Samuel Pereira

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Samuel Pereira
Samuel Rodrigo Pereira
Ilustracja
Data urodzenia

1988

Zawód, zajęcie

dziennikarz

Narodowość

polsko-portugalska

Pracodawca

m.in. TVP i Polskie Radio

Małżeństwo

Maria Mackiewicz

Dzieci

2

Samuel Rodrigo Pereira (ur. 1988) – polski dziennikarz i publicysta portugalskiego pochodzenia.

Życiorys[edytuj | edytuj kod]

Studiował historię na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie[1] i przedstawiał się jako absolwent tych studiów na UKSW[2]. Jednak nigdy nie oddał pracy dyplomowej[3]. Autor bloga „Mediowo” w serwisie Salon24[4][5]. Był członkiem założycielem, działaczem i od 2011 rzecznikiem prasowym Stowarzyszenia „Solidarni 2010”[6][7] (zrezygnował 12 września 2011[8][9]). W okresie luty–marzec 2011 wraz z Ewą Stankiewicz prowadził audycje w Radiu Wnet[4][10]. Był autorem treści profilu twitterowego pod nazwą TVN48, który po interwencji stacji TVN24 w 2015 zmienił logo oraz nazwę na Depeshe24[11][12]. Podjął współpracę ze środowiskiem tygodnika „Gazeta Polska”, pisząc do dziennika „Gazeta Polska Codziennie” oraz portalu Niezalezna.pl, dla których działał do 2016[13][14][15][16][11][17]. Były redaktor pisma „Fronda[11]. W grudniu 2012 nominowany do nagrody Grand Press w kategorii „dziennikarstwo śledcze” za tekst „Sensacyjne nagrania w sprawie Amber Gold[18].

W czerwcu 2013 dołączył do redakcji kwartalnika „Fronda Lux”, prowadzonej przez Mateusza Matyszkowicza[19]. W maju 2014 ubiegał się o przyjęcie do warszawskiego oddziału Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, jednak jego wniosek został pierwotnie odrzucony z uwagi na niewystarczający dorobek[20]. W tej sprawie wywiązał się spór na łonie organizacji i ostatecznie w styczniu 2015 został przyjęty do SDP[21][17].

10 lutego 2016 rozpoczął pracę jako wydawca w redakcji publicystyki i prowadzący audycję Rozmowa Dnia w I Programie Polskiego Radia (zadebiutował w audycji Z kraju i ze świata)[22][23][24]. 11 marca 2016 został zastępcą szefa redakcji publicystyki Telewizyjnej Agencji Informacyjnej (TAI), Dawida Wildsteina (jednocześnie zakończył pracę jako wydawca w PR1)[25][26]. W grudniu 2016 powołany na p.o. szefa portalu TVP.info[27]. 1 sierpnia 2017 objął funkcję redaktora naczelnego tego serwisu, zastąpił zwolnionego Dominika Zdorta[28][29][30]. Równolegle był wydawcą programu Bez retuszu[31]. W listopadzie 2018 został wydawcą programu „Strefa Starcia”[32].

Od marca 2019 miał prowadzić przedpołudniowy program w Polskim Radiu 24, został jednak po tygodniu zastąpiony ponieważ, jak przekazał reporter tej stacji, nie radził sobie[33][34]. We wrześniu 2019 został współprowadzącym audycji „Twój wybór” w TVP3[35]. W listopadzie 2020 zakończył pracę na stanowisku redaktora naczelnego portalu TVP.info w związku z jego włączeniem do struktur TAI i objął funkcję zastępcy kierownika Redakcji Mediów Interaktywnych[36].

Publikacje[edytuj | edytuj kod]

W październiku 2012 r. w „Gazecie Polskiej” razem z Dorotą Kanią i Dawidem Wildsteinem ujawnił szczegóły śledztwa w sprawie korupcji w Sądzie Najwyższym[37]. Po tych publikacjach, ówczesny prokurator generalny Andrzej Seremet przekonywał krakowską prokuraturę do wznowienia sprawy[38].

Jest autorem artykułów o aferze związanej z kontrolą podatkową wobec Sławomira Nowaka i jego żony, Moniki[39][40].

