Wiadomości (program informacyjny)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Skocz do: nawigacja, szukaj
Ten artykuł dotyczy programu informacyjnego. Zobacz też: Wiadomości.
Wiadomości
Rodzaj programu informacyjny
Kraj produkcji Polska
Język polski
Prowadzący Krzysztof Ziemiec,
Danuta Holecka,
Michał Adamczyk,
Agnieszka Górniakowska,
Antoni Trzmiel
Wydawca Robert Kalinowski,
Grzegorz Pawelczyk,
Małgorzata Rogatty,
Edyta Suchacka,
Maciej Walaszczyk
Data premiery 18 listopada 1989
Lata emisji od 1989
Format nadawania 4:3 1989–2011
16:9 od 2011
Produkcja
Stacja telewizyjna TVP1, TVP Polonia

Wiadomości – główny program informacyjny TVP1 i TVP Polonia, nadawany ze studia na żywo od 18 listopada 1989. Program informacyjny razem z prognozą pogody jest dostępny w Internecie za pośrednictwem serwisu vod.tvp.pl[1].

Historia powstania[edytuj]

Wiadomości zastąpiły Dziennik Telewizyjny, program będący symbolem propagandy PRL. Przekształcenie Dziennika Telewizyjnego w Wiadomości jest głównym elementem przemian w telewizji publicznej, jakie miały miejsce w 1989 r. wraz z transformacją systemową w Polsce. Pierwsze wydanie Wiadomości 18 listopada 1989 pod redakcją Jacka Snopkiewicza poprowadził Wojciech Reszczyński. Dzień wcześniej nadano Dziennik Telewizyjny, twórcy Wiadomości mieli więc 24 godziny na przygotowanie studia. Pierwsze wydanie zostało nadane sprzed białej ściany, aby podkreślić, że zaczyna się „od zera”. Wojciech Reszczyński przywitał się słowami: „18 listopada, sobota, Wiadomości. Dobry wieczór. Mam nadzieję, że program ten będzie zdobywał z dnia na dzień państwa zaufanie. Wiadomości w naszym nowym dzienniku będą dobre lub złe, oby tych ostatnich jak najmniej, ale zawsze prawdziwe. Liczymy na pomoc i współpracę”[1].

Redaktorzy naczelni Wiadomości[edytuj]

Prezenterzy[edytuj]

Wydania główne[edytuj]

Wydania boczne[edytuj]

Dawniej[edytuj]

Wiadomości prowadzili m.in. Wojciech Reszczyński, Krzysztof Bartnicki, Aleksandra Jakubowska, Jarosław Gugała, Małgorzata Szelewicka, Tomasz Lis, Tomasz Białoszewski, Joanna Dukaczewska, Bogusław Chrabota, Magdalena Drohomirecka, Ewa Siwicka, Urszula Nelken, Monika Boniecka, Zygmunt Chajzer, Tadeusz Zwiefka, Grzegorz Miecugow, Dorota Warakomska, Filip Łobodziński, Sławomir Siezieniewski, Iwona Marciniec/Radziszewska, Grzegorz Kozak, Barbara Górska, Maciej Orłoś, Marcin Zimoch, Grażyna Bukowska, Marta Grzywacz, Bogdan Ulka, Piotr Jaźwiński, Waldemar Milewicz, Beata Kolis, Jan Szul, Magdalena Michalak, Wiesława Rudzka, Małgorzata Motyl, Tomasz Boruszczak, Sławomir Jeneralski, Jolanta Pieńkowska, Olimpia Górska-Żukowska, Małgorzata Prokopiuk-Kępka, Kamil Durczok, Katarzyna Werner, Agata Dzikowska, Katarzyna Trzaskalska, Edyta Lewandowska, Urszula Rzepczak, Marcin Leśkiewicz, Dorota Gawryluk, Piotr Świąc, Joanna Górska, Marcin Szczepański, Artur Kalicki, Edyta Suchacka, Jarosław Kulczycki, Hanna Lis, Mateusz Hładki, Małgorzata Wyszyńska, Dorota Wysocka-Schnepf, Piotr Czyszkowski, Marta Budzyńska, Marek Czyż, Katarzyna Senyk, Beata Tadla, Piotr Kraśko, Diana Rudnik, Michał Siegieda, Aleksandra Rosiak, Anna Hałas-Michalska

Wydawcy[edytuj]

Reporterzy[edytuj]

  • Jarosław Olechowski
  • Marcin Tulicki
  • Bartłomiej Graczak
  • Karolina Tomaszewicz
  • Małgorzata Wiśniewska
  • Paweł Szot
  • Damian Diaz
  • Ewa Bugała
  • Piotr Tokarski
  • Waldemar Stankiewicz
  • Maria Stepan
  • Marcin Szewczak
  • Karol Jałtuszewski
  • Jan Korab

