ("pan")[6]. Całość tłumaczyć więc można jako "Oni wszyscy (są) panem"[7]. Takie właśnie tłumaczenie tego imienia skłoniło niektórych uczonych do postawienia tezy, iż w tym miejscu Sumeryjskiej listy królów możemy mieć do czynienia nie z imieniem własnym, lecz z nazwą okresu w którym nie jedna osoba, lecz grupa osób (starszyzna miasta?) podejmowała najważniejsze decyzje[7].

Długość panowania[edytuj | edytuj kod]

Długość panowania tego władcy zachowała się w trzech kopiach Sumeryjskiej listy królów, ale w każdej z nich jest ona inna. Kopia WB 444 przypisuje mu 960 lat[6], kopia P2+L2 900 lat[6], a kopia MS 3175 840 lat[4].

Identyfikacja z Khōmasbēlosem[edytuj | edytuj kod]

W jednym z zachowanych fragmentów dzieła Babyloniaka Berossosa (przełom IV i III w. p.n.e) jako drugi władca po potopie wymieniany jest Khōmasbēlos[8]. Niektórzy uczeni uważają to imię za zniekształconą grecką formę imienia Kullassina-bēl[6].

Przypisy

  1. Michalowski P., Sumerian..., s. 82.
  2. Glassner J.-J., Mesopotamian..., s. 120-121.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Edzard D.O., Königslisten..., s. 83.
  4. 4,0 4,1 George A.R. (red.), Cuneiform..., s. 203.
  5. Glassner J.-J., Mesopotamian..., s. 121.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 Hallo W.W., Beginning..., s. 52.
  7. 7,0 7,1 Glassner J.-J., Mesopotamian..., s. 60.
  8. Verbrugghe G.P., Wickersham J.M., Berossos..., s. 52 i 72.

Bibliografia[edytuj | edytuj kod]

  • Edzard D.O., Königslisten und Chroniken. A. Sumerisch, w: Reallexikon der Assyriologie, tom VI (Klagesang-Libanon), Walter de Gruyter, Berlin - New York 1980-83, s. 77-86.
  • George A.R. (red.), Cuneiform Royal Inscriptions and Related Texts in the Schøyen Collection, seria Cornell University Studies in Assyriology and Sumerology 17, CDL Press 2011.
  • Glassner J.-J., Mesopotamian Chronicles, Society of Biblical Literature, Atlanta 2004.
  • Hallo W.W., Beginning and End of the Sumerian King List in the Nippur Recension, Journal of Cuneiform Studies 17/2 (1963), s. 52-57.
  • Michalowski P., Sumerian King List, [w:] Chavalas M. (red.), The Ancient Near East - Historical Sources in Translation, Blackwell Publishing, Carlton 2006, s. 81-85.
  • Verbrugghe G.P., Wickersham J.M., Berossos and Manetho, Introduced and Translated, The University of Michigan Press, 2001.

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]

  • transliteracja i angielskie tłumaczenie tekstu Sumeryjskiej listy królów na stronie Electronic Text Corpus of Sumerian Literature (odniesienie do władcy Kullassina-bel - wiersze 46-47)


Poprzednik
Giszur
drugi władca I dynastii z Kisz
według Sumeryjskiej listy królów
Następca
Nangiszliszma