Był również autorem serii publikacji, w których ujawnił nagrania i treść rozmów polityków i biznesmenów w warszawskich restauracjach[41]. Wśród nich byli między innymi: Radosław Sikorski, Roman Giertych, Waldemar Pawlak, Michał Sołowow, Paweł Graś, Bartosz Arłukowicz, Olgierd Geblewicz, Stanisław Gawłowski, Elżbieta Bieńkowska, Kazimierz Sowa, Marian Janicki, Włodzimierz Karpiński, Jerzy Mazgaj, Rafał Baniak, Krzysztof Kwiatkowski, Jan Kulczyk, Leszek Czarnecki, Władysław Kosiniak-Kamysz, Aleksander Kwaśniewski i Leszek Miller[41].

Jest autorem artykułów o mafii vatowskiej i kradzieży podatkowych[42].

Współpracował przy dokumencie Marcina Tulickiego o powstaniu stacji TVN „Holding”[43]

W marcu 2021 r. razem z Marcinem Tulickim opublikowali informacje dotyczące procederu „dyrygowania hejtem” strony Sokzburaka przez Romana Giertycha oraz finansowaniu założyciela fanpage’a[44][45].

Działalność i kontrowersje[edytuj | edytuj kod]

W lipcu 2014 Pereira wraz z Michałem Rachoniem (ówcześnie telewizja Republika) zamieścili na łamach Niezależna.pl szereg artykułów szkalujących byłego komendanta głównego policji, Marka Działoszyńskiego i inne osoby[46]. W październiku 2018 Niezależna opublikowała przeprosiny za naruszenie dóbr osobistych[47].

W marcu 2017 media przypominały sposób w jaki Pereira, sam często zarzucający stronniczość i brak obiektywizmu innym dziennikarzom, instruował i zachęcał blogerów do szkalowania polityków czy właśnie dziennikarzy[48]. Opisywano również, jak manipuluje przekazem i stawia fałszywe tezy wyrywając z kontekstu, wcześniejszy o prawie rok i wyrażony w innych okolicznościach, fragment wypowiedzi burmistrza Londynu[49].

W sprawie treści artykułu w TVP.info z 11 listopada 2017 o protestujących lekarzach rezydentach rzekomo jedzących kawior na egzotycznych wycieczkach[31], Pereira przeprosił lekarkę Katarzynę Pikulską, która w rzeczywistości przebywała za granicą jako lekarka-wolontariuszka[50], jednak ta nie przyjęła przeprosin i skierowała do sądu prywatny akt oskarżenia przeciw Telewizji Polskiej[51]. W rozpoczętym w 2019 przed Sądem Okręgowym w Warszawie procesie o zniesławienie[52][53] autor powyższego artykułu Ziemowit Kossakowski zeznał, że stworzenie materiału zlecił mu Samuel Pereira, który miał w tym zakresie przekazywać mu instrukcje[54][55][56].

W orzeczeniu Komisji Etyki TVP z 19 lipca 2018 stwierdzono, że w artykule na portalu TVP.Info dotyczącym prof. Mikołaja Spodaryka autorzy wprowadzili w błąd widzów, a jednocześnie poinformowano, że Komisja nie ustaliła, kto personalnie ponosi odpowiedzialność za opublikowany materiał[57]. Według późniejszej relacji członka tejże Komisji, Mariusza Kowalewskiego, w trakcie wyjaśniania sprawy w Komisji Etyki TVP jako jednego z odpowiedzialnych za zaniedbanie, skutkujące złamaniem etyki dziennikarskiej, wskazano szefa portalu TVP.info, Samuela Pereirę, co jednak pominięto w oficjalnym komunikacie Komisji[58].

W listopadzie 2020 po raz kolejny wskazywano na amatorski poziom pracy dziennikarskiej niedoszłego historyka w związku z jego, bardzo niskiej jakości i obarczonych licznymi pomyłkami, relacjami z USA[36][59]; i dalej w związku z innymi tematami[60][61].

W lutym 2021 opisywano, w jaki sposób, prostym zabiegiem programisty / administratora, TVP.info zmniejszało na swojej stronie internetowej widoczność przeprosin nakazanych prawomocnym wyrokiem sądowym[62].

W grudniu 2019 opublikował tweet, w którym ogłosił, że Marszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej Tomasz Grodzki przyznał się do przyjęcia łapówki. W lipcu 2021 publicznie wyraził ubolewanie nad swoim postępowaniem i przyznał, że podana informacja na temat marszałka Grodzkiego była fałszywa[63].