Dodatkowe serwisy[edytuj]

Sport[edytuj]

Sport (nazywany często również jako Sport po Wiadomościach lub Wiadomości sportowe) nadawany jest codziennie o 20.00 po głównym wydaniu Wiadomości. Według badań oglądalności jest to najchętniej oglądana pozycja programowa TVP1 wyprzedzając tymże samym zestawieniu główne wydanie Wiadomości. Powstaje przy współpracy z TVP Sport, materiały wideo z transmisji dostarczają: Eurosport, Polsat Sport, Canal+ Sport, Orange Sport, SportKlub i nSport+. Program nadawany jest z bluescreena – za prowadzącym wyświetlana jest animacja znana z Wiadomości tzn. imitacja reżyserki. Gospodarzami programu są Przemysław Babiarz, Maciej Kurzajewski, Jacek Kurowski, Piotr Sobczyński, Marcin Rams, Paulina Chylewska i Sylwia Dekiert. Zaraz po zakończeniu Sportu (szczególnie w weekendy) emitowane są kroniki wydarzeń sportowych (głównie z udziałem polskim sportowców, gdzie podczas wydarzeń obecni są dziennikarze Telewizji Polskiej) zaś we wtorek i sobotę w trakcie sezonu emitowany jest kilkuminutowy magazyn piłkarski GOL.

Pogoda[edytuj]

Prognoza pogody jest emitowana w Wiadomościach południowych (w wersji graficznej na zakończenie wydania), po Wiadomościach porannych i popołudniowych (o 8.05 i 15.10), po Teleexpressie (o 17.15) i po wydaniu głównym Wiadomości (o 20.10). Prognozy prezentują Marzena Słupkowska, Mariusz Kłopecki i Monika Andrzejczak. Wydania poranne prowadzą również prezenterzy pogody z TVP Info.

Gość Wiadomości[edytuj]

Program publicystyczny nadawany w TVP Info. Program jest kontynuacją głównego wydania Wiadomości w formie rozmowy z zaproszonym gościem lub gośćmi o najważniejszym temacie dnia. Program prowadzony jest przez tego prezentera, który danego dnia prowadził Wiadomości o 19:30. Jest on nadawany zaraz po zakończeniu tego serwisu – od poniedziałku do piątku o 19:57, a w sobotę i w niedzielę – o 19:53.

Godziny nadawania[edytuj]

W TVP1:

  • 8:00, 12:00, 15:00 (poniedziałek–piątek)
  • 19:30 (codziennie)

W TVP Polonia: Od 2 stycznia 2012 Wiadomości w TVP Polonia emitowane są z półgodzinnym opóźnieniem względem TVP1. Wcześniej serwis na obu kanałach był emitowany równolegle. Nadawane są tylko dwa wydania – o 12:35 i 20:00. Ponadto główne wydanie powtarzane o 2:00.

Wydania programu w internecie[edytuj]

Wydania Wiadomości można oglądać na żywo na stronie tvp.pl [2]. Wydania są archiwizowane i przechowywane dwa tygodnie na serwerze w celu oglądania na żądanie.

Inne wydania[edytuj]

W sytuacjach nagłych lub o wyjątkowym znaczeniu redakcja Wiadomości zwiększa liczbę wydań o tzw. wydania specjalne. Główne wydania zazwyczaj nadawane są ze studia, jednak w historii Wiadomości miały miejsce również wydania wyjazdowe z różnych miejsc na świecie, opisujące bardziej szczegółowo aktualne wydarzenia. Takie wydania mimo tradycyjnej pory nadawania, również określane są jako wydania specjalne.

Historia programu od października 2004[edytuj]

