Fakty i Mity

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Fakty i Mity
Tygodnik nieklerykalny
Ilustracja
Stoisko magazynu w czasie Święta Świni w Siedlcu
Częstotliwość tygodnik
Państwo  Polska
Wydawca Błaja News Sp. z o.o
Rodzaj czasopisma społeczno-polityczny
Pierwsze wydanie 10 marca 2000
Redaktor naczelny Dariusz Cychol
Średni nakład (styczeń 2018) 83 170 egz.
Średnia sprzedaż (styczeń 2018) 24 661[1] egz.
Liczba stron 32
ISSN 1509-460X
OCLC 749141261
Strona internetowa

Fakty i Mity (z podtytułem Tygodnik nieklerykalny) – tygodnik antyklerykalny wydawany w Zgierzu od 2000 roku. Założycielem pisma jest Roman Kotliński.

Historia i działalność[edytuj | edytuj kod]

Tygodnik założył Roman Kotliński, który do listopada 2016 roku pełnił w nim funkcję redaktora naczelnego[2].

Czasopismo ukazuje się od 10 marca 2000 roku[3]. Jego deklarowana działalność od początku skupia się na "obnażaniu hipokryzji Kościoła katolickiego"[3] oraz publikowaniu materiałów dotyczących przestępstw kryminalnych i obyczajowych popełnianych przez duchownych różnych wyznań[4]. „FiM” drukuje także teksty publicystyczne, bieżące analizy sytuacji społecznej i politycznej, prześmiewcze ilustracje i komiksy[5][4].

W 2001 roku tygodnik jako pierwszy ujawnił przypadki molestowania seksualnego przez arcybiskupa Juliusza Paetza[3].

Z inicjatywy czytelników „FiM“ w 2002 roku sformowano lewicową Antyklerykalną Partię Postępu „Racja”[6]. Działalność partii skupiała się głównie na kwestiach światopoglądowych: ugrupowanie opowiadało się za zbudowaniem państwa o sekularnym i neutralnym światopoglądowo obliczu oraz za pełnym rozdziałem Kościoła od państwa. Partia zakończyła działalność w 2013 roku[6].

Redaktor naczelny tygodnika wystartował w wyborach parlamentarnych w 2011 roku, dostając się do parlamentu z listy Ruchu Palikota[7].

Od października 2016 wydawca tygodnika jest członkiem Związku Kontroli Dystrybucji Prasy[8].

W styczniu 2018 roku redaktorem naczelnym „FiM” został Dariusz Cychol[9].

Profil redakcyjny[edytuj | edytuj kod]

Pismo ma charakter lewicowy i antyklerykalny[3][6][4][2]. „FiM“ jest pozycją przeznaczoną – jak to określa redakcja – „dla humanistów i ludzi z wyzwolonym umysłem”[3]. Autorzy krytycznym okiem patrzą na działania Kościoła katolickiego i organizacji uchodzących za prawicowe[5][2][3].

Zespół redakcyjny[edytuj | edytuj kod]

Redaktorem naczelnym pisma jest Dariusz Cychol[9]. W zespole redakcyjnym pisma znaleźli się stali komentatorzy, publicyści, reporterzy, felietoniści: Renata Byżycka, Artur Cecuła, Joanna Cyterska, Jerzy Dolnicki, Dariusz Dyrda, Blanka Florczyk, Piotr Gadzinowski, Jerzy Paweł Gieorgica, Marta Hofman, Jakub Jabłoński, Waldemar Janiec, Robert Jaruga, Krzysztof Karolczak, Dariusz Kędziora, Artur Kulikowski, Oskar Lipman, Zbigniew Nita, Piotr Nowak, Bolesław Parma, Stefan Płonicki, Marianna Rolla, Tomasz Sandor, prof. Joanna Senyszyn, Robert Smoleń, Grzegorz Szokiński, Norman Tabor, Krzysztof Werwicki, Katarzyna Wilk-Wojtczak, Dorota Wróblewska, Joanna Zaleska, Janusz Zawodny i Adrian Ziemiński[10][11][12]. W magazynie publikowane są także rysunki satyryczne autorstwa Tomasza Rogowskiego[10].

Współpracownikami tygodnika w przeszłości byli m.in.: Mariusz Agnosiewicz, Marek Barański, Anna Grodzka, Jan Hartman, Piotr Ikonowicz, Jerzy Sławomir Mac, Janusz Palikot, Andrzej Rodan, Piotr Tymochowicz, Marek Szenborn i Maria Szyszkowska[13][14][15][16][17][18][19][20].

Stałe rubryki[edytuj | edytuj kod]

Stałymi rubrykami „FiM“ są „Piąta kolumna”, „Co tam, panie w Watykanie”, „Czarne wersety“, „Heretykon“ i „Okiem biblisty“[11].

Kontrowersje[edytuj | edytuj kod]

15 lutego 2016 do redakcji wkroczyło kilkunastu agentów CBŚP[21]. Aresztowali Romana Kotlińskiego i zabezpieczyli dokumentację finansową spółki Błaja News. Kotlińskiemu postawiono zarzuty podżegania do zabójstwa byłej żony, nielegalnego posiadania broni palnej, działania na szkodę spółki i przywłaszczenia pieniędzy spółki oraz wyłudzenia pieniędzy z tytułu ubezpieczenia od kradzieży dwóch samochodów[22], a w sierpniu 2019 został przez Sąd Okręgowy w Łodzi uznany winnym wszystkich zarzucanych mu czynów. Łącznie sąd wymierzył mu karę 10 lat bezwzględnego więzienia[23].