Pod koniec grudnia 2021 r. były premier Donald Tusk zażartował z odejścia trenera reprezentacji PZPN Paula Sousy i Perairy, mówiąc, że nie sądził że ostatni tydzień tego roku będzie taki portugalski. Konserwatywne środowiska związane z Pereirą uznały żart za działanie ksenofobiczne, natomiast dziennikarze związani ze środowiskami liberalnymi, przypominiały o zarzucaniu proniemieckości Donaldowi Tuskowi przez dziennikarza i portal TVP.info[2][64]. W obronie Pereiry stanął m.in. dziennikarz portalu wPolityce.pl chorwackiego pochodzenia Goran Andrijanić[65].

Wespół z Marcinem Tulickim ujawnił kulisy afery Polnord, w tym szczegóły analizy Generalnego Inspektora Informacji Finansowej dotyczącej rzekomych[66][67][68] przepływów finansowych na trzech kontach Romana Giertycha, a także na rachunkach spółek T.G. i NEW INDUSTRY oraz kancelarii adwokackiej Giertycha. Zebrane przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej dane były jedną z podstaw śledztwa prokuratorskiego w sprawie podejrzenia prania brudnych pieniędzy[69]. Przed publikacją artykułu, Roman Giertych zagroził Pereirze i Rafałowi Pasztelańskiemu, którzy pracowali nad tekstem, za wysłanie pytań w sprawie analizy GIIF pozwem opiewającym na kwotę 50 tys. złotych na osobę[70]. Finalnie, prywatny pozew z art. 212 KK został wniesiony w październiku 2020 roku i opiewał na 200 tysięcy złotych. W czerwcu 2022 roku, sąd pierwszej instancji umorzył postępowanie[71].

Życie prywatne[edytuj | edytuj kod]

Jest synem Portugalczyka[4]. Posiada obywatelstwo polskie oraz portugalskie[72]. Jego brat Oswald Rodrigo Pereira (ur. 1984) był dziennikarzem TVP Info oraz TVP Sport[73][74][75].

W 2011 ożenił się z Marią Mackiewicz[76][77], która pracowała w „Gazecie Polskiej Codziennie”, w 2016 otrzymała stanowisko ekspertki social media w kancelarii premier RP Beaty Szydło[78], a w 2018 została zatrudniona w Ministerstwie Środowiska[79]. Mają dwójkę dzieci[80][81]. Od 2017 para nie mieszka razem[82].