  • 14 października 2004 – Wiadomości TVP zyskały nowe studio i oprawę graficzną, utrzymane w niebiesko-białej kolorystyce. Autorem nowej oprawy graficznej i jej ewolucji do 2011 było Studio Schwartz, muzykę skomponował Piotr Rubik, a scenografię projektowała Magdalena Kujszczyk.
  • 28 listopada 2004 – do nowej czołówki Wiadomości dodano kolor złoty.
  • W czasie choroby i śmierci Jana Pawła II (31 marca 2005 – 8 kwietnia 2005) specjalne wydania Wiadomości trwały do 90 minut. Towarzyszyła im specjalnie przygotowana grafika i muzyka, również przygotowana przez Studio Schwartz i Piotra Rubika.
  • 4 września 2006 – ponownie zmieniono oprawę i studio. Tym razem zmiany nastąpiły w dużo mniejszym zakresie. Przyciemniono jedynie kolorystykę i zmieniono oprawę graficzną. W czołówce zmieniło się niewiele, głównie detale. Zmieniono nieco obraz za prowadzącym, a przed programem, zamiast odliczania czasu, pokazywany jest widok z jednego z miast w Polsce, a przy szczególnych wydarzeniach – za granicą. W dużo większym zakresie zmieniono belki z podpisami. Po lewej stronie pojawił się zegarek, a belki są animowane podczas "wchodzenia" i "wychodzenia". W tyłówce zamiast motywu z 86% czołówki pojawił się szeroki pas z przebitką na studio i napisem, kto redagował i realizował program oraz z numerami telefonów.
  • Od 18 marca 2007 za pośrednictwem Telegazety TVP 1(strona 777) do Wiadomości, Sportu i Pogody ukazują się napisy.
  • 8 czerwca 2007 – jedno z najdłuższych w historii wydań Wiadomości w 2007, trwało 62 minuty. Nieplanowane przedłużenie zostało spowodowane przedłużającą się rozmową prezydentów USA i Polski: George'a W. Busha i Lecha Kaczyńskiego. Wydanie z lotniska w Gdańsku-Rębiechowie wypełniły przygotowane przez reporterów materiały oraz wejścia "na żywo" dotyczące wizyty prezydenta USA, a gdy rozmowa prezydentów zaczęła się znacząco przedłużać wyemitowano materiały przygotowane na przyszły tydzień, czas wypełniły też dodatkowe rozmowy z reporterami na miejscu obsługującymi wizytę prezydenta Busha w Helu.
  • 2 października 2007 – nowe studio, przypominające swym wyglądem studio kanału informacyjnego. Do kolorystyki studia (kolory niebieski, biały i granatowy) dodano kolor czerwony. W nowym studiu pojawiły się m.in. barierki, których brak było w starych pomieszczeniach programu, a na ścianach zawisły telewizory plazmowe zamiast dawnych dużych ekranów plazmowych. Stół prezenterski jest ustawiony na kształt półkola. Na ekranie za prowadzącym wyświetlany fikcyjny obraz z newsroomu lub reżyserki. Bez zmian pozostała czołówka, a w oprawie graficznej zmodyfikowano jedynie ozdobniki.
  • 6 października 2007 – portal wiadomosci.tvp.pl został zastąpiony przez portal info.itvp.pl (dziś tvp.info) w związku z uruchomieniem kanału TVP Info.
  • 27 maja 2008 – zmieniona została grafika m.in. zegara z logo programu oraz ozdobników, które są już tylko w formie pasków na dole ekranu, zawierających informacje o treści materiału, a także nazwiska twórców materiałów i wypowiadających się osób. Wiadomości TVP prowadzone były wtedy na stojąco, z różnych miejsc w studiu. Wykresy i diagramy prezenter pokazywał na niewielkim monitorze plazmowym w studiu.
  • 2 marca 2009 – ponownie zmieniono zegar, gdzie niebieski kwadrat i biały pasek zostały zmienione na ciemnoniebieski pasek, a godziny prezentowane są już nie czarną, a białą czcionką. Logo programu zostało zmniejszone.
  • 18 listopada 2009 – Wiadomości TVP obchodziły swoje 20-lecie.
  • 21 grudnia 2009 – studio zostało lekko zmienione. Pojawiły się nowe ekrany. Prezenterzy siedzą przedstawiając wiadomości, a nie jak to miało do tej pory stojąc. Pojawił się również na zakończenie apszpan przy wydaniu głównym. Postanowiono też przy wydaniach innych niż główne stosować tyłówkę wydania typu flesz.
  • kwiecień/maj 2010 – z Wiadomości zniknął apszpan z wydania głównego w weekend.
  • 20 czerwca 2010 – główne wydanie Wiadomości trwało bardzo krótko (7 minut).
  • 14 lutego 2011 – zmiana formatu nadawania na 16:9[26], a także czołówki, oprawy graficznej, scenografii, loga, lepsza jakość dźwięku i oświetlenia[27].
  • 10 kwietnia 2011 – o godzinie 22.50 nadano dodatkowe specjalne wydanie Wiadomości.
  • 28 sierpnia 2011 – ostatnie wydanie o 13.00 Wiadomości w weekendy. Od tego czasu w weekendy emitowane jest jedynie wydanie główne.
  • 1 kwietnia 2012 – główne wydanie Wiadomości wyjątkowo współprowadził Marek Niedźwiecki, z okazji 50. urodzin Programu III Polskiego Radia, jak również Prima aprilis
  • 6 listopada 2012 – wydanie specjalne z Waszyngtonu i Warszawy poświęcone wyborom prezydenckim w USA.
  • 1 lipca 2013 – zlikwidowanie redakcji zagranicznej
  • od 2 września 2013 – po głównym wydaniu Wiadomości w dni powszednie w TVP Info nadawany jest program Dziś wieczorem, w którym prowadzący główne wydanie Wiadomości rozmawiają z gościem na temat wydarzeń minionego dnia. Czasami z powodu bardzo ważnych wydarzeń Dziś wieczorem emitowane jest także w TVP1. Czasem jest również emitowane z taśmy i/lub prowadzone przez innego prezentera, gdy rozmowa odbywa się w innym niż studio miejscu (np. Pałac Prezydencki, Watykan, Kijów itp.).
  • 18 listopada 2014 – 25 lat Wiadomości. Od tego dnia TVP Historia nadawała archiwalne wydania Wiadomości począwszy od 18 listopada 1989. Wydania pochodzą z lat 1989-1992. Emisja trwała do końca lutego 2015.
  • 1 stycznia 2015 – zmiana czołówki, oprawy graficznej i muzycznej. Oprawa graficzna wyróżnia się jedną z najnowocześniejszych czołówek wykonanej na animacji 3D. Oprawa muzyczna jest oparta na brzmieniu orkiestry symfonicznej wykonującej utwór Radzimira Dębskiego[28].
  • W 2015 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w swoim raporcie na temat sposobu relacjonowania kampanii wyborczej w 2015 roku uznała „Wiadomości” za serwis o najbardziej przejrzystej strukturze informacji wyborczych. Analiza materiałów informacyjnych została wykonana przez Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego[29].