7 lipca 2016 w związku z zarzutami prokuratorskimi postawionymi redaktorowi naczelnemu dziennikarze tygodnika m.in. zastępca redaktora naczelnego Adam Cioch, sekretarz redakcji Paulina Arciszewska-Siek oraz reporterzy Oksana Hałatyn-Burda i Ariel Kowalczyk (Ariel Szenborn) odeszli z pracy w redakcji i założyli „Tygodnik Faktycznie”. W pierwszych numerach pisma ogłosili rezultaty rzekomego śledztwa dziennikarskiego w sprawie zarzutów wobec redaktora naczelnego[24][25]. Wydawca zarzucił byłym dziennikarzom pisma nielojalność, uszkodzenie sprzętu i zniesławienie Romana Kotlińskiego, zapowiadając, że „Fakty i Mity” nadal będą się ukazywać[26].

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. Sprzedaż tygodników opinii w styczniu 2018 roku (pol.). wirtualnemedia.pl, 2018-03-28. [dostęp 2018-03-28].
  2. a b c Karolina Wojciechowska na czele redakcji „Faktów i Mitów”, Dariusz Cychol wicenaczelnym (pol.). wirtualnemedia.pl. [dostęp 2018-06-09].
  3. a b c d e f O nas (pol.). danielfabrykiewicz.wixsite.com. [dostęp 2018-06-09].
  4. a b c Fakty i Mity (pol.). empik.com. [dostęp 2018-06-09].
  5. a b Wojciech Czuchnowski: „Fakty i Mity“, czyli cep antyklerykalny (pol.). wyborcza.pl. [dostęp 2018-06-09].
  6. a b c Antyklerykalna Partia Postępu „Racja” (pol.). encyklopedia.pwn.pl. [dostęp 2018-06-09].
  7. Były poseł Roman K. oskarżony o nakłanianie do zabójstwa byłej żony (pol.). rp.pl. [dostęp 2018-06-09].
  8. Michał Kurdupski: „Do Rzeczy” i „Sieci” najwięcej straciły w listopadzie. Na plusie tylko „Tygodnik Powszechny” i „Gazeta Polska” (pol.). wirtualnemedia.pl. [dostęp 2018-06-09].
  9. a b Dariusz Cychol za Ewę Kotlińską redaktorem naczelnym „Faktów i Mitów” (pol.). wirtualnemedia.pl. [dostęp 2018-06-09].
  10. a b „Fakty i Mity” z nowymi dziennikarzami i publicystami (pol.). wirtualnemedia.pl. [dostęp 2018-06-09].
  11. a b Fakty i Mity (pol.). efaktyimity.eu. [dostęp 2018-06-09].
  12. „Fakty i Mity”. Nr 16 (998) (19-25 kwietnia 2019), s. 31, 04.05.2019. Zgierz: BŁAJA News Sp. z o.o.. ISSN 1509-460X. 
  13. Jakub Mejer: „Tygodnik Faktycznie” przejął felietonistów z „Faktów i Mitów“ (pol.). press.pl. [dostęp 2018-06-09].
  14. Palikot gani Kotlińskiego, ale i...rozgrzesza (pol.). wiadomosci.dziennik.pl. [dostęp 2018-06-09].
  15. Agnosiewicz: „Tygodnik Faktycznie” przejął felietonistów z „Faktów i Mitów“ (pol.). racjonalista.pl. [dostęp 2018-06-09].
  16. Zmarł Marek Szenborn (pol.). press.pl. [dostęp 2018-06-09].
  17. Marek Barański zastępcą naczelnego „Faktów i Mitów” (pol.). press.pl. [dostęp 2018-06-09].
  18. Tomasz Sygut: „Wprost” w porno-branżę (pol.). tygodnikprzeglad.pl. [dostęp 2018-06-09].
  19. Tomasz Sygut: Andrzej Rodan (pol.). ksiazki.wp.pl. [dostęp 2018-06-09].
  20. Spotkanie w kawiarni literackiej ŚIL (pol.). oil.org.pl. [dostęp 2018-06-09].
  21. Agenci CBŚ weszli do siedziby „Faktów i Mitów“. Roman Kotliński zatrzymany (pol.). wyborcza.pl. [dostęp 2018-06-09].
  22. Redaktor naczelny „Faktów i Mitów” aresztowany, zarzuty podżegania do zabójstwa (pol.). wirtualnemedia.pl. [dostęp 2016-07-19].
  23. SuperStacja.tv, B. poseł Ruchu Palikota i red. ''Faktów i Mitów'' skazany na 10 lat więzienia!, SuperStacja [dostęp 2019-08-13] (pol.).
  24. Dziennikarze „Faktów i Mitów” odeszli do nowego pisma „Tygodnik Faktycznie”, potwierdzają zarzuty wobec Romana K. (pol.). wirtualnemedia.pl. [dostęp 2016-07-19].
  25. Maciej Kozielski: Byli dziennikarze „Faktów i Mitów“ stworzyli „Tygodnik Faktycznie“ (pol.). wirtualnemedia.pl. [dostęp 2016-07-19].
  26. „Fakty i Mity” będą ukazywać się dalej, wydawca zarzuca byłym dziennikarzom uszkodzenie sprzętu i zniesławianie Romana Kotlińskiego (pol.). wirtualnemedia.pl. [dostęp 2016-07-19].