Magyar Televízió

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacja, szukaj
Ten artykuł dotyczy węgierskiej telewizji publicznej. Zobacz też: inne znaczenia tego słowa.
Magyar Televízió
Data założenia 1 maja 1957
Data likwidacji 30 czerwca 2015
Państwo  Węgry
Siedziba Budapeszt, Naphegy tér 8
Prezes Balázs Medveczky
Branża media
Ziemia 47°30′13,0000″N 19°02′57,0000″E/47,503611 19,049167
Strona internetowa

Magyar Televízió (MTV, pl. Telewizja Węgierska) - pierwszy publiczny nadawca telewizyjny na Węgrzech z siedzibą w Budapeszcie założony w 1957 roku. Magyar Televízió jest nadawcą kanałów M1 (M1 HD), M2 (M2 HD) i M3.

Telewizja Magyar Televízió była zarządzana od 2011 przez Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA)[1], były członek Europejskiej Unii Nadawców. MTV Zrt. zakończyło swoją działalność 30 czerwca 2015 r.

1 lipca 2015 r. nadawanie telewizji przejął nowy nadawca Duna Médiaszolgáltató Zártkörűen Működő Nonprofit Részvénytársaság[2][3][4] - połączeni nadawca radia, dwóch nadawców telewizji i agencja informacyjna. Nowy podmiot został członkiem EBU[5][6][7].

Historia[edytuj]

Pierwsze lata (1954-1969)[edytuj]

Pierwsze próby nadawania odbyły się w Hotelu Gellért w 1936. Testowe nadawanie rozpoczęło się w 1954, puszczano wówczas nieruchome plansze lub krótkie filmiki, wyłącznie w celach eksperymentalnych. Regularne testowe nadawanie rozpoczęło się 23 lutego 1957. Oficjalne nadawanie rozpoczęło się 1 maja 1957, kiedy po raz pierwszy transmitowano obchody Święta Pracy. Pierwsza emisja dziennika telewizyjnego odbyła się 2 lipca 1957. 18 sierpnia 1957 przemianowano Radio Węgierskie na "Węgierskie Radio i Telewizję" ("Magyar Rádió és Televízió Vállalat").

W 1959 Telewizja Węgierska miała 50 000 odbiorców. W 1960 zostało utworzone archiwum, w którym do dziś są przechowywane programy telewizji. Po mniej niż dziesięciu latach od założenia, w 1964 MTV miała już 2,7 miliona widzów. Wedle statystyk na jeden odbiornik telewizyjny przypadało 3-5 widzów. W 1965 46% mieszkańców obszarów wiejskich deklarowało telewizję jako podstawowe źródło informacji, dla porównania prasę zadeklarowało 25%, a radio 10%.

W tym czasie popularna była emisja przedstawień teatralnych. W 1966 23 sztuki były transmitowane z Budapesztu, 20 z innych miejscowości. W tym roku wyemitowano też 25 filmów i pięć musicali.

W 1969 na Węgrzech było milion odbiorników telewizyjnych, co oznaczało około 4 miliony odbiorców. W tym też roku wyemitowano pierwszy program w kolorze, wtedy też Orion wyprodukował pierwszy kolorowy telewizor, jednak do 1971 kontynuowano transmisję czarno-białą.

Lata siedemdziesiąte XX w.[edytuj]

W 1971 rozpoczęto regularną emisję w kolorze, a także próbne nadawanie drugiego programu. Ta dekada była prawdopodobnie najbardziej obfitująca w historii firmy, wyprodukowano wówczas tysiące godzin różnego rodzaju programów.

Lata osiemdziesiąte XX w.[edytuj]

W latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku emitowano rocznie 4 300 godzin programu telewizyjnego, zaś tygodniowo 83 godziny. Od 1981 na Węgrzech dostępna jest telegazeta - Képújság. Producenci telewizyjni zaczęli wówczas dodawać dekodery telegazety do swoich odbiorników. W tej dekadzie rozpoczęto emisję bloków telewizyjnych Ablak (Okno) i Panoráma. W 1984 w Pécs rozpoczęto emisję programu regionalnego, natomiast w Székesfehérvár rozpoczęto działalność telewizji kablowej. W 1985 oddzielono radio od telewizji tworząc Magyar Televízió.

Pierwszą telenowelą emitowaną na Węgrzech była Niewolnica Isaura (Rabszolgasors). Pierwszą węgierską operą mydlaną był zaś serial Sąsiedzi (Szomszédok), nadawany przez 12 lat w każdy drugi czwartek miesiąca od 7 maja 1987[8].

Od późnych lat osiemdziesiątych produkowano eksperymentalne audycje cyfrowe. Od 1988 osoby, które ukończyły 70 rok życia zostały zwolnione z opłacania abonamentu. Rozpoczęto też emisję programy dla mniejszości narodowych, nagrywane głównie w ośrodkach lokalnych, głównie w Pécs i Szeged. Wtedy też częściową niezależność od MTV1 uzyskało MTV2.

Od 1989 rozpoczęto emisję 5 dni w tygodniu, później już emitowano program przez 7 dni w tygodniu. Czasem stosowano wyjątki od praktyki 5 dni, na przykład wówczas gdy pierwszy węgierski kosmonauta Bertalan Farkas udał się w kosmos. W tym samym roku rozpoczęto emisję Nap-kelte, codziennego programu telewizyjnego, pierwszej audycji w węgierskiej telewizji produkowanej przez niezależnego producenta - Nap TV.