Siedziba Wiadomości[edytuj]

Zarówno poprzednik WiadomościDziennik Telewizyjny – jak i obecny program mają od lat tą samą siedzibę – zespół budynków przy Placu Powstańców Warszawy 7. Emisja w dalszym ciągu odbywa się ze studia A, które jest wielokrotnie modernizowane i nie odbiega swoim wyposażeniem technicznym od innych stacji telewizyjnych na świecie. W październiku 2007 redakcja przeprowadziła się z pierwszego na trzecie piętro tego samego budynku.

Produkcja telewizyjnych programów informacyjnych (wszystkich, nie tylko Wiadomości) jest całkowicie skomputeryzowana. Obecnie wciąż trwają prace mające na celu unowocześnienie techniki pracy w programach informacyjnych.

Początki systemu to 1991, kiedy powstała pierwsza sieć komputerowa z dołączonymi do niej przy pomocy modemów depeszowymi serwisami agencyjnymi: PAP, Reutera. DPA, i AFP. Od tego czasu jest stale rozbudowywana i modernizowana. Odwiedzający w latach 90. XX wieku przedstawiciele amerykańskiej TV publicznej byli nieco zadziwieni i zszokowani wysokim poziomem technicznym stacji[potrzebny przypis].

Kontrowersje[edytuj]

Redakcja Wiadomości w zasadzie od zawsze oskarżana jest o uleganie wpływom politycznym w zależności od tego, kto rządzi w Polsce. Wiele zarzutów padało na program za czasów prezesury Roberta Kwiatkowskiego i rządów SLD. Po okresie względnego spokoju pod koniec 2006 nasiliła się liczba prasowych publikacji, w których szefom i wydawcom Wiadomości oraz kierownictwu Agencji Informacji TVP zarzuca się stronniczość i przychylne traktowanie rządu Jarosława Kaczyńskiego oraz jego partii PiS. Prasowe publikacje nasiliły się po powołaniu na stanowisko prezesa TVP Andrzeja Urbańskiego. Gazeta Wyborcza, Dziennik, Rzeczpospolita i inne media donosiły o licznych buntach dziennikarzy Wiadomości i przeciwstawianiu się treściom pokazywanym na antenie np. relacjonowanie sprawy śmierci Barbary Blidy czy protestów pielęgniarek przed Kancelarią Premiera oraz pokazywania kampanii przed wyborami parlamentarnymi w 2007. Równie głośnym echem odbijały się w prasie zmiany personalne w redakcji Wiadomości, np. zwolnienie szefa redakcji Radosława Rybińskiego oraz prezentera Marcina Leśkiewicza, odsunięcie od pracy nad programem wiceszefa i wydawcy Grzegorza Kozaka oraz przyjęcie do pracy wydawców związanych wcześniej z prawicowymi politykami oraz dziennikarzy związanych z Gazetą Polską. Wiele kontrowersji wywołuje też osoba zastępcy dyrektora Agencji Informacji TVP – Patrycji Koteckiej. Prasa nazwała ją "panią nadredaktor" i zarzuca jej cenzurowanie programu tak by "jak najmniej szkodzić PiS" (cyt. Gazeta Wyborcza, 13 czerwca 2006).