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. Samuel Pereira został wydawcą w radiowej „Jedynce”. Onet.pl, 10 lut 2016. [dostęp 2016-03-16].
  2. a b Hipsterzy przejmują kwartalnik Fronda. teologiapolityczna.pl, 2013-06-09. [dostęp 2020-06-08]. za: Hipsterzy przejmują kwartalnik Fronda. pismofronda.pl, 2013-06-09. [dostęp 2020-06-08].
  3. Pereira twierdzi, że ma wyższe wykształcenie. Uniwersytet Wyszyńskiego: Praca dyplomowa pracownika TVP.info nie istnieje | Wieści24.pl [dostęp 2021-12-27] (pol.).
  4. a b c Milena Rachid Chehab: Samuel Rodrigo Pereira, rzecznik pokolenia TU-154. newsweek.pl, 2011-05-18. [dostęp 2016-03-16].
  5. Samuel Rodrigo Pereira. Salon24. [dostęp 2016-03-16].
  6. Samuel Rodrigo Pereira, Jarosław Stróżyk: 10 kwietnia to był przełom, Rozmowa z Samuelem Rodrigo Pereirą, rzecznikiem Stowarzyszenia Solidarni 2010. opoka.org.pl, 2011-08-09. [dostęp 2020-06-07].
  7. TVPropaganda 2019 ↓, s. 32, 142.
  8. Barbara Chojnacka, Solidarni 2010 – Oświadczenie, solidarni2010.pl [dostęp 2020-03-24] (pol.).
  9. Zrezygnowałem z pełnienia funkcji rzecznika Stowarzyszenia >>Solidarni 2010<<. WPolityce.pl, 12 września 2011. [dostęp 2016-03-17].
  10. Od Sasa do Lasa. radiownet.pl. [dostęp 2016-03-17].
  11. a b c Author Archives: Samuel Pereira. pismofronda.pl. [dostęp 2016-03-16].
  12. tw: Prześmiewczy profil twitterowy TVN48 zmienił nazwę i logo po interwencji TVN. wirtualnemedia.pl, 2015-10-14. [dostęp 2020-06-08].
  13. Artykuły autora: Samuel Pereira. gpcodziennie.pl. [dostęp 2016-03-16]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-03-17)].
  14. Tomasz Baliszewski: Poruszenie na prawicy. Samuel Pereira nie został przyjęty do Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. NaTemat.pl. [dostęp 2016-03-16].
  15. Wszystkie artykuły dla: Samuel Pereira. Niezalezna.pl. [dostęp 2016-03-16].
  16. Zacznijmy pracę dla Polski – wywiad z Samuelem Rodrigo Pereirą. cosmopolla.wordpress.com, 30 lipca 2013. [dostęp 2016-03-16].
  17. a b TVPropaganda 2019 ↓, s. 33, 142.
  18. Lista nominowanych do Grand Press 2012. sdrp.katowice.pl, 10 grudnia 2012. [dostęp 2016-03-17]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-03-24)].
  19. Tomasz Terlikowski rezygnuje, “Hipster prawica” na czele “Frondy”. wirtualnemedia.pl, 11 czerwca 2013. [dostęp 2016-03-17].
  20. Łukasz Brzezicki: Samuel Pereira odrzucony przez SDP. Spór w zarządzie organizacji. wirtualnemedia.pl, 2014-12-14. [dostęp 2020-06-07].
  21. łb: Samuel Pereira przyjęty do Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich. „Proszono o dosłanie kilku artykułów”. wirtualnemedia.pl, 2 lutego 2015. [dostęp 2016-03-16].
  22. Niepokorny w Polskim Radiu. Samuel Pereira wydawcą radiowej Jedynki. Wyborcza.pl, 2016-02-10. [dostęp 2016-03-16].
  23. Samuel Pereira. polskieradio.pl. [dostęp 2016-03-17].
  24. Samuel Pereira wydawcą w radiowej Jedynce. wirtualnemedia.pl, 2016-02-11. [dostęp 2016-03-16].
  25. Maciej Kozielski: Samuel Pereira będzie zastępcą Dawida Wildsteina w TVP Info. press.pl, 21 marca 2016. [dostęp 2016-03-21].
  26. TVPropaganda 2019 ↓, s. 32, 142, 146.
  27. TVPropaganda 2019 ↓, s. 83, 147.
  28. Samuel Pereira za Dominika Zdorta szefem portalu TVP.info. wirtualnemedia.pl, 24 lipca 2017. [dostęp 2017-08-21].
  29. Samuel Pereira za Dominika Zdorta szefem portalu TVP.info, www.wirtualnemedia.pl [dostęp 2019-09-16] (pol.).
  30. TVPropaganda 2019 ↓, s. 90–91, 142, 147.