Lata dziewięćdziesiąte XX w.[edytuj]

Wraz z przemianami ustrojowymi, w MTV dokonano zmian strukturalnych, częściowo zmieniono również ramówkę każdego kanału. Były to trudne lata dla firmy - szefowie stacji często się zmieniali, również program każdego kanału często ulegał zmianom.

W 1992 działalność rozpoczęła nowa, niezależna od MTV telewizja publiczna o nazwie Duna TV. 1 stycznia 1993 Magyar Televízió stało się pełnoprawnym członkiem Europejskiej Unii Nadawców.

W 1997 prywatny kanał TV2 rozpoczęła nadawanie na dotychczasowych częstotliwościach M2, pomimo sprzeciwu MTV. Władze zdecydowały o opróżnieniu częstotliwości i nadaniu nowej dla TV2. M2 jednak pozostała dostępna tylko poprzez satelitę i telewizję kablową, co było wówczas rzadkie. Odbiór stacji stał się wówczas znacznie utrudniony, co przysporzyło stacji duże utrudnienia. Obecnie spółka podnosi się z dawnego kryzysu.

W latach dziewięćdziesiątych MTV utraciło swoją niezależność i znalazła się pod wpływami ekip politycznych sprawujących w danym okresie władzę.

Okres 2000-2010[edytuj]

W 2000 M2 rozpoczęła nadawanie 24-godzinne, nadając powtórki programów nadawanych przez M1 i audycje z własnego archiwum oraz z Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (Węgierskie Narodowe Archiwum Cyfrowe i Instytut Sztuki Filmowej).

W 2002 zniesiono abonament, który obowiązywał każde gospodarstwo domowe posiadające odbiornik telewizyjny. Od tego czasu telewizja jest finansowana przez rząd oraz czerpie zyski z reklam[9].

W 2006 budynki stacji były przez krótki czas okupowane przez demonstrantów biorących udział w protestach antyrządowych.

2011-2015[edytuj]

W 2011 większość aktywów i pracowników MTV została przeniesiona do nowo powstałego Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap - MTVA (Fundusz Usług i Wsparcia Medialnego), rządowej spółki kontrolowanej przez Radę Mediów Węgier[10]. Częścią tej spółki stały się też Magyar Rádió i Duna Televízió, które w ten sposób po raz pierwszy połączyły wszystkich publicznych nadawców na Węgrzech. W skład spółki weszła też agencja informacyjna Magyar Távirati Iroda, która zaczęła dostarczać informacji wszystkim trzem nadawcom wewnątrz MTVA[11].

W 2012 działalność rozpoczęła M3D - pierwsza węgierska telewizja nadająca w technologii 3D.

od 1 lipca 2015[edytuj]

W 2015 r. nastąpiło połączenie wszystkich podmiotów MTVA w jedne przedsiębiorstwo Duna Médiaszolgáltató, które jest sukcesorem wszystkich węgierskich nadawców publicznych i agencji informacyjnej MTI, od 1 lipca 2015 nadaje dotychczasowe programy Magyar Televízió, Duna Televízió, Magyar Rádió i prowadzi Magyar Távirati Iroda. Tego samego dnia nowy podmiot zostało członkiem EBU.

Krytyka ideologiczna przekształcenia organizacyjnego[edytuj]

Stworzenie MTVA jak i ponowne przekształcenie nadawcy MTVA w Duna Médiaszolgáltató zostało skrytykowane przez ideologicznie przeciwne Fidesz organizacje pozarządowe jako motywowane politycznie i zmierzające do utracenia niezależności przez publiczne media [10][11][12][13] . Rząd uzasadnił swoją decyzję koniecznością ograniczenia kosztów systemu medialnego [1][13].

Przypisy

  1. a b Media Law in Hungary | CMCS (ang.). medialaws.ceu.hu. [dostęp 2015-08-23].
  2. http://dunamsz.hu
  3. http://www.mtva.hu/en/sajto-es-fotoarchivum/2015-julius-1-duna-mediaszolgaltato-zartkoeruen-mukoedo-nonprofit-reszvenytarsasag-elnevezessel-egyesuel-a-negy-koezszolgalati-mediaszolgaltato
  4. http://www.dunamsz.hu/58-dunamsz/dunamsz-hir-kozlemeny/221-zaszlot-bontott-a-hazajaro-honismereti-es-turista-egylet
  5. MTVA - Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap portálja - Főoldal (ang.). MTVA - Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap portálja. [dostęp 2015-08-23].
  6. Hungarian public service media companies merge - MTVA (ang.). media-akademia.hu. [dostęp 2015-08-23].
  7. [http://merlin.obs.coe.int/iris/2015/2/article22.en.html Hungary : New Amendment to the Media Act] (ang.). merlin.obs.coe.int. [dostęp 2015-08-23].
  8. Szomszédok on IMDb
  9. [http://merlin.obs.coe.int/iris/2015/2/article22.en.html Hungary : New Amendment to the Media Act] (ang.). merlin.obs.coe.int. [dostęp 2015-08-23].
  10. a b International Press Institute: International Press Institute: SEEMO Says State Has Appropriated Hungary's Media Landscape (ang.). ipi.freemedia.at. [dostęp 2015-08-23].
  11. a b Hungary | Freedom House (ang.). freedomhouse.org. [dostęp 2015-08-23].
  12. Hungary: Media Freedom Under Threat (ang.). [dostęp 2015-08-23].
  13. a b Hungary: Media Freedom Under Threat (ang.). [dostęp 2015-08-23].

Linki zewnętrzne[edytuj]