Kontrowersji nie brakowało też po przejęciu władzy w TVP przez środowisko Ligi Polskich Rodzin i prezesa Piotra Farfała. Chodzi głównie o kampanię wyborczą do Parlamentu Europejskiego w 2009. Eksperci oraz Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zarzucali Wiadomościom i całej TVP nadinformowanie o kampanii wyborczej Libertas Polska – ugrupowania, z którego list startowali w wyborach byli działacze LPR. Zwolnienie z Wiadomości Hanny Lis przez wielu odczytywane jest jako kara za to, że dziennikarka nie wykonywała poleceń prezesa TVP i ówczesnego szefa serwisu TVP1 – Jana Pińskiego[30]. Również zwolnienie Małgorzaty Wyszyńskiej przez Jacka Karnowskiego w marcu 2010 odebrane zostało jako kara za to, że dziennikarka nie sprzyjała poglądom szefa "W". Celowe niepodpisywanie umowy o pracę a następnie jej rozwiązanie z Małgorzatą Wyszyńską i zwolnienie jej z świadczenia pracy odczytać można jako akt wrogi wobec jej osoby – dziennikarka nie sprzyjała poglądom prezesa Telewizji Polskiej i krytycznie wypowiadała się i obecnych władzach telewizji.

Karol Małcużyński, były kierownik działu zagranicznego Agencji Produkcji Audycji Informacyjnych TVP, krytycznie odniósł się do Wiadomości pod kierownictwem Piotra Kraśki. Zarzucił m.in. tabloidyzację programu i pomijanie ważnych tematów społecznych[31].

W 2015 po zmianie czołówki Wiadomości w Internecie pojawiły się podejrzenia, że jest ona plagiatem czołówki dziennika brytyjskiej telewizji ITV[32].

W 2016 po zmianach w redakcji Wiadomości i w TVP wiele dziennikarzy i medioznawców, m.in. Agnieszka Kublik z Gazety Wyborczej oraz rada programowa TVP, zarzuciły Wiadomościom stronniczość i przychylne traktowanie rządu Beaty Szydło i Prezydenta Andrzeja Dudy. Wiadomości oskarżano m.in. o pomijanie protestów społecznych oraz stronniczą krytykę marszy Komitetu Obrony Demokracji i atakowanie lidera KOD-u Mateusza Kijowskiego[33][34][35]. W lipcu 2016 roku Gazeta Wyborcza, Washington Post, Newsweek Polska i i inne media opisywały m.in. ocenzurowanie przez Wiadomości słów[36][37] Prezydenta USA Baracka Obamy ws. Trybunału Konstytucyjnego w Polsce[38][39][40][41], które wywołało reakcję przewodniczącego KRRiTV Jana Dworaka. Relacjonowano też pominięcie Lecha Wałęsy i Bronisława Geremka jako osób ważnych w procesie wchodzenia Polski do NATO, zaś nacisk kładziono szczególnie na Jana Olszewskiego. Po tym zdarzeniu złożono 23 skargi w tej sprawie do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, m.in. Agnieszki Kublik z Gazety Wyborczej[42][43].

Czołówki[edytuj]

Lata Opis
18 listopada 1989 – 15 marca 1992 Na ekranie pojawia się logo „Wiadomości” składające się z dwóch białych liter "V". Tłem jest błękitne niebo z migającym białym napisem "Wiadomości" wypełnionym czcionką Times New Roman i umieszczonymi pomiędzy białymi liniami. W tym czasie była czołówka, w literach "V" są obrazy. Jej twórcą był Andrzej Pągowski[44].
16 marca 1992 – 18 kwietnia 1994 Kosmetyczna zmiana tła. Chmury poruszają się na niebie, podobne jest wizualnie logo programu, inny napis "Wiadomości" i inne animacje.
19 kwietnia – 4 września 1994 Zmiana dość rewolucyjna – logo programu i animowany napis "Wiadomości" pojawia się na przebitce ze studia.
5 września 1994 – 30 listopada 1997 Grafika inspirowana planetarium – niebieska kolorystyka, widać obracającą się żółtą mapę świata oraz kręgi, trójkąty i pasy wokół niej. Na końcu logo programu i napis "Wiadomości".
1 grudnia 1997 – 1 czerwca 2002 Kolejna rewolucyjna zmiana, oprócz dodania trójwymiarowości poprzedniej animacji – kolorystyka zmieniona jest na żółtą. W końcu niebieskie litery "V" i napis "Wiadomości". W 2001 nastąpiła zmiana oprawy dźwiękowej.
2 czerwca 2002 – 13 października 2004 Pomarańczowe tło i pojawiające się na nim gwiazdy nawiązujące do przystąpienia Polski do Unii Europejskiej i obręcze, z których składa się kula ziemska, na niej pojawiają się obracające obrazy. Pod nim napis "Wiadomości". W czołówce nie użyto logo programu.
14 października 2004 – 13 lutego 2011 Na początku kula ziemska z łukami, potem sama kula ziemska i mapa świata przeplatające się ze sobą. Moment końcowy: mapa świata i pod nią napis "Wiadomości" z podkreśleniem złożonym z kropek.
14 lutego 2011 – 31 grudnia 2014 Niebieski motyw świata na granatowym tle, następnie na środku ekranu przezroczysta, obracająca się kula ziemska, a w tle, po lewej przewijające się nazwy stolic świata. Moment końcowy: kula ziemska tworzy jedną z kropek w artystycznej wizji litery "W", na środku napis "Wiadomości".
1 stycznia 2015 – 12 stycznia 2016 Komputerowe wizualizacje miast Polski – kolejno: Gdańsk, Kraków i Warszawa. Na koniec następuje najazd na budynek Pałacu Kultury i Nauki, na której widnieje zegar z godziną emisji głównego wydania. Po ominięciu wieżowca, ukazuje się duże logo programu – nieco przezroczysty napis "Wiadomości", utrzymany w błękitnej tonacji.
13 stycznia – 15 lutego 2016 Modyfikacja poprzedniej czołówki. Napis "Wiadomości" pojawia się w momencie, w którym wcześniej pokazywany był Pałac Kultury i Nauki w Warszawie.
od 16 lutego 2016 Modyfikacja poprzedniej czołówki. Na koniec następuje najazd na budynek Zamku Królewskiego, na którym widnieje zegar z godziną emisji głównego wydania. Po ominięciu zamku, ukazuje się duże logo programu – nieco przezroczysty napis "Wiadomości", utrzymany w błękitnej tonacji[45].

