Ringier Axel Springer Polska

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Ringier Axel Springer Polska
Ilustracja
Państwo  Polska
Adres ul. Domaniewska 52,
02-672 Warszawa
Data założenia 1994[1]
Forma prawna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Prezes Edyta Sadowska[2]
Udziałowcy Ringier Axel Springer Media AG
Nr KRS 0000108017
Dane finansowe
Kapitał zakładowy 34.760.000 zł
Położenie na mapie Warszawy
Mapa lokalizacyjna Warszawy
Ringier Axel Springer Polska
Ringier Axel Springer Polska
Położenie na mapie województwa mazowieckiego
Mapa lokalizacyjna województwa mazowieckiego
Ringier Axel Springer Polska
Ringier Axel Springer Polska
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Ringier Axel Springer Polska
Ringier Axel Springer Polska
Ziemia52°11′00,5″N 20°59′24,2″E/52,183472 20,990056
Strona internetowa
Siedziba Ringier Axel Springer Polska

Ringier Axel Springer Polskaspółka prawa handlowego, wydawca prasy. Istnieje od 1994 (do 2010 jako Axel Springer Polska Sp. z o.o.) i należy do grona największych wydawców prasy w Polsce. Od 2010 firma jest częścią międzynarodowej spółki mediowej Ringier Axel Springer Media AG (z siedzibą w Zurychu), która oprócz Polski działa również w Czechach, na Słowacji i w Serbii. Właścicielami Ringier Springer Media AG są: niemiecki koncern mediowy Axel Springer SE (50% udziałów) i szwajcarska spółka mediowa Ringier AG (50% udziałów)[3].

Pierwszym prezesem Ringier Axel Springer Polska był Wiesław Podkański, obecnie prezes honorowy firmy i prezes Izby Wydawców Prasy. Następnie funkcję prezesa zarządu spółki sprawowali: Florian Fels (2006-2010), Marek Sowa (2010), Andreas Tilk (2010-2011) oraz Edyta Sadowska (od stycznia 2012 r.)[2].

Portfolio wydawcy obejmuje gazetę „Fakt”, dwa dzienniki sportowe – ogólnopolski „Przegląd Sportowy” i regionalny „Sport”, a także tygodnik „Newsweek Polska”, miesięcznik biznesowy „Forbes”, kwartalnik „Pierwszy Milion”, czasopisma komputerowe (m.in. „Komputer Świat”) i motoryzacyjne (m.in. „Auto Świat”, „Top Gear”). Spółka posiada również ponad 20 serwisów internetowych, a wśród nich portale informacyjne (np. fakt.pl), serwisy sportowe (np. przegladsportowy.pl), lifestylowe (np. ofeminin.pl), motoryzacyjne (np. autoswiat.pl), komputerowe (np. komputerswiat.pl) i e-commerce (np. literia.pl).

W czerwcu 2009 r. INFOR PL SA i Ringier Axel Springer Polska (wówczas Axel Springer Polska) podpisały porozumienie, na mocy którego spółka INFOR Biznes przejęła „Dziennik Polska-Europa-Świat” oraz serwis internetowy dziennik.pl od Axel Springer Polska w zamian za 49% jej udziałów[4]. Ringier Axel Springer Polska posiadał 49% udziałów w spółce INFOR Biznes, wydawcy „Dziennika Gazety Prawnej”, jednak z dniem 7 marca 2018[5], INFOR PL SA stał się 100-procentowym właścicielem spółki INFOR Biznes (IB), wydającej „Dziennik Gazetę Prawną” oraz wiele serwisów internetowych, m.in. gazetaprawna.pl, dziennik.pl i forsal.pl.

W lipcu 2015 Marquard Media Polska przekazała Ringier Axel Springer Polska dystrybucję swoich tytułów prasowych i wydań specjalnych, redukując własny dział dystrybucji[6].

Wydawane tytuły[edytuj | edytuj kod]

  • sportowe:
    • Przegląd Sportowy (dziennik)
    • Tygodnik Sportowy, Mecz
  • komputerowe
    • miesięcznik Komputer Świat
    • dwumiesięczniki: Komputer Świat Twój Niezbędnik, Komputer Świat Gry
    • książki: Biblioteczka Komputer Świat
    • nieregularnie: Komputer Świat Gry Extra, Komputer Świat Gry dla dzieci
  • segment Custom Publishing
    • Skarb (magazyn lifestylowy dla sieci Rossmann)
    • Rossnę! (kwartalnik parentingowy dla sieci Rossmann)
    • „Tanie Leki” (dwumiesięcznik dla sieci Apteka i Partnerzy)
    • „Puls Intercity” (magazyn pracowników PKP Intercity)
    • Szerokiej Drogi (kwartalnik PKN Orlen)
    • „On i Styl”/„Ona i Styl” (miesięcznik dla Makro Cash & Carry)
    • „Co słychać?” (miesięcznik dla pracowników T-Mobile Polska)
    • „Sztuka dobrego wyboru Dolce Vita” (kwartalnik dla Alma Market SA)
    • T-Mobile-trendy.pl (portal internetowy dla T-Mobile)

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. O firmie (pol.). ringieraxelspringer.pl. [dostęp 2012-01-16].
  2. a b Edyta Sadowska nowym prezesem Ringier Axel Springer (pol.). wirtualnemedia.pl, 2011-11-04. [dostęp 2012-01-16].
  3. Ringier Axel Springer Media AG (pol.). ringieraxelspringer.pl. [dostęp 2012-01-16].
  4. Infor: Historia (pol.). [dostęp 2010-04-29].
  5. Ryszard Pieńkowski, właściciel Grupy INFOR PL, odkupił od Ringier Axel Springer udziały w spółce INFOR Biznes, „serwisy.gazetaprawna.pl” [dostęp 2018-03-11].
  6. Marquard Media Polska współpracuje z Ringier Axel Springer (pol.). Mediarun.com, 2015-07-07. [dostęp 2015-07-08].
  7. Ringier Axel Springer Media przejął od TVN portal Onet.pl. media2.pl. [dostęp 2012-09-19].
  8. UOKiK pozwala Grupie Onet.pl przejąć NK.pl. wirtualnemedia.pl, 2015-02-07. [dostęp 2015-04-28].
  9. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów: Onet.pl może przejąć serwis Nasza Klasa. PAP, 2015-02-06. [dostęp 2015-04-28].

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]