  31. a b TVPropaganda 2019 ↓, s. 94.
  32. jk: PO bojkotuje programy TVP z publicznością? Grabiec: odmawiamy udziału, ale to nie jest zorganizowany bojkot. wirtualnemedia.pl, 2019-11-13. [dostęp 2020-08-03].
  33. Maciej Kozielski, Samuel Pereira znika z przedpołudniowego pasma w Polskim Radiu 24, Press Press.pl, 22 marca 2019 [dostęp 2021-03-29].
  34. Rafał Badowski, Pereira znika z nowego programu po... tygodniu. „Nie radził sobie z prowadzeniem”, naTemat.pl, 22 marca 2019 [dostęp 2021-03-29].
  35. Samuel Pereira wśród prowadzących „Twój wybór” w TVP3, www.wirtualnemedia.pl [dostęp 2019-09-16] (pol.).
  36. a b Jacek Kowalski: Samuel Pereira nie jest już redaktorem naczelnym Tvp.info (pol.). wirtualnemedia.pl. [dostęp 2020-11-10].
  37. Ujawniamy szczegóły śledztwa ws. korupcji w SN, niezalezna.pl [dostęp 2022-02-09].
  38. Redakcja, Wznowione śledztwo w sprawie tzw. „korupcji w Sądzie Najwyższym”, Gazeta Wrocławska, 20 lutego 2013 [dostęp 2022-02-09] (pol.).
  39. Zeznania bohaterów afery taśmowej. DOKUMENTY, niezalezna.pl [dostęp 2022-02-09].
  40. Monika N. i „crossowanie” kont. Co zeznali Nowak, Słodkowski, Parafianowicz i Górecka?, www.tvp.info, 20 stycznia 2021 [dostęp 2022-02-09] (pol.).
  41. a b Taśmy z warszawskich restauracji, www.tvp.info [dostęp 2022-02-09] (pol.).
  42. Samuel Pereira: Rządzący mieli dokładną wiedzę, jak wygląda wyłudzanie VAT-u, www.tvp.info, 18 listopada 2018 [dostęp 2022-02-09] (pol.).
  43. TVP1 i TVP Info zmieniają ramówki: będzie reportaż o powstaniu TVN, www.wirtualnemedia.pl [dostęp 2022-02-09] (pol.).
  44. Giertych i Sok z Buraka złapani na kłamstwie. Ujawniamy dowody finansowania, www.tvp.info, 28 marca 2021 [dostęp 2022-02-09] (pol.).
  45. Kto dyrygował hejtem Soku z Buraka? Rozmowy Giertycha z Kozakiem, www.tvp.info, 27 marca 2021 [dostęp 2022-02-09] (pol.).
  46. Oświadczenie komendanta policji Marka Działoszyńskiego. Jutro tekst w „Codziennej”, Niezalezna.pl, 9 lipca 2014 [dostęp 2021-03-30].
  47. Niezalezna.pl, Pereira i Rachoń przepraszają za nieprawdziwe informacje o podpaleniu domu, WirtualneMedia.pl, 12 października 2018 [dostęp 2021-03-30].
  48. Kamil Sikora, Internauci uderzają w Samuela Pereirę z TVP. Podpowiadał blogerowi jak oczernić Donalda Tuska, Wirtualna Polska, 23 marca 2017 [dostęp 2021-03-29].
  49. Wirtualna Polska Media S.A, Co po zamachu powiedział burmistrz Londynu Sadiq Khan? Wipler, Pereira i Jakubiak podają ten cytat, Wirtualna Polska, 23 marca 2017 [dostęp 2021-03-29].
  50. Estera Flieger: Samuel Pereira przeprasza doktor Pikulską. Autor materiału o rezydentach i kawiorze zawieszony. wyborcza.pl, 2017-10-16. [dostęp 2020-06-08].
  51. nb: Liderka protestu lekarzy-rezydentów nie przyjmie przeprosin Ziemowita Kossakowskiego, chce pozwać TVP. wirtualnemedia.pl, 2018-08-03. [dostęp 2020-06-08].
  52. jk: Ruszył proces lekarki przeciw TVP ws. „egzotycznych podróży”. Kossakowski i Pereira przerzucają się odpowiedzialnością. wirtualnemedia.pl, 2019-11-20. [dostęp 2020-06-08].
  53. TVP chce oddalenia powództwa wniesionego przez zniesławioną rezydentkę. rp.p, 2019-11-19. [dostęp 2020-06-08].
  54. Kossakowski: Stałem się obiektem nagonki przez fejki Pereiry. rp.pl, 2017-07-27. [dostęp 2020-06-08].
  55. Ruszył proces dotyczący oczerniania lekarzy przez Tvp.info. press.pl, 2019-11-20. [dostęp 2020-06-08].
  56. TVPropaganda 2019 ↓, s. 95–97.
  57. Orzeczenie KE z 19.07.2018 r. w sprawie tekstów opublikowanych na portalu TVP.Info.. tvp.pl, 2018-08-22. [dostęp 2020-06-08].