Studia[edytuj]

Lata Opis
18 listopada 1989 – 15 marca 1992 Nadawane ze skromnego studia, do 31 stycznia 1990 za dekorację służyło jedynie kremowe tło. Od 1 lutego 1990 kolor tła zmieniono na błękitny.
16 marca 1992[46] – 18 kwietnia 1994 Większe studio, za prezenterem trzy, zmieniające się co jakiś czas obrazy (kontury świata, mapa świata i niebiesko-bordowe linie). Od wiosny 1994 Wiadomości nadawano ze studia C, w związku z remontem studia A, skąd dotychczas nadawano Wiadomości.
19 kwietnia 1994 – 4 września 1994 Prezenterzy siedzieli tyłem do okna newsroomu.
5 września 1994 – 30 listopada 1997 Za prezenterem komputery, telewizory i kolumny, obok prezentera po jego prawej stronie logo programu.
1 grudnia 1997 – 1 czerwca 2002 Blue box. W głównym planie obraz z newsroomu, po obu stronach prezentera skośne napisy "Wiadomości" (oraz w pierwszym okresie funkcjonowania studia – "TVP"), po jego lewej stronie ekran (podczas wydania widniało na nim logo programu).
2 czerwca 2002 – 13 października 2004 Scenografia złożona ze szklanych rurek i kwadratów. Dominował kolor pomarańczowy. Za prezenterem kula ziemska z czołówki oraz 4 telewizory (na 1 zegar, na pozostałych 3 losowe obrazy, albo logo Wiadomości), po prawej stronie prezentera ekran, po lewej drewniana ścianka i na niej logo programu. W 2003 dokonano małej przebudowy studia – do elementów scenografii dodano więcej koloru czerwonego, dodatkowo stół prezenterski został nieco przesunięty. Od lipca do października 2004 Wiadomości nadawano z newsroomu, było to związane z remontem studia.
14 października 2004 – 3 września 2006 Za prowadzącym wielka szyba, na której wyświetlano obraz za pomocą hologramu, prostopadle do niej – 2 ekrany projekcyjne. W centralnej części długi stół prezenterski ze szklanym blatem. Początkowo ściany w scenografii miały kolor szary i granatowy, miesiąc później błękitny. Od połowy 2005 kolorystyka była mniej intensywna.
4 września 2006 – 1 października 2007 Lekko zmodernizowane studio – przyciemniono jego ściany oraz skrócono stół.
2 października 2007 – 20 grudnia 2009 W centralnym miejscu znajduje się platforma ze stołem. Za prowadzącym widać sztucznie wygenerowany obraz reżyserki. Obok ekranu monitory plazmowe. Wokół stołu metalowe barierki. W 2008 przestawiono stół, aby umożliwić prowadzenie programu na stojąco. Od marca do 11 maja 2009 w studiu Wiadomości realizowany był program "Temat dnia – rozmowa Jedynki" (o 17:20, na czas audycji modyfikowano wystrój scenografii m.in. poprzez inny kolor ścianek, obrazów wyświetlanych na ekranach). Szybę do projekcji holograficznych zmieniono na ścianę monitorów.
21 grudnia 2009 – 13 lutego 2011 Delikatnie zmodernizowana poprzednia scenografia. Program znów jest prezentowany "na siedząco", stół prezenterski został nieco przesunięty do środka podestu. Pojawiły się monitory na jednej ze ścianek za prezenterem, całe studio zostało podświetlone na niebiesko.
od 14 lutego 2011 Odświeżona dekoracja (usunięty kolor czerwony), uzupełniono o bardziej intensywny odcień niebieskiego z białymi (później błękitnymi) elementami. Za prezenterem, na ekranie, animacja podobna do ostatniego kadru z czołówki, przez środek przewijany napis z nazwą programu. Rok później, w maju 2012 zmieniono tło na ekranie: po lewej obracająca się, "kreskowana" kula ziemska, po prawej również animacja globu, lecz bez obrotu. Po wprowadzeniu 1 stycznia 2015 nowej oprawy graficznej i muzycznej, kolejny raz zmieniono tło za prowadzącym – widnieje na nim zachodzące Słońce, panorama Warszawy oraz Pałac Kultury i Nauki, z aktualną godziną na zegarze. Po modyfikacji oprawy graficznej od 10 stycznia 2016 w tle zas prowadzącym widnieje zegar z wieży stołecznego Zamku Królewskiego.

