Dyskusja wikiprojektu:Polskie miejscowości

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Artykuły o gminach[edytuj kod]

Są sobie trzy artykuły:

Czytając hasła odnosi się wrażenie, że dotyczą tego samego bytu, tylko pod istniejącego w róznych latach pod innymi nazwami. Czy nie powinien ty być zatem jeden artykuł? A może należy przeredagować treść i zlikwidowac zapisy

Gmina Bełk (od 1977 gmina Leszczyny)

czy

Gmina Leszczyny (do 1977 gmina Bełk) – nazwa, pod którą figurowała obecna gmina Czerwionka-Leszczyny w latach 1977-1991

Z kolej są też artykuły tj. Gmina Domanowo, w których gmina pojawia się i znika:

istniejąca do ok. 1920 roku i następnie w latach 192?-1934 i 1952-1954

Czy na pewno te byty w latach 2?-34 i 52-54 to to samo. Nawet w artykule jest zapisane:

Gminę zniesiono ostatecznie z dniem 1 października 1934 roku, a z jej obszaru utworzono nową gminę Brańsk

oraz

Gminę reaktywowano 1 lipca 1952 roku w tymże powiecie i województwie z części gmin Brańsk i Wyszki

z czego wynika, że obszarowo to były różne jednostki. ~malarz pl PISZ 17:06, 20 lis 2015 (CET)

  • Proponuje zostawic tak jak jest (Bełk, Leszczyny, Czerwionka-Leszczyny). Artykuly sa napisane w mozliwie najprostszy sposob, probujac wytlumaczyc wszystkie zawilosci terytorialne i nazewnicze, lacznie z odsylaczami, tym bardziej, ze istnialy dwie rozne gminy Leszczyny. Np., nie należy mylić gminy Leszczyny (1945-1954) z gminą Leszczyny, utworzoną w 1977 roku z obszaru zniesionej gminy Bełk oraz z części zniesionej gminy Ochojec (przemianowaną w 1992 roku na gminę Czerwionka-Leszczyny). Gmina ta obejmuje mianowicie obszary dawnych gmin Bełk oraz Leszczyny sprzed 1954 roku. Ponadto gmina Leszczyny (1945-1954) obejmowała tylko część późniejszej gminy Leszczyny (a także tereny, które nie weszły w skład późniejszej gminy, np. Kamień i Leszczyny), ponieważ istniała równocześnie odrębna wiejska gmina Bełk (zarowno w latach 1945-1954 - obok gminy Leszczyny, jak i 1973-1977 - bez gminy Leszczyny). Sytuacja jest na tyle skomplikowana, ze chocby ze wzgledow pedagogicznych obecna opcja wydaje sie najprostsza. Dla wielu gmin wspolczesnych mozna sie doszukac (mniej lub bardziej terytorialnie zgodnych) historycznych odpowiednikow; przyjela sie dlatego ogolna zasada, ze dla gmin historycznych o nazwach innych niz wspolczesne tworzy sie osobne artykuly (pomaga to tez w wyszukiwaniu artykulow i zrozumieniu roznic, linkowaniu w szablonach itd.), natomiast dla gmin o identycznych nazwach (i siedzibach) dodaje sie rys historyczny. Wyjatek stanowia jednostki o dramatycznie roznym zasiegu terytorialnym (np. kiedy dawna jednostka skladala sie tylko z jednej wsi, a obecna jednostka (jednoimienna) oprocz tejze wsi obejmuje rowniez obszar kilku innych dawnych (zniesionych) gmin. Historia ewolucji struktur lokalnych w Polsce jest bardzo skomplikowana i kazdy casus wymaga rozpatrzenia szczegolowego. Czesto rozlaczanie artykulow (z odpowiednim linkowaniem) jest bardziej korzystne w odbiorze niz laczenie na sile. I tak nie dojdzie sie do jednoznacznych motywow przemawiajacych za jednym czy za drugim. Pozdr Qqerim (odpowiedz) 20:14, 20 lis 2015 (CET)
Cieszę się, że w końcu się odezwałeś. Jakoś nie bierzesz udziału w wątku powyżej mimo swojego dużego wkładu w kilka artykułów o których tam pisałem.
Nie sugerowałem aby łączyć wszystko, tak samo jak widziałem artykuł o innej gminie Leszczyny. Jednak zapis w pierwszym zdaniu:

