Gromada Kuźnica Grabowska

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacja, szukaj
Kuźnica Grabowska
gromada
1954–1973
Państwo  PRL
Województwo 1954: łódzkie
1954-72: poznańskie
Powiat 1954: wieluński
1954-72: ostrzeszowski
Data powstania 4 października 1954
Data likwidacji 1 stycznia 1973
Siedziba Kuźnica Grabowska
Populacja (1960)
• liczba ludności

1.689[1]
Szczegółowy podział administracyjny (1954)
Liczba sołectw 3
Liczba reprezentantów
Liczba członków GRN (1954) 18
brak współrzędnych
Portal Portal Polska

Gromada Kuźnica Grabowska – dawna gromada, czyli najmniejsza jednostka podziału terytorialnego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w latach 1954–1972.

Gromady, z gromadzkimi radami narodowymi (GRN) jako organami władzy najniższego stopnia na wsi, funkcjonowały od reformy reorganizującej administrację wiejską przeprowadzonej jesienią 1954[2] do momentu ich zniesienia z dniem 1 stycznia 1973[3], tym samym wypierając organizację gminną w latach 1954–1972[4][5].

Gromadę Kuźnica Grabowska siedzibą GRN w Kuźnicy Grabowskiej utworzono – jako jedną z 8759 gromad na obszarze Polski[4] – w powiecie wieluńskim w woj. łódzkim, na mocy uchwały nr 40/54 WRN w Łodzi z dnia 4 października 1954. W skład jednostki weszły obszary dotychczasowych gromad[6] Kuźnica Grabowska, Jelenie i Głuszyna ze zniesionej gminy Czajków w tymże powiecie i województwie[7].

13 listopada 1954 (z mocą obowiązującą od 1 października 1954[8]) gromada weszła w skład nowo utworzonego powiatu ostrzeszowskiego w woj. poznańskim[9], gdzie ustalono dla niej 18 członków gromadzkiej rady narodowej[10].

Gromada przetrwała do końca 1972 roku, czyli do kolejnej reformy gminnej[11].

1 stycznia 1973 w powiecie ostrzeszowskim (woj. poznańskie) reaktywowano zniesioną w 1953 roku gminę Kuźnica Grabowska[12] (do 1953 gmina leżała w powiecie wieluńskim w woj. łódzkim[13]), lecz zniesiono ją już po czteru tygodniach, 26 stycznia 1973[14]. W rzeczywistości, planowana gmina nie została utworzona[15].

Przypisy

  1. Spis powszechny z dnia 6 grudnia 1960 r., wyniki wstępne, ludność, mieszkania, budynki oraz gospodarstwa rolne: Województwo poznańskie i miasto Poznań, 1961. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny – Biuro Spisowe
  2. Dz.U. z 1954 r. Nr 43, poz. 191
  3. Dz.U. z 1972 r. Nr 49, poz. 312
  4. a b Podział administracyjny Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Warszawa: Urząd Rady Ministrów – Biuro do spraw Prezydiów Rad Narodowych, 1956.
  5. Mała Encyklopedia Powszechna PWN. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1959.
  6. Gromady istniały także po II wojnie światowej jako jednostka pomocnicza gmin.
  7. Uchwała Nr 40/54 Wojewódzkiej Rady Narodowej w Łodzi z dnia 4 października 1954 r. w sprawie podziału na nowe gromady powiatu wieluńskiego; w ramach Zarządzenia Nr Or. V-167/1/54 Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Łodzi z dnia 22 listopada 1954 r. w sprawie ogłoszenia uchwał Wojewódzkiej Rady Narodowej w Łodzi z dnia dnia 4 października 1954 r., dotyczących reformy podziału administracyjnego wsi (Dziennik Urzędowy Wojewódzkiej Rady Narodowej w Łodzi z dnia 1 grudnia 1954 r., Nr. 11, Poz. 39)
  8. 13 listopada 1954 to data wejścia w życie rozporządzenia o utworzeniu powiatu ostrzeszowskiego z mocą obowiązującą wstecz od 1 października 1954
  9. Dz.U. z 1954 r. Nr 49, poz. 243
  10. Uchwała Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Ostrzeszowie z dnia 6 października 1954 r. w sprawie ustalenia liczby członków gromadzkich rad narodowych (Dziennik Urzędowy Wojewódzkiej Rady Narodowej w Poznaniu z dnia 8 października 1954 r., Nr. 16, Poz. 80)
  11. Wykaz miast, osiedli i gromad: stan z dn. 1 I 1971 r., Cz. 1. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny – Biuro Spisów, 1971.
  12. Uchwała Nr XVIII/98/72 Wojewódzkiej Rady Narodowej w Poznaniu z dnia 5 grudnia 1972 r. w sprawie utworzenia gmin w województwie poznańskim
  13. Dz.U. z 1953 r. Nr 42, poz. 199
  14. Informacja uzyskana 8 lipca 2008 od sekretariatu starosty ostrzeszowskiego Lecha Janickiego
  15. Wykaz symboli terytorialnych jednostek administracyjnych używanych do celów statystycznych (podział administracyjny z dnia 1. I. 1973 r.). Główny Urząd Statystyczny. Biuro Spisów (ERRATA)