Do października 2004 w studiu Wiadomości był zrealizowany program pt. Echa tygodnia (później Echa Panoramy), emitowany do 1 października 2005 w TVP2.

Logo Wiadomości[edytuj]

Czas obowiązywania Opis
18 listopada 1989 – 13 października 2004 Dwie charakterystycznie stylizowane litery "V", według projektu Andrzeja Pągowskiego
od 14 października 2004 Artystyczna wizja litery "W" złożonej z kropek.

Zobacz też[edytuj]

Przypisy

  1. http://vod.tvp.pl/serwisy-informacyjne/wiadomosci
  2. abo. Ogniem i mieczem wypalimy komentarze. „Gazeta Wyborcza”, s. 1, 8 listopada 1989. Agora. 
  3. Knysz. Dymisja "WIADOMOŚCI". „Gazeta Wyborcza”, s. 2, 15 stycznia 1991. Agora. 
  4. Anna Bikont. Przejmowanie "Wiadomości". „Gazeta Wyborcza”, s. 3, 16 stycznia 1991. Agora. 
  5. Piotr Najsztub. Teleexpress i Wiadomości. „Gazeta Wyborcza”, s. 3, 31 lipca 1992. Agora. 
  6. knysz; ala. Redaktor naczelny "Wiadomości" zdjęty. „Gazeta Wyborcza”, s. 4, 4 maja 1996. Agora. 
  7. knysz, wołk, Paweł Ławiński. Nowy redaktor naczelny "Wiadomości". „Gazeta Wyborcza”, s. 5, 15 października 1997. Agora. 
  8. Wołk. Kraj w skrócie. „Gazeta Wyborcza”, s. 11, 1 kwietnia 1999. Agora. 
  9. LUZ. Personalia. „Rzeczpospolita”, 8 stycznia 2000. Presspublica. 
  10. Vad. Nowy redaktor naczelnyRedaktorzy naczelni "Wiadomości". „Gazeta Wyborcza”, s. 5, 28 listopada 2000. Agora. 
  11. Boj. Lena Bretes. „Gazeta Wyborcza – Poznań”, s. 2, 10 kwietnia 2004. Agora. 
  12. M.K.. Redaktor naczelny "Wiadomości". „Gazeta Wyborcza”, s. 7, 8 października 2004. Agora. 
  13. Knysz. Kozak w "Wiadomościach" TVP. „Gazeta Wyborcza”, s. 8, 2 kwietnia 2005. Agora. 
  14. Knysz. Kozak odwołany ze stanowiska redaktora naczelnego "Wiadomości". „Gazeta Wyborcza”, s. 9, 26 maja 2006. Agora. 
  15. Knysz. Zamach na redaktora naczelnego "Wiadomości"?. „Gazeta Wyborcza”, s. 5, 21 września 2006. Agora. 
  16. Knysz. Nowy redaktor naczelny "Wiadomości". „Gazeta Wyborcza”, s. 7, 16 maja 2007. Agora. 
  17. Krzysztof Rak nowym redaktorem naczelnym "Wiadomości" TVP (pol.). money.pl, 13 marca 2008. [dostęp 28 stycznia 2011].
  18. D. Redaktor Naczelny "Wiadomości" odwołany. „Gazeta Wyborcza”, s. 9, 20 stycznia 2009. Agora. 
  19. Wojciech Czuchnowski. Dziennikarz od spisków redaktorem naczelnym "Wiadomości". „Gazeta Wyborcza”, s. 8, 6 lutego 2009. Agora. 
  20. Krzysztof Trębski redaktorem naczelnym „Wiadomości” (pol.). rp.pl, 1 lipca 2009. [dostęp 28 stycznia 2011].
  21. Jacek Karnowski redaktorem naczelnym Agencji Informacji TVP (pol.). wyborcza.pl, 2 października 2009. [dostęp 28 stycznia 2011].
  22. Jacek Karnowski nowym redaktorem naczelnym 'Wiadomości' (pol.). wirtualnemedia.pl, 22 października 2009. [dostęp 28 stycznia 2011].
  23. Małgorzata Wyszyńska nowym redaktorem naczelnym „Wiadomości” TVP1 (pol.). wirtualnemedia.pl, 29 października 2009. [dostęp 28 stycznia 2011].
  24. Zmiany w kierownictwie TVP1 i "Wiadomości" (pol.). media2.pl, 18 listopada 2011. [dostęp 18 listopada 2011].
