Axel Springer

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacja, szukaj
Axel Springer po lewej

Axel Cäsar Springer (ur. 2 maja 1912 w Hamburgu, zm. 22 września 1985 w Berlinie) – niemiecki dziennikarz, założyciel wydawnictwa Axel Springer SE, urodzony w Hamburgu, gdzie jego ojciec pracował jako wydawca.


Życiorys[edytuj | edytuj kod]

Po ukończeniu gimnazjum Axel Springer uczył się w latach 1928–1932 w przedsiębiorstwie ojca zawodu zecera i drukarza. Następnie pracował jako wolontariusz w agencji informacyjnej Wolffsches Telegraphen Bureau oraz w redakcji gazety Bergedorfer Zeitung. 1933 poślubił Martę Elsę Meyer, z którą miał córeczkę Barbarę. Zgodnie z Norymberskimi Ustawami Rasowymi żona została zaliczona do pół-żydówek i 1938 doszło do rozwodu. Rok później poślubił Ernę Fridę Bertę Holm. 1933 Springer powrócił do przedsiębiorstwa ojca Altonaer Nachrichten, gdzie był współodpowiedzialny za propagandę antyżydowską, później pracował w Hamburger Neueste Zeitung, 1937 został zastępcą szefa redakcji, a po jej rozwiązaniu pracował od 1941 w rodzinnym wydawnictwie książkowym. 1941 urodził mu się syn Axel Junior (pseudonim Sven Simon). Axel Spriger był zwolniony ze służby wojskowej, był członkiem Narodowosocjalistycznego Korpusu Motorowego - podorganizacji NSDAP.

1947 założył w Hamburgu wydawnictwo Axel Springer GmbH oraz rozpoczął wydawania gazety wieczorowej „Hamburger Abendblatt”, później doszły do tego inne dzienniki i popularne magazyny, jak „Berliner Morgenpost”, „Die Welt”, magazyn z programem radiowym i telewizyjny „Hör zu”. W 1952 Springer zaczął wydawanie gazety bulwarowej „Bild-Zeitung” (obecnie „Bild”), która stała się popularną także wśród gospodyń domowych gazetą codzienną w Niemczech (nakład ponad 4 miliony egzemplarzy dziennie) i jednym z ważniejszych mediów wpływających na opinię publiczną.

Axel Springer Verlag jest dziś jednym z ważniejszych wydawców gazet w Niemczech z ponad 180 gazetami i magazynami. W 1999 roku obejmował 23,7% niemieckiego rynku.

Przez długi czas dziennikarze zatrudniani w koncernie Springera zobowiązywani byli podpisanym przez siebie dokumentem do tego że:

  • będą działać na rzecz pojednania niemiecko-żydowskiego
  • będą wspierać gospodarkę wolnorynkową
  • będą działać na rzecz ponownego zjednoczenia Niemiec.

Szczególnie aktywnie Springer działał w Berlinie Zachodnim, gdzie w 1966 wybudował 19-piętrowy biurowiec i drukarnię swojego wydawnictwa tuż przy murze berlińskim, tak że były one dobrze widoczne z terenu NRD.

Axel Springer był wraz z całym swoim koncernem wielokrotnie przedmiotem krytyki, a w NRD traktowany był jako symbol wroga. Do ważnych protestów przeciwko polityce medialnej Axel Spriger Verlag doszło do podczas protestów studenckich w latach 1967–1968. 11. kwietnia 1968 postrzelony został jeden z jej przywódców Rudi Dutschke, który to zamach kojarzono z inspiracją medialną Wydawnictwa Axel Springer. W protestach, które nastąpiły podpalone zostały samochody dostawcze wydawnictwa. W 1974 koncern został poddany także krytyce w opowiadaniu Utracona cześć Katarzyny Blum Heinricha Bölla. Zarzuty dotyczyły stosowania plotki medialnej w celu zwiększenia nakładu, która niszczyć miała jednak losy osób, których dotyczyła.

Springer zmarł w 1985 roku w Berlinie Zachodnim.

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]