Gmina Bełk (od 1977 gmina Leszczyny)

Gmina Leszczyny (do 1977 gmina Bełk)

sugeruje, że to był ten sam organizm administracyjny pod inną nazwą. Zresztą nie ma tam też nic o tym, że g. Leszczyny w 1977 miała terytorialnie coś wspólnego z g. Leszczyny 45-54. Tę informację znalazłem w artykule o tych innych Leszczynach i właśnie ją powyżej potwierdzasz. W artykule Gmina Leszczyny (1977-1991) jest tylko informacja, że nie należy mylić jednego bytu z drugim. Te powiązania gmin w pierwszym zdaniu są mylące i należy je moim zdaniem usunąć.
Natomiast uważam, że to co jest opisane w Gmina Leszczyny (1977-1991) i Czerwionka-Leszczyny (gmina) to ten sam podmiot i nie ma żadnego uzasadnienia do rozbicia na dwa artykuły. Tam zmianie uległa jedynie nazwa miejscowości i w związku z tym nazwa gminy. To jest praktycznie taka sama sytuacja jak w artykule o nazwach:
Trzy różne nazw, ale ta sama osoba (no może w kolejnych wcieleniach trochę starsza :-) ~malarz pl PISZ 22:33, 20 lis 2015 (CET)
W powyższym schemacie nie ma też jednolitego postępowania. Są gminy wielokrotnie likwidowane i reaktywowane opisane w jednym artykule z jednym infoboksem opisującym wszystkie stadia gminy oraz są też artykuły tj.:
W tych artykułach dotychczas były po jednym infoboksie {{gmina infobox}} i po jednym infoboksie {{dawna gmina infobox}}. Wypadałoby albo scalić informacje do jednego infoboksu albo rozdzielić artykuły na kilka części. Te części mają zresztą znacznie mniej wspólnego niż opisane w oddzielnych artykułach Gmina Leszczyny (1977-1991) i Czerwionka-Leszczyny (gmina). ~malarz pl PISZ 22:09, 5 sty 2016 (CET)

Załogi[edytuj kod]

Czy może jest ktoś w stanie określić, czy Załogi i Załogi, to jest to samo? TERYT pokazuje tylko polską wersję. W en.wiki mają źle? Czy może kiedyś coś się zmieniło, jakaś reforma? W razie czego prosiłbym o pinga. Wostr (dyskusja) 16:31, 26 mar 2018 (CEST)

@Wostr W gminie Czernice Borowe (gmina) jest wieś Załogi-Jędrzejki i jej przysiółek Załogi-Cibory. Artykuł na en: napisano na podstawie naszego Załogi, który jako błędny został skasowany wg opisu 13:34, 17 kwi 2010 Lajsikonik (dyskusja | edycje | zablokuj) usunął stronę Załogi (dubel z błędną nazwą: Załogi-Jędrzejki). Nowy dotyczący już innej miejscowości został założony w 2013 roku. Podejrzewam, że na innych wikipediach może być wiele artykułów będącymi kopiami artykułów przed 2015 rokiem kiedy to uzgodniliśmy artykuły o wsiach z danymi w TERYT. Nie wiem czy na innych Wikipediach uzgadniano dane o wsiach z naszą Wikipedią. StoK (dyskusja) 12:32, 27 paź 2018 (CEST)

@Stok, okej, dzięki. W tym przypadku chyba będzie poprawnie, jeśli połączę Załogi-Jędrzejki na Wikidanych z Załogi? Wostr (dyskusja) 13:14, 27 paź 2018 (CEST)

polskie gminy od 1999[edytuj kod]

Właśnie przeglądam dokładnie rejestr TERC pod kątem zmian w gminach w Polsce od 1999 roku. Znalazłem w związku z tym kilka par artykułów, wymagających poprawy:

Te gminy miały to do siebie, że w okresie ostatnich 20 lat została im zmieniona nazwa i siedziba. Cała reszta w momencie zmiany pozostawała tak sama. Moim zdaniem te wszystkie pary artykułów trzeba połączyć, tak samo jak nie ma odrębnych artykułów Karol Wojtyła i Jan Paweł II.