  25. Marzena Paczuska szefową „Wiadomości”, zwolniono część dziennikarzy, www.wirtualnemedia.pl [dostęp 2016-01-12].
  26. TVP Info, “Wiadomości” i “Panorama” przechodzą na format 16:9. wirtualnemedia.pl, 2011-02-02. [dostęp 2011-02-14].
  27. Nowa odsłona "Wiadomości" TVP1. media2.pl, 2011-02-11. [dostęp 2011-02-14].
  28. "Wiadomości" TVP1 z nową czołówką. Animacja 3D, muzyka Radzimira Dębskiego
  29. KRRiT chwali „Wiadomości” i Polsat News. TV Trwam i TV Republika uznane za stronnicze. 2015-12-22. [dostęp 2015-12-22].
  30. Hanna Lis zwolniona z "Wiadomości" – Wiadomości – WP.PL
  31. Małcużyński: Tabloidyzacja "Wiadomości", nieustanne wpadki. A szefowie oficjalnie mówią: chcemy zaje...stych zdjęć (pol.). tokfm.pl, 2013-07-31. [dostęp 2013-10-15].
  32. TVP plagiatuje? Nowa czołówka "Wiadomości" dziwnie znajoma (pol.). wyborcza.biz, 2015-01-02. [dostęp 2015-08-13].
  33. Eksperci MIAŻDŻĄ nowe "Wiadomości": Propaganda rządowa i stronniczość, SE.pl, 29 stycznia 2016 [dostęp 2016-07-26] (pol.).
  34. AgnieszkaA. Kublik AgnieszkaA., Przepis na "dobrą" informację TVPIS. Jak się robi "Wiadomości" w TVP Jacka Kurskiego?, wyborcza.pl, 8 lutego 2016 [dostęp 2016-07-26] (pol.).
  35. AgnieszkaA. Kublik AgnieszkaA., "Wiadomości" TVP, czyli codzienny "Komentownik". Program informacyjny dla ćwierćinteligenta [RECENZJA], wyborcza.pl, 30 maja 2016 [dostęp 2016-07-26] (pol.).
  36. Obama skrytykował "dobrą zmianę" czy nie? Ambasada USA publikuje oficjalne tłumaczenie wystąpienia prezydenta, Wyborcza.pl, wyborcza.pl, 10 lipca 2016 [dostęp 2016-07-26] (pol.).
  37. Przemówienie Baracka Obamy po spotkaniu dwustronnym z prezydentem Dudą - tłumaczenie, Ambasada USA w Warszawie, 8 lipca 2016 (pol.).
  38. TVP Info pomija fragment przemówienia Baracka Obamy. A potem szybkie poprawki, „gazeta.pl”, 8 lipca 2016 [dostęp 2016-07-26] (pol.).
  39. WojciechW. Czuchnowski WojciechW., W "Wiadomościach" szczyt. Propagandy, wyborcza.pl, 2016 [dostęp 2016-07-26] (pol.).
  40. "Washington Post": Obama zbeształ polską demokrację. "Wiadomości" TVP udowodniły, że miał rację, wyborcza.pl, 9 lipca 2016 [dostęp 2016-07-26] (pol.).
  41. MichaelM. Birnbaum MichaelM., Obama slammed Polish democracy on Friday. Here’s how Polish TV proved him right., Washington Post, 9 lipca 2016 [dostęp 2016-07-26] (ang.).
  42. AgnieszkaA. Kublik AgnieszkaA., "Wiadomości" czyszczą historię Polski. Fałsz przekroczył wszelkie granice. Składam skargę do KRRiT, wyborcza.pl, 9 lipca 2016 [dostęp 2016-07-26] (pol.).
  43. DanielD. Flis DanielD., Aż 23 skargi na "Wiadomości" rozpatrzy dziś KRRiT, wyborcza.pl, 19 lipca 2016 [dostęp 2016-07-26] (pol.).
  44. PAP. Zamiast "Dziennika TV" – "Wiadomości". „Trybuna Robotnicza”, s. 2, 20 listopada 1989. RSW "Prasa-Książka-Ruch". 
  45. 16.02.2016, 19:30, wiadomosci.tvp.pl [dostęp 2016-02-17].
  46. "Reszczyński w nowej scenografii", Gazeta Wyborcza z 16 marca 1992

Linki zewnętrzne[edytuj]