Sveriges Television

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacja, szukaj
Sveriges Television AB (SVT)
Ilustracja
Data startu 1 lipca 1979
Właściciel Förvaltningsstiftelsen för Sveriges Radio
Sveriges Television
Sveriges Utbildningsradio
Kraj nadawania  Szwecja
Język szwedzki
Siedziba Sztokholm, Szwecja
Strona internetowa

Sveriges Television AB (SVT) – publiczna telewizja w Szwecji. Powstała w 1979 po wydzieleniu od szwedzkiego radia publicznego. Nadaje SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, SVTK, SVT1 HD, SVT2 HD, SVT Play, SVT World, SVT Text, Svt.se, Öppet arkiv, SVT UR i dwanaście kanałów regionalnych. Oglądalność wszystkich kanałów wynosi 39%, chociaż są one popularniejsze wśród starszych widzów.

Historia[edytuj | edytuj kod]

W 1946 roku inżynierowie Björn Nilsson i Hans Werthén z Królewskiego Instytutu Technologii zostali wysłani w podróż do Europy i USA aby zapoznać się z rozwojem technologii telewizyjnej. Po powrocie byli odpowiedzialni za transmisje telewizyjne i prace nad ich doskonaleniem. W maju 1950 roku brytyjska firma Pye Ltd. przeprowadziła testowe transmisje do studia w Goeteborgu na terenie parku Liseberg. Od 5 maja do 6 czerwca 1950 roku przeprowadzono pokazy 200 audycji telewizyjnych, które publiczność mogła śledzić na 30 monitorach. Pierwszy samodzielny szwedzki przekaz odbył się 10 grudnia 1950 roku. Była to transmisja z rozdania Nagród Nobla.

Za prace nad rozwojem telewizji odpowiadał państwowy nadawca radiowy Radiotjänst. Próbne emisje szwedzkiej telewizji ruszyły w 1954 roku, chociaż Szwedzi już od 2 października 1951 roku mogli odbierać testowe programy telewizji z Danii. 29 października 1954 roku Radiotjänst dostał pozwolenie na emitowanie programów. Na początek licencja przyznana została na niespełna rok - od 1 września 1954 do 30 maja 1955 roku.

W 1956 roku Riksdag, szwedzki parlament, podjął decyzję o regularnym nadawaniu programów telewizyjnych. Za oficjalną datę powstania Szwedzkiej Telewizji uznaje się 4 września 1956 roku. Od 1957 roku telewizja funkcjonowała pod nazwą Sveriges Radio TV a Radiotjänst został przemianowany na Sveriges Radio.

1 lipca 1979 roku istniejąca struktura mediów publicznych w Szwecji została zreformowana. Dwa istniejące wówczas kanały telewizyjne wydzielone zostały do nowej instytucji: Sveriges Television AB (SVT).

Szwedzka telewizja publiczna utrzymuje się wyłącznie z abonamentu, który w roku 2017 wynosił 2400 koron szwedzkich. Nie ma w niej reklam, poza drobnymi odstępstwami od tej reguły w trakcie transmisji z wydarzeń sportowych.[1]

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]

Przypisy[edytuj | edytuj kod]

  1. Małgorzata Dwornik, SVT Sveriges Television AB. Historia telewizji publicznej w Szwecji, „Reporterzy.info”, 5 lutego 2018.