@Stok Dodatkowo mam wątpliwości co do zmiany nazwy gminy "Słupia (gmina w województwie świętokrzyskim)". Tutaj jest jeden wielki mętlik w zapisach. Wskazana w artykule podstawa prawna zmiany to jedynie korekta w spisie TERYT (wg rozporządzenia weszła w życie 24 kwietnia 2012), co wskazuje, że stan prawny nazwy był inny już przed 1999 (data wejścia w życie rozporządzenia o TERYT). Przejrzałem stan TERC w kolejnych dniach roku 2012 i ta zmiana została w rejestrze naniesiona pomiędzy 8 i 9 maja 2012 (czyli dwa tygodnie później niż miała wejść w życie). Jeszcze dziwniejsze jest to, że w zeszłym tygodniu wybory odbyły się w gminie Słupia (Jędrzejowska). Może ktoś to prześledzi dokładniej. ~malarz pl PISZ 09:08, 27 paź 2018 (CEST)

Inną ciekawostką wyborczą jest to że podział na okręgi wyborcze na wsiach określa się w sołectwach a nie w miejscowościach, do tego np sołectwo Piotrowice Nyskie składa się ze wsi Piotrowice Nyskie i przysiółka Krakówkowice, to w opisie terenu okręgu wyborczego piszą sołectwo Piotrowice Nyskie z przysiółkiem Krakówkowice, tak jakby istniał jeszcze jeden przysiółek nienależący do tego sołectwa. StoK (dyskusja) 13:30, 27 paź 2018 (CEST)

Kody pocztowe[edytuj kod]

Ostatnimi czasy utworzyłem {{Poczta Polska}} aby uprościć wywołania ponad 20 tysięcy linków wprost lub owiniętych w jakiś szablon cytowania, które były użyte do uźródłowienia kodów pocztowych w infoboksach. Do migracji zostało jeszcze około 2 tysiące artykułów, których bot nie umie przetworzyć. Zrobiłem z nich raport. W tabeli jest kolumna z kodem znalezionym w infoboksie, dla którego bot nie potrafił ustalić źródła. Jednak w niektórych przypadkach bot znalazł alternatywny kod wraz z odpowiadającym mu źródłem. Ponieważ bot jest głupi i nie umie ocenić gdzie jest błąd zostawiam tę listę do ręcznej weryfikacji. Paweł Ziemian (dyskusja) 14:17, 31 gru 2020 (CET)

Brzeźno (województwo mazowieckie) i inne wsie "Brze-" w pobliżu[edytuj kod]

Dziwna sytuacja z nazwami - mapa 1941 r., mapa 1959 r., geoportal.gov.pl. VVerka5 (dyskusja) 13:10, 3 maj 2021 (CEST)

Na czym ta dziwność polega? Stok (dyskusja) 13:19, 3 maj 2021 (CEST)
Wygląda jakby nazwy okolicznych wsi o przedrostu Brze- pozamieniano miejscami na przestrzeni dziejów. VVerka5 (dyskusja) 16:06, 3 maj 2021 (CEST)
Coś tam mieszano i dalej wynika to dziwnie, bo pałac i budynki mieszkalne wokół niego nie mają numerów adresowych, a przynajmniej nie pokazuje ich lokalny system informacji przestrzennej i geoportal krajowy. Napisy na mapach mogą być niezgodne z rzeczywistością, a może też zmieniono nazewnictwo.
Brzeźno-Wieś jest niesamodzielną miejscowością i jej nazwa nie występuje w adresach. Wg spisu ludności z 1921 r. był folwark (pałac) i wieś. Wg ówczesnych zwyczajów, to co było własnością właściciela pałacu należało zaliczono jako folwark, tam gdzie gospodarzyło chłopstwo to - wieś, a że chłopstwo gospodarowało na południe, wschód, zachód (Kąt) i północ, to wieś mogła być oznaczana na mapach różnie. Na wschód od Brzeźna leży Brzeźno-Kolonia, ale kilka pierwszych budynków to Brzeźno. A jak włączysz w geoportalu pokazywanie granic, to może coś Ci się wyjaśni. Stok (dyskusja) 17:49, 3 maj 2021 (CEST)