Agora (spółka)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacja, szukaj
Agora
Agora
Siedziba spółki
Forma prawna spółka akcyjna
Data założenia 1992[1]
Lokalizacja  Polska
Siedziba ul. Czerska 8/10,
Warszawa
Numer KRS 0000059944
Ważni pracownicy Adam Michnik, Jarosław Kurski
Akcjonariusze / udziałowcy Agora - Holding Sp. z o.o.

Otwarty Fundusz Emerytalny PZU Złota Jesień
ING Otwarty Fundusz Emerytalny
AVIVA Otwarty Fundusz Emerytalny AVIVA BZ WBK

Branża media
Produkty Gazeta Wyborcza, „Metro”, Gazeta.pl
Zatrudnienie 3400[2]
Przychody 1,1 mld zł[2]
Dochód 33 mln zł[2]
Kapitał zakładowy 54 977 535,00 zł[3]
Giełda GPW
ISIN

PLAGORA00067

Symbol akcji GPW: AGO


LSE: AGOD

Położenie na mapie Warszawy
Mapa lokalizacyjna Warszawy
Agora
Agora
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Agora
Agora
Ziemia 52°12′12,6″N 21°02′45,6″E/52,203500 21,046000
Strona internetowa

Agora Spółka Akcyjnapolska spółka prawa handlowego, notowana na giełdzie w Warszawie, prowadząca działalność mediową. Nazwa spółki pochodzi od greckiego określenia miejsca spotkań.

Spółkę założono w mieszkaniu reżysera Andrzeja Wajdy na warszawskim Żoliborzu, umowę spółki podpisali: Andrzej Wajda, Zbigniew Bujak i Aleksander Paszyński[4].

Agora jest obecnie właścicielem lub współwłaścicielem:

  • ogólnopolskiego dziennika – „Gazeta Wyborcza”,
  • miesięcznika "Dziecko"
  • spółki A2 Multimedia produkującej seriale internetowe,
  • bezpłatnego dziennika „Metro” ukazującego się w większych polskich miastach,
  • 3 bezpłatnych tygodników regionalnych,
  • 14 ogólnopolskich magazynów kolorowych,
  • Helios S.A. – sieć 33 kin
  • 29 lokalnych rozgłośni radiowych i jednej ponadregionalnej – Tok FM, Rock Radio, Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda
  • ogólnopolskiej agencji outdoorowej AMS[5],
  • portalu Gazeta.pl,
  • portalu polygamia.pl,
  • spółki Trader.com zajmującej się ogłoszeniami dla branży nieruchomości i motoryzacyjnej,
  • sieci drukarń
  • portalu muzycznego tuba.pl,
  • radia internetowego tuba.fm,
  • stacji telewizyjnej tuba.tv,
  • "Stopklatka TV"[6]

W przeszłości Agora miała też udziały m.in. w Radiu Zet i polskiej części telewizji Canal+, ale je odsprzedała. W roku 2002 czyniła starania o zakup ogólnopolskiej telewizji Polsat. W 2005 r. wprowadziła na rynek dziennik „Nowy Dzień”, ale po kilku miesiącach wydawanie pisma zakończono z powodu zbyt małej sprzedaży. 2 stycznia 2014 r. Agora zamknęła swój portal zakupów grupowych HappyDay.pl.

Pod koniec 2011 roku w spółce powstał pierwszy związek zawodowy pracowników[7][8].

We wrześniu 2014 roku Agora ogłosiła, że powstanie nowy kanał telewizyjny pod nazwą TV Zone. 20 października 2014 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyznała TV Zone koncesję satelitarną[9]. Nowy kanał TV Zone ma zostać uruchomiona jeszcze w tym roku.

Przypisy

  1. REGON Wyszukiwanie. Główny Urząd Statystyczny, 2009-11-30. [dostęp 2009-12-23].
  2. 2,0 2,1 2,2 Raport roczny 2006. Agora SA. [dostęp 2007-10-18].
  3. O firmie. Agora SA. [dostęp 2009-12-22].
  4. Nie warto być rozczarowanym. „Newsweek Polska”. 2009 (1), s. 18-22, 2009-01-04. Warszawa: Axel Springer Polska. ISSN 1642-5685. 
  5. Wirtualnemedia.pl: AMS wprowadziła CityINFOtv do Trójmiasta, 2013-02-25.
  6. Wirtualnemedia.pl: Fokus TV i Stopklatka TV - nowe kanały na pierwszy multipleks, 2013-09-09.
  7. Pracownicy Agory założyli związek zawodowy. Wirtualne Media, 2011.
  8. Wiktor Ostrowski: Agorafobia, czyli kogo boi się Agora. 2012.
  9. http://satkurier.pl/news/107124/tv-zone-nowy-kanal-agory-trafi-na-satelite.html

Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]