  58. TVPropaganda 2019 ↓, s. 133–134.
  59. Agnieszka Kublik, Zmiany w TVP. Samuel Pereira zdegradowany, Wyborcza, 10 listopada 2020 [dostęp 2021-03-29].
  60. Paweł Wroński, Gra w Portugalczyka, czyli głuchy telefon połączony z zabawą w durnia, Gazeta Wyborcza, 30 listopada 2020 [dostęp 2021-03-29].
  61. Leszek Kostrzewski, Samuel Pereira ogłosił bojkot Reserved. Za kalesony z błyskawicą. Po czym się wycofał, Gazeta Wyborcza, 11 grudnia 2020 [dostęp 2021-03-29].
  62. TVP Info zakrywa zasądzone przeprosiny dla komornika. Pereira: wyrok wykonany zgodnie z treścią postanowienia, WirtualneMedia.pl, 9 lutego 2021 [dostęp 2021-03-29].
  63. Bartosz Kołodziejczyk, Pereira przeprasza marszałka. W kulisach „ugoda sądowa”, wiadomosci.wp.pl, 15 lipca 2021 [dostęp 2021-07-15] (pol.).
  64. Tusk zakpił z pochodzenia Pereiry. „Ostatni tydzień jest bardzo... portugalski”, salon24.pl [dostęp 2022-02-09] (pol.).
  65. Dziennikarze spierają się o słowa Donalda Tuska o „portugalskim finale roku” po pytaniu Samuela Pereiry, www.wirtualnemedia.pl [dostęp 2022-02-09] (pol.).
  66. Piotr Żytnicki: Giertych nie jest podejrzanym. Sąd ostro o metodach prokuratury: Bezprawne i nieetyczne (pol.). wyborcza.pl, 2020-12-03. [dostęp 2020-12-03].
  67. Kamil Dziubka: Porażka prokuratury w sprawie Giertycha. Ryszard Krauze i reszta na wolności (pol.). onet.pl, 2020-10-17. [dostęp 2020-11-19].
  68. Sąd: Roman Giertych może pracować jako adwokat (pol.). onet.pl, 2020-11-17. [dostęp 2020-11-19].
  69. Analiza GIIF: Słupy, fikcyjne konta i mieszanie dochodów. Tak prano pieniądze ws. Polnordu, www.tvp.info, 1 kwietnia 2021 [dostęp 2022-02-09] (pol.).
  70. Roman Giertych chce od dziennikarzy TVP.info 100 tys. zł i przeprosin za przesłane mu pytania ws. Polnordu, www.wirtualnemedia.pl [dostęp 2022-02-09] (pol.).
  71. Giertych przegrał z Pereirą. Sąd umorzył proces, salon24.pl, 13 czerwca 2022 [dostęp 2022-06-30] (pol.).
  72. MK, MNIE: Urzędnik Grodzkiego o dziennikarzu: portugalski pieczeniarz. O nagrodach w Senacie milczy. tvp.info, 2020-04-17. [dostęp 2020-06-07].
  73. WB: Brat Samuela Pereiry odchodzi z TVP. Niecały miesiąc po tym, jak jego krewny dostał kierownicze stanowisko. gazeta.pl, 2016-09-26. [dostęp 2020-06-07].
  74. NB: Oswald Rodrigo Pereira odszedł z TVP Sport. wirtualnemedia.pl, 2019-05-19. [dostęp 2020-06-07].
  75. Rodrigo Pereira Oswald. enduhub.com. [dostęp 2020-06-07].
  76. Samuel Pereira – kim jest? [pochodzenie, rodzina, kariera]. fokus.tv, 14 marca 2016. [dostęp 2016-10-01].
  77. Dopiero co Samuel Pereira walczył, by nie wyciągać prywatnych spraw. No, ale gdy sprawa nie dotyczy Samuela…. newsweek.pl, 2019-06-25. [dostęp 2020-06-07].
  78. Rafał Badowski: Awantura z Samuelem Pereirą. Kim jest Czarna Baronowa?. natemat.pl, 2019-04-25. [dostęp 2020-06-07].
  79. tw: Maria Mackiewicz-Pereira przeszła z kancelarii premiera do Ministerstwa Środowiska. wirtualnemedia.pl, 2018-06-21. [dostęp 2020-06-07].
  80. Samuel Pereira został ojcem. niezalezna.pl, 8 maja 2012. [dostęp 2020-05-23].
  81. Jest mała Helenka Pereira!. niezalezna.pl, 7 lipca 2014. [dostęp 2020-05-23].
  82. Samuel Pereira ws. sporu rodzinnego: nie stawiajcie zarzutów tylko na podstawie niezweryfikowanych plotek, wirtualnemedia.pl, 24 kwietnia 2019 [dostęp 2021-05-13].

Bibliografia[edytuj | edytuj kod]

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]